Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > luchtpijpmijt Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1 2 3
volgende >>>


Auteur Onderwerp : luchtpijpmijt
abo26
Website Member
Posts :74

Website Member
2005-02-04 - 19:25:05 send message to abo26

1 van mijn kanaries heeft waarschijlijk luchtpijpmijt. Ik ga hem nu druppelen met anti-luchtpijpmijt van Bogena. De andere kanaries moeten ook gedruppeld worden staat op de verpakking. Moet ik mijn kwartels en 2 diamantduiven nu ook druppelen??

m.vr.gr. A. Boer


tonnl
Website Member
Posts :3032

Website Member
2005-02-04 - 22:33:56 send message to tonnl

Wat moet weet ik niet. happy :)

Wat ik wel weet, ik heb nog nooit van deze kwaal gehoord bij duifjes of kwartels.
Ik zou ze zelf alleen goed in de gaten houden een paar weken.
Dat spul is nogal heftig, verzwakte vogels overleven de behandeling soms zelfs niet. Ik behandel alleen de zieke vogels, al jaren en nog nooit problemen gehad.

Groeten, Ton.


KeesdeJongh
Website Member
Posts :264

Website Member
2005-02-07 - 14:28:20 send message to KeesdeJongh

Beste vogelvriend,

Wanneer je een afgesloten nachthok hebt zou je zou ook een ‘’Vapona ‘’strip kunnen gebruiken tegen luchtpijpmijt, je moet er echter wel voor zorgen dat de vogels er zelf niet bij kunnen.
Het voordeel hiervan is dat je de vogels niet individueel hoeft te behandelen.

Veel succes met je vogels.

Met vriendelijke groeten,

Kees de jongh


abo26
Website Member
Posts :74

Website Member
2005-02-09 - 20:28:55 send message to abo26

Bedankt voor de tips,

Een Vapona strip lijkt me het makkelijkste.
Is dit een speciale strip voor mijt?
Waar koop ik deze??

Alvast bedankt,

A. Boer


KeesdeJongh
Website Member
Posts :264

Website Member
2005-02-09 - 23:20:47 send message to KeesdeJongh

Een Vaponastrip is normaal gesproken tegen vliegen en ongedierte in huis, het zijn gele plastic strips waarom een om huizing om heen zit waarvan je de openingen groter en kleiner kunt maken, ze zijn veelal te koop bij de Boerenbond, mogelijk ook bij de drogist.
Deze tip komt overigens van een vogeldierenarts en blijkt goed te helpen tegen luchtpijpmijten.

Met vriendelijke groeten,

Kees de Jongh


tonnl
Website Member
Posts :3032

Website Member
2005-02-09 - 23:40:06 send message to tonnl

Wat wel geadviseerd wordt met een vaponastrip is om hem eerst een dagje buiten, gewoon open te hangen. NIET direct in een afgesloten ruimte, dat kan (kennelijk) te sterk zijn.
Lijkt me een tip om voor de zekerheid te volgen.

Groeten, Ton.


bluebird
Website Member
Posts :65

Website Member
2005-02-10 - 09:37:06 send message to bluebird

Ik weet uit ervaring dat alle vogels behandeld moeten worden dus ook de kwartels en de duiven.

Ik zou het wel doen anders is de kans groot dat de mijt er snel weer is.


Guy
Oud Lid
Posts :2

Oud Lid
2005-02-19 - 17:13:32 send message to Guy

mag de vaponastrip gebruikt worden bij de voorbereiding van de kweek?
Is deze ziekte overdraagbaar op de jongen?


Guy
Oud Lid
Posts :2

Oud Lid
2005-02-19 - 17:14:56 send message to Guy

bij luchtpijpmijt verliest de vogel zijn conditie? Wat stellen jullie voor met deze vogel de kweek aanvangen of niet?


tonnl
Website Member
Posts :3032

Website Member
2005-02-19 - 23:49:01 send message to tonnl

Ik zou deze vogel zeker niet direct inzetten voor de kweek. Het herstel kan zomaar een week of 5, 6 duren. Mogelijk is hij op tijd klaat voor een (eventuele) tweede ronde.

Verschillende vormen van mijt zijn altijd latent aanwezig. Overlast van mijt kan toeslaan bij alle verzwakte vogels, hele jonge kanaries vallen daar ook onder. Beter geen risico nemen.

Ton.


Axelred
Website Member
Posts :1

Website Member
2007-05-14 - 22:30:53 send message to Axelred

Vorige winter vingen we buiten in de tuin een gele kanarie. We vonden de eigenaar niet en dus hebben we hem geadopteerd. De dochter is er gek van, we kochten een mooie kooi voor het beestje, enz. Helaas. Sinds een tijdje zat hij dik in een bolleke, was lusteloos en een tijdlang had hij een piepende ademhaling. Dat gepiep stopte wel, na een tijd, maar de andere symptomen bleven. Hij tikte vaak met zijn bek tegen de zitstokjes en schudde soms met z'n bekje. Hij stopte met zingen. We denken na wat zoekwerk op het internet dat hij de luchtpijpmijt heeft. Op het internet vonden we enkele mogelijke oplossingen. 1) behandeling met een Vapona strip, maar die vonden we niet in de winkel, ik vond trouwens op internet informatie dat zo'n strip een veel te sterk zenuwgif bevat dat heel schadelijk is voor de mens en dat het daarom (tijdelijk?) uit de handel genomen is.
2) In de Tom en co hier in de buurt hadden ze geen bogena antiluchtpijpmijt.
3) Ik kocht daarom zo'n electrische verstuiver om muggen en vliegen mee te verdelgen. Na twee nachten behandeling met die verstuiver lijkt onze kanarie al aan de beterhand.
Als ook dat niet helpt zal ik verder zoeken naar zo'n bogena antiluchtpijpmijt.
Ik houd jullie verder op de hoogte.


meyer
Website Member
Posts :1390

Website Member
2007-05-15 - 00:19:02 send message to meyer

De Vapona strip is inderdaad een tijdje uit de handel geweest maar dat is al weer jaren geleden,de strips zijn aangepast en kunnen nu gewoon gebruikt worden.In een afgesloten vogelverblijf moet je hem niet de gehele dag open laten staan maar iedere dag een paar uur.
Antie luchtpijpmijt van bogena zijn druppels en kun je bij elke dierenspeciaalzaak kopen.

Groeten Meyerwink ;)


Fam. LIEVENS
Geroyeerd
Posts :24

Geroyeerd
2007-05-15 - 15:06:10 send message to Fam. LIEVENS

Wat zijn die producten als "anti-luchtpijpmijt" eigenlijk ?

Wellicht interessant voor hen die zich vooraf, en niet naderhand geďnformeerd willen zien.

http://www.vogelcafe.nl/showthread.php?t=349&page=2

Lester Lievens
Erpe-Mere

(het is niet toegestaan om in voetnoten een link op te nemen die niet direct met het topic te maken heeft. Voor eigen sites is er ene apart topic beschikbaar)



Dit bericht is door moderator ParkietenPeter aangepast

paintim
Website Member
Posts :1049

Website Member
2007-05-15 - 17:32:12 send message to paintim

Luchtpijpmijt komt bij kanaries zelden voor.
Meestal is het een verkoudheid,waarbij de kanarie
het kopje schudt en het bekje aan de stok/tralies afveegt.
Vriendelijke groeten van
Antoni


bloemmetje
Website Member
Posts :3

Website Member
2007-05-15 - 20:52:58 send message to bloemmetje

Hoi,

Anti luchtpijp mijt van bogena vindt ik prima werken, er zit ivermectine in. Dat dood voor zo ver ik weet bijna alle soorten parasieten.Het zit ook in cavia (anti schurft), ontwormiddelen etc. Het met de kop schudden etc. zie je ook vaak bij tropen en kanarie's met luchtpijpmijt.
Meestal is het goed om na ongeveer 10 dgn. de behandeling te herhalen, aangezien dan de eitjes uit komen (van de mijt). Maar raadpleeg hiervoor altijd de bijsluiter.
Met het behandelen tegen wat voor parasiet dan ook zou ik altijd alle dieren te behandelen als dat mogelijk is. happy :)

Succes,

groetjes


G de Beer
Website Member
Posts :14

Website Member
2007-05-15 - 23:25:44 send message to G de Beer

Hallo Meyer,
bedoel je met de Vapona strip de Vapona cassette?
Voor zover ik weet zijn die uit de handel en niet meer verkrijgbaar
Of zijn ze nu weer wel te koop? Zo ja, waar?.



Pagina : 1 2 3
volgende >>>

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 263 bezoekers op de site, waarvan 10 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede