Vanaf de tijd dat de Nederlanders de wereldzeeén gingen bevaren, is het importeren van exotische dieren begonnen.
Ga mij niet vertellen dat de burger van toen wist wat er zoal op deze aarde rond vloog of kroop.
Pas na het zien van dergelijke kleurenpracht en verscheidenheid aan soorten, zijn dierentuinen/parken zich hier op gaan richten.
Gaande weg is ook de burger van die tijd en ook nu zich met het houden en kweken van deze soorten bezig gaan houden.
Met als voorbeeld die pracht vogels in de showrooms van dierentuinen/parken, zou het niet fantastisch zijn als ik die ook eens kon kweken, en ook tam kon maken, met als gevolg dat vele van deze soorten binnen het bereik kwamen van vele.
Ja ook in de huiskamer kom je ze veelvuldig tegen, en daar is totaal niets maar dan ook niets op tegen.
Wie zijn wij om een liefhebber zijn hobby te ontnemen, ook al is het maar een huiskamer vogel.
Land maar vlug terug op aarde, want ik weet zeker dat er een veelvoud aan huiskamer vogels zijn ten opzichte van de vogels die in kwekerijen gehouden worden.
En als iemand een stukje natuur in huis wil halen, hoe ver het ook van de werkelijkheid afstaat, (ja ook natuurbroed is niet te vergelijken met echt wild) welk recht hebben we dan om dit te verbieden.
Als we fel tegenstander zijn van import, ga dan voor de deur liggen bij de grote jongens, en val niet de kwekers aan die met bepaalde soorten succesvol kweken.
Ook al zit daar wat wildvang tussen.
Bedenk dat ook je natuurbroed vogels, voorouders hebben uit de WILDVANG.
En ben je van mening dat exotische dieren/vogels hier niet thuis horen, dan is er maar een oplossing, koop een ticket neem je vogels op je schouder en breng ze naar het land van oorsprong, eens kijken of je natuurbroed lang leeft in de natuurlijke omstandigheden die daar gelden.
Moet toch mogelijk zijn gezien het feit dat er word beweerd dat ze drie maal sterker zijn dan een hand opgebrachte vogel.
ONZIN, natuurlijk, een hand opgebrachte vogel heeft werkelijk alle bouwstoffen in zich gekregen die nodig waren/zijn om uit te groeien tot een volwaardige papegaai/ara.
Praat niet over diegen die een papje van mais voldoende achten om een papegaai/ara groot te brengen.
Maar over de verantwoordelijke kweker die niet naar de kosten kijkt, maar naar het resultaat.
Het is gewoon bekend dat bepaalde kweekvogels zeer eenzijdig eten, jonge krijgen dan ook maar een heel klein gedeelte binnen van de broodnodige bouwstoffen, ja ze groeien wel maar je ziet wel degelijk verschil, tussen dit natuurbroed en handopfok.
Handopfok ongeschikt voor kweek.
Vergeet dat maar heel vlug, huiskamer blauwvoorhoofd amazone pop, meer dan 15 jaar binnen gezeten, gekoppeld aan een handopfok man van ruim 18 jaar, binnen 28 dagen op 4 bevruchte eitjes, 4 jonge op stok, god waar zouden ze dat toch geleerd hebben.
Grijzeroodstaart pop 12 jaar handopfok, gekoppeld aan handopfok man 8 jaar, na 23 dagen 3 bevruchte eitjes, drie jonge op stok.
Import, zeker is niet echt meer nodig, op bepaalde soorten na dan.
Maar als je natuurbroed hebt, en je geeft aan dat je ze wil verkopen, ongeacht welke soort dan ook, zul je van goede huize moeten komen om ze te slijten, het meest gehoorde afpingel praatje is, als ik ze bij de import ga halen, ben ik ten eerste goedkoper uit en ik kan gelijk gaan kweken, hoef geen jaren te wachten, NOU LEUK VOOR JOU, DAN GA JE NAAR DE IMPORT.
Natuurlijk probeer je dergelijke beginners op andere gedachte te brengen.
Je geeft aan dat jezelf ook niet, MEER , koopt vanuit de import, maar ook jonge vogels bij kwekers haalt om nieuwe koppels op te zetten, ja dat het wat duurder is en wat langere tijd nodig heeft om tot nakweek te komen, dan bij de import neem je voor lief.
Je laat zelfs zien waar je over praat, maar tevergeefs hoor, ze stappen even vrolijk in de auto en recht naar de import.
Als je verteld dat je zomaar even in een dag/nacht op en neer rijd naar Polen om twee NAKWEEK Groenvleugels op te halen, om een koppel samen te stellen van jonge vogels kijken ze je net aan of ze water zien branden, toch zeker als je dan het totale kostenplaatje erbij vermeld, bij de import had je de helft kwijt geweest is het antwoord wat je dan krijgt.
Dus zoals altijd en dit al sinds decenia, goedkoop is en blijft de motivatie van vele.
En of je nu prachtige natuurbroed vogels hebt zitten, je kan als kleine kweker niet tegen de grote jongens op die zelfs in het buitenland kweekstations hebben.
Ook om de import regels te omzeilen, en evenuele maatregelen die er toch wel zullen komen wat import betreft.
Wel willen ze eventjes weten wat er zoal bij komt kijken om een koppel zover te krijgen om te kweken.
In de vervoering van je hobby ben je nog zo achtelijk om het klappen van de zweep uit te leggen.
Nee er zal nog veel moeten veranderen, voordat de import echt gestopt word.
Maar een raad, zoals al eerder door mij geopperd, ga bij de grote jongens voor de deur liggen maak er een protest van met alle media die je maar zover kunt krijgen om het een en ander op de gevoelige plaat vast te leggen, zal heel misschien wat vruchtjes afwerpen.
Dat het kan is bewezen, kijk naar de aapjes in Rijswijk, een uitzending was genoeg om de hele tent te sluiten.
Peter.