Sorry voor de mislukte link.
Hopelijk lukt het nu wel.
www.gazzettadellavaldagri.it/paterno-denunciato-per-mancanza-di-documenti-di-un-pappagallo-il-26enne-ci-spiega-la-sua-versione/
De papegaai is een exemplaar van "Platycercus Eximius" (gewone rosella): hij behoort tot de beschermde soorten,
"wiens bezit documenten vereist die traceerbaarheid mogelijk maken om zij legitieme oorsprong vast te stellen".
De jonge man wordt beschuldigd van het bezitten van en verhandelen van beschermde dieren.
Contact opgenomen met de 26-jarige eigenaar van het dier,
hij legde zijn versie van de feiten uit:
"De politiecontrole vond donderdagochtend plaats; De Carabinieri Forestali van Potenza, tijdens de controle van de eigendomsdocumenten en de legitieme oorsprong, vonden mij niet thuis. Ik was om persoonlijke reden van huis weg. Ze namen telefonisch contact op om documenten te vragen. Ik antwoordde dat ik ze 's middags aan hen zou presenteren, overhandigen.
Zelfs wetende dat de eigenaar niet beschikbaar was, accepteerden ze mijn verzoek om de verificatie 's middags voor te zetten en zonder de moeit te nemen om de documenten te verifiéren, gingen ze toch door met klacht.
De Carabinieri vonden ook de aanwezigheid van de ring die duid op een certificaat, bewijs, van oorsprong.
De klacht zal worden behandeld door de rechter die de officiéle eigendomsdocumenten zal verifiéren die hem door mijn advocaat zullen worden overhandigt.
De papegaai is een beschermde soort, maar bezit noch handel is verboden.
Meer dan waarschijnlijk zal die 26-jarige door de rechter in het gelijk worden gesteld.
Maar zal die 26-jarige wel zelf moeten opdraaien voor alle onkosten.
Die gesloten pootring is niet onmiddellijk traceerbaar, wel te achterhalen.
Traceerbaar op het ogenblik, betekent dat deze gesloten pootring geregistreerd is.
Is dit niet het geval, dan is een EU-certificaat nodig. En of EU-overdrachtsverklaring, EU-overdrachtsdocument nodig.
Was is al van toepassing in Italie, en andere plaatsen binnen de EU, en straks binnen de volledige EU, Dit vanwege EU-richtsnoeren.
Vogels Bijlage B zijn even streng beschermd als vogels bijlage A.
Het verschil situeert zich bij EU-certificaten.
Vogels bijlage A verplicht.
Vogels bijlage B niet verplicht, wanneer deze vogels bijlage B correct geringd zijn (geregistreerd).
EU-overdrachtsverklaringen dienen vooral voor/bij vogels bijlage B geboren zijn voor deze EU richtsnoeren.
En waarvan het grootste deel ervan niet geringd zijn. Met alle gevolgen van dien, wat betreft bewijzen elegale herkomst.