Auteur |
Onderwerp : Houtsoorten voor zitstokken of leefboom |
Pastis
Website Member
|
2004-12-25 - 10:15:25 |
|
Hoi, welke houtsoorten zijn geschikt om te gebruiken als zitstok of leefboom?? Ik weet dat wilgentakken mogen gegeven worden m.u.v. treurwilg. Zou ik eventueel beukenhout of esdoorn mogen gebruiken???
Groetn en nog een vrolijke kerst
Stef
|
Hawkeye_nl
Oud Lid
|
2004-12-25
-
12:06:45 |
|
hout van vruchtenbomen is ook perfect!
Erwin
|
Lennart
Oud Lid
|
2004-12-26
-
09:46:45 |
|
Hoi,
Ook ik ben bezig met een leefboom en vervanging van zitstokken. Mijn gaai komt over 14 dagen en ik wil voor die tijd alles klaar hebben zodat ie maar één keer over hoeft te wennen . Wat ik vragen wil kan beukenhout ook ongestraft gebruikt worden? Dit vraag ik omdat ik bijna alle houtsoorten kan krijgen behalve fruitbomenhout. En beukenhout is wat harder dan wilgen dus hoop ik op een wat langere levensduur . Al het hout is onbespoten en komen uit een bos in een biologisch landbouwgebied!
Lennart
|
wiechmann
Website Member
|
2004-12-26
-
09:48:16 |
|
beukenhout is er perfect voor
|
Lennart
Oud Lid
|
2004-12-26
-
09:53:01 |
|
Da's snel...!!!!!!!!! Kan ik vanmiddag nog aan de slag...
Lennart
|
Pastis
Website Member
|
2004-12-28
-
13:36:21 |
|
Mag je eigenlijk wel takken van de krulwilg geven?? ik dacht van wel , maar begin nu wel te twijfelen
greets Stef
|
streamer
Oud Lid
|
2005-01-04
-
13:30:57 |
|
@ Pastis: je had het over krulwilg, volgens mij is dat dezelfde als de kronkelwilg TOCH? Ik zelf leg geregeld kronkelwilg takken in de voliere. Nog nooit iets negatiefs mee ervaren. Ze hebben de takken binnen enkele dagen gestript. Maar wees er wel eerst zeker van dat krulwilg hetzelfde is als kronkelwilg!!! Vraag bijvoorbeeld even na bij een tuincentrum.
Heb ik nog wel een vraagje: kan ik ook berken-takken gebruiken? Maken jullie de takken ook eerst schoon (hoe?), want vooral rond deze tijd kan er veel mos op zitten.
Groeten,
Streamer
|
Hawkeye_nl
Oud Lid
|
2005-01-04
-
13:36:08 |
|
De procedure die ik ken is schillen van de tak. Eerst de eerste laag, een dag laten drogen, dan de tweede laag weer een dag laten drogen en uiteindelijk het laatste deel vellen. Na een paar dagen drogen heb je mooie blanke takken. Hoefd natuurlijk niet. Takken erin hangen en de vogels vellen ze zelf voor je. Soms iets langzamer maar vaak ook sneller.
Erwin
|
natasja
Website Member
|
2005-01-04
-
13:36:33 |
|
tipje ,
als je opzoek bent naar fruitbomenhout informeer dan eens bij de plaatselijke tuinvereniging daar kan je vaak wel slagen en ze kunnen je ook precies vertellen wanneer de fruitbomen gesnoeit worden , anders is fruitbomenhout vaak een behoorlijke kostbare investering en bij de tuinvereniging zijn ze blij het aan je kwijt te kunnen.
|