Momenteel heb ik 2 eieren in het blok van de Bonte Boeren liggen nadat ze een aantal keer hebben getreden.
Nou is het probleem dat als ze iemand horen aankomen of een vreemd geluid horen, dat ze meteen uit het blok komen en er dus pas na een tijdje weer in gaan. Zo worden de eieren dus niet goed bebroed.Het gaat om een import koppel die meerdere jaren in NL is.
Wie heeft hier ervaring mee en heeft een oplossing of tip?
Hoi Jeroen,
Is dit hun eerste nest? Hoelang is het geleden dat het laatste ei gelegd is? Het vast gaan zitten op eieren is daar heel erg afhankelijk van. Want zoveel vogels...zoveel soorten broedgedrag! Dat neemt niet weg dat als het schrikkerige vogels zijn dat je altijd zeer bedacht moet zijn bij het naderen van de vogels.
Vandaag hebben ze het 2de ei gelegd, en voor import vogels zijn het aardig rustige vogels.
Dit is inderdaad hun eerste nest, dus dan kan dan nog wel eens fout gaan, maar mijn andere koppels duiken juist in de nestblok als er iemand aankomt!dat vind ik dus ook vreemd:S
Hoe lang heb je ze al en hangt het blok in de kooi? Als het allemaal vrij recent is kan het dus heel goed zijn dat ze weldegelijk aan voortplanting denken maar dat ze het blok nog niet echt als superveilig beschouwen. Maar ik zou me niet al te druk maken want heel vaak als de pop klaar is met leggen gaat ze pas echt broeds worden. En heb je vaak een geweer nodig om haar van de eieren af te krijgen!