Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > vogel nachtverblijf Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1 2
volgende >>>


Auteur Onderwerp : vogel nachtverblijf
vleugelvriend
Website Member
Posts :6

Website Member
2005-02-07 - 13:38:18 send message to vleugelvriend

Binnenkort wil ik beginnen met het bouwen van een voliere. Mijn vraag is of in het nachtverblijf spaanplaat verwerkt kan en mag worden. Ik heb nog een aantal platen staan van 20 mm en zou deze mooi als binnenwand afwerking kunnen gebruiken. Als het verwerken van deze platen niet schadelijk is hoe kan ik deze dan het best afwerken. Ik denk aan bijvoorbeeld latex... Maar misschien bestaat er wel een betere afwerking.
Graag ontvang ik reacties.

Gevleugelde groet, Bert alias vleugelvriend.


dooren
Website Member
Posts :2443

Website Member
2005-02-07 - 19:01:15 send message to dooren

Welkom bij vogelarena Bert,
Ik zou de spaanplaat afwerken met een normale lakverf ipv latex, spaanplaat is toch wel vochtgevoelig en lak beschermd dit beter als latex. (sluit beter af en laat minder vocht door dan latex, als je straks moet schoonmaken het is ook gladder) Beter zou zijn kunststof/trespa platen, maar die zijn duurder
Het ligt er ook aan welke soort vogels je gaat houden, parkietachtige kunnen gemakkelijk in spaanplaat knagen.
groet Gert


HOBBYKWEKERIJ
Website Member
Posts :71

Website Member
2005-02-07 - 22:02:49 send message to HOBBYKWEKERIJ

de meetste kooien hebben spaanplaat maar we een vochtbestendige voor buiten verwerking en zorgen dat er geen kanten vrij zijn want dan eten of vernielen ze de plaatsen
of behandelen met natuurprodukt


tonnl
Website Member
Posts :3032

Website Member
2005-02-08 - 00:58:11 send message to tonnl

Spaanplaat is erg handig voor gebruik binnenshuis. Alleen als je zeker weet dat je nachthok helemaal droog blijft is het aan te raden.
Schoonmaken wordt wel lastig, het idee van goede lak vind ik erg goed. Ik zou zelf voor parketlak kiezen, meerdere lagen. Echter het risico van kromtrekken door te sterke lak bestaat ook.

Volgens mij kun je beter wat extra's investeren en multiplex oid gebruiken. Trespa is wel erg duur maar wel het beste materiaal.

Ton.


Stieneke
Website Member
Posts :174

Website Member
2005-02-08 - 08:18:33 send message to Stieneke

Wij hebben wijzonol vakverf gebruikt. Hoogglans. Het blijft erg goed en maakt goed schoon.


vleugelvriend
Website Member
Posts :6

Website Member
2005-02-08 - 08:19:07 send message to vleugelvriend

Leuk te merken dat er wordt meegedacht.
Het is natuurlijk altijd goed te ervaren dat je vragen gelezen en waar mogelijk beantwoord worden. Met de antwoorden kan ik zeker iets en zal ze meenemen in m'n besluit. Binnenkort zal ik wat foto's plaatsen over het plaatsen van m'n voliere, al zijn dat er nog niet veel. Eerst zal er een overzichtsfoto van m'n tuin komen met daarin aangegeven de plek waar de voliere zal komen. Als er verder nog nuttige tips zijn over het bouwen van een voliere houd ik mij aanbevolen. De bedoeling van mijn voliere is een gezelschapsvoliere.

Groet, Bert alias vleugelvriend


tonnl
Website Member
Posts :3032

Website Member
2005-02-09 - 01:45:34 send message to tonnl

Tips, tja...happy :)
Een tip om het muizen zo lastig mogelijk te maken, leg als je met de fundering bezig bent op 40 of 50 cm diep een laag heel fijn gaas neer, dat voorkomt hele tunnelsystemen. Daaroverheen kun je dan aarde storten, als je levende planten/struiken wil gebruiken.

Wat voor gaas je ook voor de voliere zelf gaat gebruiken, kijk ook (eerst) eens naar zwart gaas. Daarmee heb je veel meer zicht op je vogels straks.

Denk aan een sluisje om te voorkomen dat je meest dierbare vogel ontsnapt als je de volière in of uit gaat.

Maak de (overdekte) voerplaats zo veel mogelijk in het zicht, bijvoorbeeld vanuit de kamer. Het gedoe de hele dag rond de voerplaats is een van de mooiste dingen om te bekijken.

Veel plezier met puzzelen en bouwen, Ton.


vleugelvriend
Website Member
Posts :6

Website Member
2005-02-09 - 17:02:43 send message to vleugelvriend

De overdekte voerplaats vind ik een goede tip, neem ik ook mee in het geheel.
Dank voor het meedenken.

Groet, Vleugelvriend


vleugelvriend
Website Member
Posts :6

Website Member
2005-02-09 - 17:04:57 send message to vleugelvriend

Nog even over het zwarte gaas.
Bedoel je daar het kunststof gaas mee of is er ook gaas met een dun laagje kunststof...
In het laatste geval, is het niet schadelijk als de vogels hier aan beginnen te bijten..?


tjeppe
Oud Lid
Posts :56

Oud Lid
2005-02-09 - 17:47:53 send message to tjeppe

hoi,
er bestaat idd ,zwarte voliere draad ,dus zwart geplastifuceerd .
deze is wel niet geschikt(ook de groene voliere draad niet)
daar ze de plastiek zullen afbijten , wat natuurlijk ook niet goed is voor de vogels .
de reden waarom zwarte draad beter is dan groene is louter omdat het zicht van je vogels beter is.
groetjes en veel succes met de bouw !!
wink ;)


Niltava
Website Member
Posts :3071

Website Member
2005-02-09 - 18:34:59 send message to Niltava

quote
deze is wel niet geschikt(ook de groene voliere draad niet)
daar ze de plastiek zullen afbijten , wat natuurlijk ook niet goed is voor de vogels .

Als je tropen hebt maakt dat dus niet uit.
Alleen bij parkieten en papegaaien is dit natuurlijk niet goed.


tjeppe
Oud Lid
Posts :56

Oud Lid
2005-02-09 - 18:38:28 send message to tjeppe

klopt , idd ,had ik vergeten erbij te schrijven .


vleugelvriend
Website Member
Posts :6

Website Member
2005-02-09 - 18:52:37 send message to vleugelvriend

Als we het toch over gaas hebben, heeft één van jullie ervaring met het schilderen van het gaas..?
Het is een ongeloofelijke takkenklus natuurlijk, maar misschien ook een oplossing.
Of heeft iemand ervaring met het poedercoaten van gaas, misschien ook nog een optie.
Zwart is inderdaad mooier, ik kan mij er wel iets bij voorstellen. Ik kom op poedercoaten, omdat ik voor m'n lelijke eend wel eens iets heb laten poedercoaten en daar zeer tevreden over ben. Ook de enorme slijtvastheid spreekt mij aan, alleen weet ik niet of het bij gaas ook mogelijk is...

Groet, Vleugelvriend


johanblok
Website Member
Posts :1971

Website Member
2005-02-09 - 18:57:25 send message to johanblok

Een jaar of 7 geleden bij ons eerste hok hebben we het gaas zwart geschilderd. Het is een enorme klus, zeker bij volieres van enige omvang, ik vind ook niet dat het heel veel scheelt qua zicht op vogels, en bovenal: na een jaar of 2 a 3 is de meeste verf er wel afgesleten, bovendien kunnen de vogels het binnenkrijgen.


dooren
Website Member
Posts :2443

Website Member
2005-02-09 - 20:54:18 send message to dooren

Zelf heb ik ook geschilderd gaas buiten, maar dan alleen aan de voorzijde waar je doorheen kijkt.
De bovenkant zowieso niet, zijkanten heeft alleen nut als er geen batterij van gaaswanden achter elkaar staan want daar kijk je toch na een paar vluchten niet meer doorheen.
Zelf nog nooit geen ongelukjes gehad mbt giftige stoffen van de verf. Ik denk dat dit vooral ligt aan de soorten papegaaien/parkieten die men houdt. (knaaggedrag) Maar ook de giftige metalen zijn de laatste jaren onder milieuwetgeving behoorlijk verminderd in de verf.
De verf kan men het gemakkelijk aanbrengen met een verfroller die een wat langere vacht heeft zodat met gemakkelijk het gaas kan rollen zonder te spatten. Liefst met behulp van een langere steel zodat men toch vlug wat meters kan maken.
Nieuwe gaas enkele maanden van tevoren in de buiten in de regen laten liggen zodat vetten en zinkzouten worden afgespoeld en geneutraliseerd.
Je zou het gaas ook voor het bevestigen kunnen schilderen, plat op de grond met wat oude behangrollen eronder, dat werkt nog sneller.
Groet gert.


tonnl
Website Member
Posts :3032

Website Member
2005-02-09 - 23:51:17 send message to tonnl

Ik heb zelf dubbel gaas, binnenste laag is zwart kunststof van Afcon, buitenste laag is groen geplasticeerd.
Alleen kunststof zou voor mij ideaal zijn, maar dat slopen mijn katten helaas.

Zwart schilderen van gewoon gaas werkt ook jarenlang, ik deed het met radiatorlak, die wordt steenhard. Enige voorwaarden is dat het gaas niet constant wordt gedeukt (spelende kinderen bijvoorbeeld) dan "knakt" de verf.

Groeten, Ton.



Pagina : 1 2
volgende >>>

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 144 bezoekers op de site, waarvan 4 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede