Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > pop Groenvleugelkoning loopt van het nest op moment dat ei uitkomt Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1


Auteur Onderwerp : pop Groenvleugelkoning loopt van het nest op moment dat ei uitkomt
KeesdeJongh
Website Member
Posts :270

Website Member
2024-06-19 - 00:52:47 send message to KeesdeJongh

Ik heb bij 1 van mijn koppels Groenvleugel koningen het probleem dat de pop op het moment dat haar 1e ei uit is gekomen dat ze van het nest is gelopen. Ik denk dat ze geschrokken is van het piepende jong.Ze gaat er ook niet meer terug het blok in. Het koppel is nu 5 jaar en ik heb ze van jongs af aan en het is een prachtig goed klikkend koppel maar ik ben met dit koppel al een paar jaar aan het zoeken om ze tot broeden te krijgen. tot dit jaar legde de pop haar eieren wel in het blok maar ze wilde er niet op broeden tot dit jaar. Ik heb het blok verplaatst en op een klein krukje gezet dus laag bij de grond en meer voor in de voliere. Tot mijn vreugde ging ze dit jaar wel zelf haar eieren uitbroeden, ze heeft goed vast op de eieren gezeten en ze mocht van de man ook maar kort van het nest af om zich te ontlasten en te eten. Het ging eigenlijk supergoed zoals dat bij mijn ander kweekkoppel gaat. Tot het moment dat de eieren begonnen uit te komen. Is er iemand met koningsparkieten die ook zoiets heeft meegemaakt en waarbij het later wel goed is gegaan en heb je een idee wat ik zou kunnen gebruiken ? Ik denk overigens niet dat er ongedierte in het nestblok kan komen maar denk echt dat de pop is geschrokken van de uitkomende eieren. Graag een serieus antwoord, anders liever niet reageren a.u.b. Alvast bedankt, mvg Kees de Jongh


dundee
Website Member
Posts :58

Website Member
2024-06-19 - 14:11:43 send message to dundee

Hoi Kees,

Ik hoor dit verhaal vaker idd. en precies weten doe ik het ook niet.

Heb vroeger een koppel roodvleugels gehad met 5 bevruchte eieren, op het moment van uitpikken zag ik de pop van het nest en op de grond lopen. de eieren liet ze stikken en 2 dagen later begon ze aan de andere kant van hetzelfde nest met een nieuw legsel.

vr gr Beuting


KeesdeJongh
Website Member
Posts :270

Website Member
2024-06-20 - 12:54:54 send message to KeesdeJongh

Die oorzaak is waarschijnlijk hormonaal, dit heb ik in het verleden ook wel eens meegemaakt met Koningen en soms loopt dat nog goed af ook en voeren ze beide nesten groot maar soms ook niet. Het jaar erop kan het broed proces normaal verlopen bij zo'n koppel. Maar ik ben benieuwd of een pop die eenmaal van haar uitkomende eieren is gelopen dit het jaar erop weer gaat doen en of hier iets aan te doen zou zijn.



Pagina : 1

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 135 bezoekers op de site, waarvan 1 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede