Vogelarena

Log In

Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

Inhoud

Zoeken

VogelArena.com

Reclame

Forums Home > Kweek en verzorging. > Ontwormmiddelen anno 2024 Moderators
agabird

Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1

Auteur Onderwerp : Ontwormmiddelen anno 2024
GeertsP
Website Member

Website Member
2024-12-14 - 15:12:17 send message to GeertsP

Hallo, in dit forum heb ik het e e.a. gevonden omtrent het ontwormen van kleine papegaaien. Het meeste is echter helaas niet van recente datum. In de jacht van de overheid op allerlei middelen lijkt heel veel verdwenen (c.q out of stock en komt ook niet meer terug). Kan iemand een goed middel ter ontworming (oplossing in drinkwater) aanraden dat
1. Nog zonder voorschrift te verkrijgen is
2. In kleine hoeveelheid te verkrijgen omdat met 1 of 2 koppels 1 liter verpakkingen wat teveel van het goede is.
Ik hoor het graag

Toridi
Website Member

Website Member
2024-12-16 - 20:28:45 send message to Toridi

Er zijn nog wel diverse middelen vrij verkrijgbaar voor onder het drinkwater.
o.a. van de merken; Travipharma, Koudijs, Beaphar, DAC (is falliet, maar maakt een doorstart heb ik begrepen).
Met name de eerste 3 merken hebben ook kleine flesjes van bv een 50ml.

Wel zijn middelen voor onder het drinkwater niet super effectief. De vogels proeven dat er iets onder het water zit en drinken gewoon niet en halen hun vocht van de gaas bij regen of uit aangeboden fruit.

Middelen die direct in de bek gegeven dienen te worden, daarvan weet je zeker dat ze het binnenkrijgen.
Deze zijn bij de dierenarts verkrijgbaar; o.a. Panacur (kan vaak afgevuld worden in kleinere flesjes) of iverquantel drops.
Met name de iverquantel bevalt mij goed, deze is niet volledig vloeibaar maar iets stroperig waardoor vogels zich ook niet verslikken en het niet zo makkelijk uit hun bek "schudden".
Ook lijkt deze een beetje een lekker smaakje te hebben, vogels doen er niet moeilijk over.

Verder is in poedervorm ook nog flubenol te verkrijgen bij de dierenarts, dit zou je bv onder het eivoer kunnen doen.

GeertsP
Website Member

Website Member
2024-12-19 - 14:51:41 send message to GeertsP

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

Het gaat bij mij om Caiques en die drinken behoorlijk wat. Als ze niet buiten mogen en ik geen fruit geef dan gaan ze wel voor de bijl. Ik geef af en toe appelazijn en dat schrikt ze niet af. Weet je of koudijs goed werkt? Beaphar had ik al wel gevonden maar ook mijn lokale pets place doen daar al moeilijk over want het is niet te bestellen voor afhalen. Panacur ken ik wel uit het verleden en werkte volgens mij redelijk goed. Ik heb gewoon een ontzettende hekel aan het vangen en toedienen in de bek met alle risicos

P.Rooth
Website Member

Website Member
2024-12-20 - 18:41:14 send message to P.Rooth

hallo . Panacur is te verkrijgen bij een dierenarts maar er zijn meerdere natuurlijke middelen die gewoon door het eivoer gemengd worden en dat doe ik al jaren zonder problemen met vogels die een worminfectie opgelopen zouden kunnen hebben .
Gesnipperde ui en/of knoflook en rode paprika's daarbij kan je boerenwormkruid geven .
Ik doe altijd knoflookpoeder door het eivoer wat ook dagelijks verstrekt wordt . Daarbij elke week gesnipperde ui door het eivoer gelijk paprikapoeder en chilipeperpoeder door het eivoer welke ik geef met gekiemde zaden en nog geen problemen gehad met een worminfectie sinds ik zo voer .

Toridi
Website Member

Website Member
2024-12-20 - 20:18:54 send message to Toridi

Ik heb geen ervaring met koudijs, maar al in de vrije verkoop verkrijgbare ontworming heeft de werkzame stof levamisol (levamisole).
Ook van beaphar zou ik je bij wijze van gewoon 1000 flesjes kunnen leveren (mits voorradig bij beaphar want daar schort het nogal eens aan).
Dus waarom de pets place daar moeilijk over doet is mij een raadsel.

Pagina : 1

Plaats een reactie

Er zijn in totaal 121 bezoekers op de site, waarvan 5 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede