Auteur |
Onderwerp : nieuwe aankoop na 1 week dood |
lala
Website Member
Posts :11
|
2005-01-23 - 10:49:10 |
|
hoe ga je daar nou mee om. vraag je je geld terug, een nieuwe vogel. ik dacht dat ook de particuliere vogelverkoper een haalf jaar garantie moet geven. is dit zo
|
Dennis Fr.
Website Member
Posts :1399
|
2005-01-23
-
10:55:12 |
|
nee sorry particulieren hebben hier niks mee te doen.Het enigste wat je kunt doen is contact met diegene opnemen en kijken of die persoon er wat mee wil doen.
en misschien heb je geluk.dat ie er wat mee wil doen.
Groeten Dennis
|
Hawkeye_NL
Oud Lid
Posts :1918
|
2005-01-23
-
14:08:57 |
|
Wettelijk gezien is er geen enkele garantie! Echter, is er misschien met de verkoper wel iets te regelen. Als dit een partikulier is die eenmalig zijn eigen vogel heeft verkocht dan is het wel heel moeilijk
Is het bij een handelaar of verkoper met meerdere vogels dan is er misschien wel een oplossing af te spreken. Ik zou in ieder geval idd even bellen met de verkopende partij.
Erwin
|
thuis
Website Member
Posts :347
|
2005-01-23
-
17:10:03 |
|
Halo lala,
wat jammer voor je dat de vogel zo snel dood is gegaan. Was het een hele jonge (die nog met de hand gevoed moest worden) of een zelfstandige vogel. Weet je ook waarom het dier gestorven is?
Kou/tocht - vermagerd - stress - ouderdaom ?
en kwam de vogel bij iemand uit de huiskamer of bij een liefhebber die kweekt ? Vertel wat meer dan krijg je ook wat meer inhoudelijke reakties.
|
lala
Website Member
Posts :11
|
2005-01-23
-
17:43:59 |
|
het was een koppel hooded, ze zagen er bij de verkoper, een aardige oude man, wel goed uit. ze zijn een overjarig koppel en komen uit een schuur waar het ongeveer 4 c was. ik heb hem gebeld en helaas ... eigen risico. zei hij
|
oranjekuif
Oud Lid
Posts :464
|
2005-01-23
-
19:17:38 |
|
Dit bericht is 1 keer gewijzigd
Zijn ze alle twee dood ? (hooded is wel een vogel die snel aan stress dood kan gaan,en wie heefd er dan schuld?)
Het blijven levende dieren,dus een bepaald risico blijf je houden.
Ik zelf vind een half jaar garantie op levende dieren absurt.
Je weet tenslotte als verkoper ook niet wat er met je dier gebeurt in dat halve jaar!
MVG Rene
P.S reactie is bedoeld,, voor in het algemeen,,!!!
|
ParkietenPeter
Website Member
Posts :4054
|
2005-01-23
-
19:24:11 |
|
Het is en blijft altijd moeilijk.
Ga niet direct twijfelen aan de bedoelingen van de kweker.
Je weet het niet als er geen sectie verricht wordt.
Altijd jammer.
Sterkte
Peter
|
johanblok
Website Member
Posts :1971
|
2005-01-23
-
19:33:04 |
|
Inderdaad, ook ik vind een half jaar garantie op levende dieren totaal belachelijk.
Het lijkt me sterk dat vogels uitsluitend van stress doodgaan, het enige is dat reeds aanwezige bacteries/virussen/schimmels dan meer kans krijgen om de kop op te steken. Als aantoonbaar is, middels sectie, dat de vogels overleden zijn aan iets dat zij reeds voor de aankoop gehad moeten hebben, dan dient de verkoper de gedupeerde wel tegemoet te komen. Maar zonder sectierapport zou ik ook weinig doen, aangezien je anders nooit kunt vertrouwen of de vogel uberhaupt wel dood is gegaan (ik bedoel dit in het algemeen) en waaraan.
|
oranjekuif
Oud Lid
Posts :464
|
2005-01-23
-
19:39:52 |
|
Ik bedoel ook de gevolgen van stress!
Al kunnen vogels ook puur van stress doodgaan
(in verre verleden veel agapornis cana dood gehad van uitsluitend stress)
|
Hawkeye_NL
Oud Lid
Posts :1918
|
2005-01-23
-
20:29:29 |
|
quote Als aantoonbaar is, middels sectie, dat de vogels overleden zijn aan iets dat zij reeds voor de aankoop gehad moeten hebben, dan dient de verkoper de gedupeerde wel tegemoet te komen.
Bij partikuliere koop onderling is er nooit sprake van garantie. Dat gebeurt in onerlinge vertrouwen. Ook jij kunt niet in een vogel kijken als je verkoper bent dus ook jij kunt er niets aan doen als er iets zou gebeuren. De enige reden waarom je bij een bedrijf wel garantie krijgt is doordat je dan te maken hebt met de concumentenwet. In verkoop van partikulieren is er geen aanspraak te maken op deze wet omdat de koop geen verkoop is tussen een bedrijf en een klant.
Niet te min blijft het heel vervelden. De regels voor ons partikulieren blijven zoals die altijd zijn geweest. Garantie tot aan de voordeur. Wel net zo gemakkelijk, dan weet iedereen exact waar die aan toe is.
Erwin
|