Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > voor- en nadelen van sepia Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1


Auteur Onderwerp : voor- en nadelen van sepia
sannie
Website Member
Posts :86

Website Member
2005-02-20 - 13:36:44 send message to sannie

ik las ergens dat sepia eigenlijk wat te zout zou zijn voor parkieten, wie kan mij hier meer over vertellen?
Wat zijn de voordelen van sepia, wat zijn de nadelen?
is een kalkblokje misschien een beter idee?
voor de volledigheid: ik heb grasparkieten waar ik niet mee kweek.
misschien weet iemand hier zelfs nog goede recente artikelen over te vinden???
alvast bedankt.....


sannie
Website Member
Posts :86

Website Member
2005-03-05 - 06:15:39 send message to sannie

is dit niet bekend of gewoon niet interessant genoeg om op te reageren?


ParkietenPeter
Website Member
Posts :4054

Website Member
2005-03-05 - 09:01:46 send message to ParkietenPeter

Sannie,

Zelf had ik deze vraag nog niet gezien.

Het is wel zo dat een zelf gerapte sepia misschien wat zout kan zijn. Deze zulen dan ook goed afgewassen moeten worden.

Velen gebruiken geen sepia omdat ze wilgentakken geven om de snavel bot op te laten vieren. Bij de grotere parkieten en papegaaien zou de sepia niet an te slepen zijn.

Voor grasparkietjes met een kleiner snaveltje is een sepia zeker goed om zijn snavel te slijten.

wink ;)Peter


weggy
Website Member
Posts :80

Website Member
2005-03-05 - 09:03:43 send message to weggy

sannie,

Ik zou echt niet weten of er nadelen zijn aan sephia.Mijn vogels hebben het allemaal ter beschikking en ze nemen het vooral als ze gaan eieren leggen.Ik kan hier verder geen antwoord op geven.


Elfje
Oud Lid
Posts :313

Oud Lid
2005-03-05 - 09:53:14 send message to Elfje

Als je zelf geraapte sepia hebt van het strand moet je het eerst heel erg goed uitkoken. Want dan kunnen er wel is vieze beestjes in zitten.


Stieneke
Website Member
Posts :174

Website Member
2005-03-05 - 10:00:06 send message to Stieneke

Ik heb vroeger ook parkieten gehad en werd mij inderdaad ook af geraden ivm te veel zout. Ik hing altijd een gewoon parkietensteentje neer is ook veel harder, sepia zijn ze zo door heen.


Riboet
Website Member
Posts :99

Website Member
2005-03-05 - 10:06:41 send message to Riboet

Ik woon aan de dijk en met de juiste wind kan ik hier emmers vol sepia rapen. Ik gooi de sepia in een emmer met zoet water. Laat het 24 uur staan en dan weer spoelen en dat doe ik dan een aantal dagen achter elkaar. Nooit beestjes in aangetroffen. En als je toch zo dichtbij sepia's kunt vinden, kun je je veroorloven al tijdens het rapen kieskeurig te zijn. Dus alle sepia's met een verdacht kleurtje (soms zie je zwarte banen lopen door de skeletjes heen) blijven op de dijk.

Wel grappig dat de sepia die je raapt vaak ook al door vogels is aangepikt. Het stikt hier van de pleviertjes, dus die zullen wel de eerste zijn die de sepia proeven.

Voor mijn grijzen zijn de sepia's kinderspel, maar voor de parkieten, tropen en dwergpapegaaien van mijn familie zijn ze een dankbaar gegeven. OOk nooit geen problemen gehad met zelf geraapte sepia (vraag me ook af wat het verschil is met die geschuurde sepia in de winkel).

Ik zie de sepia meer als een middel voor calciumopname en een lekkernij dan een middel om de snavel te verzorgen. Wij gaven/geven dus ook gewoon takken en dergelijk bij.

Groeten,

Riboet


sannie
Website Member
Posts :86

Website Member
2005-03-05 - 10:39:41 send message to sannie

bedankt voor de reacties!
mijn ouders nemen tassen vol voor me mee vanuit het strand in portugal, dus ook versgeraapt alleen wat verder van huis.
happy :)
ik zie het ook echt als bron van calcium, om te knagen krijgen ze regelmatig verse wilg-, peer- en appeltakken.
ik zal ze voortaan eerst goed weken en spoelen in zoet water, bedankt voor de tip.
ik had er nooit bij stilgestaan dat ze zo zout waren tot ik er ergens een opmerking over las, stom natuurlijk want ik had het zelf ook wel kunnen bedenken als ik er over had nagedacht.



Pagina : 1

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 89 bezoekers op de site, waarvan 1 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede