Had een koppel bergparkieten waarvan de pop de jongen vilde!. Ik lei de eieren van het tweede legsel onder een stel roodruggen. Twee jongen groeiden snel op. Groot was mijn verbazing dat ze op een dag allebei dood in het nestblok lagen: ze konden het nest niet verlaten, de opening was te klein, ze konden er niet door. Pleegouders wilden ze uit het nest voeren en riepen op ze maar helaas. Kon me voor de kop schieten! Kooi stond op een minder zichtbare plaats.. ik maak nu dat ik alles binnen mijn gezichtsveld heb.
Om even nestcontrole te doen terwijl de oudervogels in de buitenvolière zaten had ik het luik tussen de binnen- en buitenvolière dicht gedaan. Daarna vergeten weer open te zetten. Het was februari 2017, koud, en toen ik een uur of 3 later opeens besefte wat ik gedaan had was het voor de 2 weken oude edelpapegaai te laat. Ben nog steeds boos op mezelf ...
Bij een koppel muisparkieten had ik eieren en had gelezen dat de man gewoon los kon vliegen en dan s avonds terug kwam om de jongen te voeren.
Dus de man los gelaten, s avonds de stoel bij de voliere gezet om te wachten op de komst van mijn muisparkiet man.....
De stoel staat er nog steeds en dit was in 2009.....maar de man is nooit terug gekomen..
Nieuw aangekochte witkuif kaketoe de eerste nacht in een aanbouwtje plaatsen van spaanplaat. ‘Daar knaagt ie nooit doorheen in 1 nacht’. Wel dus...