Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > kiemzaad amazone Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1 2
<<< vorige


marc1
Website Member
Posts :413

Website Member
2017-12-13 - 21:21:03 send message to marc1

Dit bericht is 2 keer gewijzigd

Henk, komt ie:

Opmerking: duivenvoer Zoontjes bevat :

katjang idjoe
wikken
linzen
tarwe
saffloorpitten
dari wit
dari rood
paddy

En waarschijnlijk redelijk verse zaden, dit voer kiemt snel en alle zaden kiemen, dat kan ik wel uit ervaring bevestigen.

En zo voer ik ook mais, verse kolven zijn geweldig maar in de winter gewoon de blikken van bonduel😉
Duiven slikken zaden in het geheel door, de mais is als het van de juiste kwalitiet is een perfect voedingsmiddel, maar te hard voor onze parkieten, de geweekte vorm uit blik word hier heel graag gegeten, net als doperwten.


rajar
Website Member
Posts :709

Website Member
2017-12-13 - 21:53:20 send message to rajar

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

Papegaaien eten in het wild voornamelijk onrijp fruit. Dus rijp fruit kan teveel suiker bevatten.
Maar in fruit zit als het rijp is ook alle enzymen mineralen en vezels die in suiker niet zitten.
Eivoer is veel schadelijker voor je vogels i v m de hoge concentratie suikers en andere meuk die daar inzit. Het enige eivoer waar geen suiker is toegevoegd is CEDE. Witte molen en diverse ander eivoeders zit meer dan 16 % suiker in.
Wat voor kiemzaad je geeft maakt echt geen ruk uit. Koop alle soorten gemengd zaad en meng dat zelf en kiem dat.
Als je ei wil geven bak of kook dan een ei.


dundieje
Website Member
Posts :234

Website Member
2017-12-14 - 00:52:49 send message to dundieje

Zo zie je maar, niet alleen te veel suikers maar ook te veel kleurstoffen kunnen vreemde reactie's geven.


mreyder
Website Member
Posts :607

Website Member
2017-12-14 - 08:56:41 send message to mreyder

Vroeger (zo'n 30 jaar geleden) waren er nogal wat liefhebbers die maiskolven plukten voordat ze rijp waren. Hun argument: de korrels zijn dan zachter en de vogels eten het graag. Kende kwekers die de kolven in kleinere delen sneden en dan een stuk kolf voerden. Aantal kolven werd ingevroren voor de winter, ontdooien en dan voeren. Iemand ervaring daarmee? Hoe kijken jullie her naar, met de wetenschap van tegenwoordig over voedingsmiddelen.


marc1
Website Member
Posts :413

Website Member
2017-12-14 - 09:14:34 send message to marc1

Vitaminen in mais
In mais zit veel vitamine B1 of thiamine. In 100 gram mais zit 13% van de Aanbevolen Dagelijkse Hoeveelheid(ADH) voor B1. Alleen van pantotheenzuur(B5) zit er iets meer in 14% van de ADH. Niacine(B3), foiliumzuur(B11) en ascorbinezuur(Vitamine C) zijn allen met 11% van de ADH vertegenwoordigd in de maiskolf. Voorts zit er 7% van de ADH aan pirydoxine(B6) in mais en 6% van de ADH aan vitamine A. Van riboflavine(B2) zit er 4% van de ADH in mais. Er zitten nog meer vitaminen in maiskorrels maar dat zijn allemaal marginale waarden, lager dan 4% van de ADH.


henkdelaat
Website Member
Posts :1328

Website Member
2017-12-14 - 15:42:48 send message to henkdelaat

Mreyder ook ik heb in het verleden halfrijpe mais gevoerd en die ook ingevroren,mijn ervaring was dat de ingevroren mais na het ontdooien toch vaak te hard was voor mijn papegaaien(Grijzen roodstaarten,Amazones,Edels,Ara maracana's,maar zij lieten het dan ook meestal liggen of knaagde de maiskolf schoon en lagen de maiskorrels gewoon op de grond.

Voer nu regelmatig blikjes mais die ik eerst laat drogen en doe die dan door het kiemzaad.

Zelf mais kiemen is een drama lukt bijna nooit.


rajar
Website Member
Posts :709

Website Member
2017-12-15 - 01:03:25 send message to rajar

Als mais of ander zaad niet kiemt heb je oude mais die zeker 3 jaar of ouder is. Daarom kiem ik van iedere baal zaad een beetje als het niet kiemt is het oud zaad en krijgen ze het terug.


henkdelaat
Website Member
Posts :1328

Website Member
2017-12-15 - 16:19:10 send message to henkdelaat

Heb dit ook met verse mais geprobeerd die ik zelf gekweekt heb en een winter buiten laten drogen en nog lukte dit niet.

Ook geprobeerd met Franse mais(kleine roodachtige korrel)en ook hiermee lukte het niet.

Misschien beter om de mais na het weken te koken?

Heeft hier iemand ervaring mee?


rajar
Website Member
Posts :709

Website Member
2017-12-15 - 18:00:26 send message to rajar

Voordat mais kiemt duurt zeker 7 tot 10 dagen. En het moet met minimaal 18 Gr zijn.


henkdelaat
Website Member
Posts :1328

Website Member
2017-12-15 - 20:04:07 send message to henkdelaat

Oké bedankt dan ben ik te haastig geweest,dan ga ik door met potjes mais uit de supermarkt.


rajar
Website Member
Posts :709

Website Member
2017-12-16 - 10:48:04 send message to rajar



Avenger012
Website Member
Posts :8

Website Member
2018-01-03 - 23:32:42 send message to Avenger012

Potjes van de supermarkt.... Mais bonduelle ??
En dewelke dan ?? Het vocht waar ze namelijk inzitten bevatten volgens mij ook bewaarmiddelen ?


rajar
Website Member
Posts :709

Website Member
2018-01-07 - 22:35:41 send message to rajar

FF goegelen en dan zie je dat er mais water en zout inzit.En geen conserveermiddelen.



Pagina : 1 2
<<< vorige

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 169 bezoekers op de site, waarvan 0 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede