Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > begroeiing in voliėre Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1 2
volgende >>>


Auteur Onderwerp : begroeiing in voliėre
featherman
Oud Lid
Posts :11

Oud Lid
2005-01-06 - 19:51:17

Ik wil mijn voliėre gaan inrichting, er komt voornamelijk wildzang in, mijn vraag is of iemand mij hier iets over kan zeggen welke planten ik erin kan zetten en welke beslist niet.
bvd.


Niltava
Website Member
Posts :3071

Website Member
2005-01-06 - 20:35:43

Over welke wildzang gaat het?
Ze zijn nogal vernielerig.
In ieder geval kun je vlier, conifeer en laurier(kers), pampasgras ed er in plaatsen.
Met name goudvinken mogen graag alle bladjes er af "knippen"


featherman
Oud Lid
Posts :11

Oud Lid
2005-01-06 - 20:40:49

Ik heb tot nu toe een koppeltje mexicaanse roodmussen, ik zou er nog graag het een en ander meer bij willen doen bv. sijsjes, misschien als het kan zebravinkjes.


Niltava
Website Member
Posts :3071

Website Member
2005-01-06 - 20:43:48

ok dat is wat anders dan wildzang
Ik was vergeten dat ik ook lupinen in de voliere heb.


Mario
Oud Lid
Posts :436

Oud Lid
2005-01-06 - 20:46:48

Voor wildzang neem je best coniferen,den of spar.
Vlier mag er ook in voor de knoppen en besses.
Eventueel een haagbeuk erin is ook goed.


Niltava
Website Member
Posts :3071

Website Member
2005-01-06 - 20:49:02

de spar/kerstoom kun je er wel in doen maar bij wildzang is die binnen de kortste keren kaal. Is dus niet een blijvertje maar wel goed als "therapie"


morris
Website Member
Posts :31

Website Member
2005-01-06 - 20:57:41

Ik heb in mijn voliere ook een vlinderstruik staan. Vanaf de lente groeit deze struik als een gek. Het trekt insecten aan en de vogels kunnen de struik niet sneller eten dan de struik groeit. Het moet zich bij mij nog wel wel bewijzen met parkieten erin, maar het moet ook bij jou lukken. In de lente snoeien op een halve meter en in no-time wordt het een joekel. Als de struik gaat woekeren kun je het altijd bij snoeien.
groetjes en succes.


tonnl
Website Member
Posts :3032

Website Member
2005-01-09 - 00:19:10

Hederasoorten (klimop) doen het ook erg goed. OOk prima als nest/schuilgelegenheid.

Ton.


natasja
Website Member
Posts :1796

Website Member
2005-01-10 - 09:03:47

Oh klinkt mooi Morris , heb je toevallig ook een foto van de bloeiende struik in je voliere ?


parkietenpeter
Website Member
Posts :4054

Website Member
2005-01-10 - 09:51:02

Ton,
Heb jij die zelf in de voliere staan?

Volgens mij zijn de bessen en de bladen nl. giftig?

Peter


mlast
Oud Lid
Posts :10

Oud Lid
2005-01-10 - 15:03:20

als je begroeing doet kun je het beste iets in de vorm van conifeer doen. ik raad je aan geen knoppes te doen want volgens mij zijn die giftig


morris
Website Member
Posts :31

Website Member
2005-01-10 - 20:59:54

Hallo Natasja,

Ik heb helaas nog geen foto. Woensdag ben ik vrij en maak een mooi plaatje. Het struikje is nog erg klein (in het najaar geplant), maar een andere struik in de tuin is in 1 jaar tijd 2,5 meter hoog geworden. Ook heb ik 8 kleine vlierstruikjes in de voliere geplant met de hoop dat 1 het zou overleven. Blijkt dat ze alle 8 het nog doen. Momenteel zitten er in de voliere patrijzen en 3 opvang grasparkieten in. Geen van allen zit nog aan de planten eten. 2005 beloofd dus een heel groen jaar te worden. Grassoorten (pluimgras ? en pampasgras) doet het bij mij ook erg goed en overleeft alles. To be continued met foto. happy :)


Niltava
Website Member
Posts :3071

Website Member
2005-01-10 - 21:09:47

Peter, de hedera(klimop) schijnt voor mensen inderdaad giftig te zijn. Maar hij kan heel goed in de voliėre. De vogels hebben er geen last van.
Ook bepaalde coniferen schijn giftig te zijn, echter ook volop aangeplant te worden zonder gevolgen.
Denk wel dat er een verschil is tussen kromsnavels en andere vogels.
De eerste schillen veelal de bast rondom en kunnen meer "aan"zodat ze ook bij andere delen kunnen dan "gewone" vogels.
Denk dat morris dat vroeg of laat ook gaat merken.
Overigens heb ik ook de giftige taxus in de voliere gehad, de muskaatvinken vonden ze lekker en hadden volop jongen, met de donkergroene vlekken van de mest was ik echter minder blij.

Een andere aanrader is de gelderse roos, ook mooi met witte bloeischermen.
Pampasgras is inderdaad een goede plant met namen bij lonchura soorten (nonnen, muskaatvinken ed)


parkietenpeter
Website Member
Posts :4054

Website Member
2005-01-10 - 21:37:11

Tja, ik weet het half niet meer. De ene zegt het is giftig de ander heeft het staan. Ik denk dat hier ook weer nog veel te leren is.

Ik ga eens graven. Waar?

wink ;) Peter


tonnl
Website Member
Posts :3032

Website Member
2005-01-11 - 02:39:43

Ik heb zelf 3 soorten in de voličre. Ik weet niet welke soorten het precies zijn, er zijn er teveel.
Eén hele grote, die bedekt de achterwand zo ongeveer. Hij staat er al jaren.
De kanaries eten soms de verse blaadjes aan, maar nog nooit heb ik problemen gemerkt.
De 2 kleinere soorten zijn hangplanten, klimAF noemen wij ze hier.happy :) Die worden helemaal niet aangegeten, zeker niet lekker.

Mijn groenlingen, blauwfazantjes en goudbuikjes hebben er al in genesteld, de kanaries gebruiken het als slaapplek en de timalia's zijn dol op de spinnen en andere beestjes die er in zitten.
Groeten, Ton.


morris
Website Member
Posts :31

Website Member
2005-01-12 - 14:56:58

Dit bericht is 2 keer gewijzigd

Zoals beloofd,
Hierbij een foto zoals de beplanting er nu bij staat.

In de zomer zal het hoop ik een stuk groter worden. Mochten de vogels het kaal vreten, jammer dan, plant ik gewoon er wat nieuws in. De vogels zullen meer lol van de beplanting hebben dan andersom.



Pagina : 1 2
volgende >>>

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 146 bezoekers op de site, waarvan 0 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede