Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > Poicephalus cryptoxanthus Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1


Auteur Onderwerp : Poicephalus cryptoxanthus
Daniel
Website Member
Posts :3286

Website Member
2017-09-17 - 23:45:50 send message to Daniel

Een vraag voor de Poicephalus kwekers hier. Wat is er gebeurd met de Bruinkoppapegaaien. Ik kreeg het idee dat ze in redelijke aantallen gekweekt werden en dat er toch wel interesse in was, maar nu lijken ze in Belgie en Nederland compleet verdwenen te zijn. Zijn ze door hun kleuren minder populair of is de kweek toch lastiger dan andere Poicephalus soorten?


rupicola
Website Member
Posts :1712

Website Member
2017-09-18 - 02:46:15 send message to rupicola

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

Deze alleraardigste soort heb ik jaren in mijn collectie gehad. In die tijd merkte ik met grote regelmaat dat de interesse voor de bruinkopjes t.o.v. andere Poicephalus minimaal was.

Slechts een handjevol liefhebbers zag de voordelen en bijbehorende waardering voor deze soort.

Indertijd kwam ik regelmatig bij liefhebbers met Poicephalus en het zal je verbazen hoeveel mensen ze soms al jaren in collectie hadden zonder dat ze eigenlijk weet hadden van het verborgen geel ofwel cryptoxanthus.

Qua gedrag en aanpassingsvermogen is het een van de meest aantrekkelijke Poicephalus.

Voor wat betreft het verdwijnen van deze soort uit Nederland heb ik het vermoeden dat, evenals bij diverse andere soorten het geval, de verkoop aan buitenlandse liefhebbers vaak veel soepeler verloopt dan het gesteggel over een paar euro, zoals dat hier in eigen land vaak het geval is.
Het resultaat is dan dat ze langzaam maar zeker naar het buitenland verdwijnen en dat de NL liefhebber vervolgens de prijs van dit verhaal moet betalen.


Daniel
Website Member
Posts :3286

Website Member
2017-09-18 - 12:31:32 send message to Daniel

Bedankt Hans en het is inderdaad jammer. Ik heb met diverse Poicephalus kwekers gesproken en het lijkt er inderdaad op dat ze vrijwel verdwenen zijn uit Nederland.


rupicola
Website Member
Posts :1712

Website Member
2017-09-18 - 13:44:38 send message to rupicola

Ja, en op soortgelijke wijze zijn we ook tal van wildkleur soorten kwijt geraakt. Je ziet in sommige gevallen dat goede raszuivere vogels qua prijs/waarde de ooit dure mutaties al gaan overstijgen.

Niet dat we er hier in de lage landen direct veel aan hebben, maar gelukkig staat de wildstatus van cryptoxanthus er nog heel behoorlijk voor.
James Giladri noemt deze soort 2 jaar geleden nog een algemeen voorkomende soort.
De frequentie waarnemingen en de hoeveelheid beeldmateriaal dat mij met regelmaat onder ogen komt kan dit slechts bevestigen.

Leuke soort!


Fredje15
Website Member
Posts :121

Website Member
2017-09-18 - 18:15:19 send message to Fredje15

Hallo, een vogelkennis van mij uit duitsland is al langer dan een jaar aan het zoeken. Nu staat er ook een advertentie van hem op "vogelarena"
Er schijn wel verschillende vogels te zijn die jammer genoeg positief getest worden op ziekten.
Vorige maand had iemand uit groningen ? nog wel twee bruinkoppen te koop. Een oudere vogel,en een jonge tamme.


Rik
Oud Lid
Posts :1398

Oud Lid
2017-09-18 - 22:11:03 send message to Rik

Via Facebook zijn ze nog wel redelijk te krijgen.

In Engeland, Italië. Onlangs zag ik er nog één in de dierenwinkel in Tsjechië zitten.

Persoonlijk vind ik het de mooiste poicephalussoort die er is.

Als je niet op een 100 euro meer of minder kijkt dan is er nog wel eenvoudig aan te komen.

EUR 450 wordt lastig, voor EUR 550 al een stuk eenvoudiger en voor EUR 650 ben je al snel de koper.

Jammer dat de deze soort in Nederlandse volières grotendeels hebben laten uitsterven.


Daniel
Website Member
Posts :3286

Website Member
2017-09-18 - 22:49:33 send message to Daniel

Mooi om te horen dat de soort toch nog in Europa te vinden is. Zelf geen interesse om de soort (weer) te houden, Rik?


Rik
Oud Lid
Posts :1398

Oud Lid
2017-09-20 - 23:40:10 send message to Rik

Helaas heb ik beperkte ruimte en moet ik de keuzes maken.

Mijn keuze is een koppel pionus (Bronsvleugels) in plaats van poicephalus. Bronsvleugels vind ik leuker om te houden.

Als ik ooit een grotere tuin heb dan koop ik een koppel Bruinkoppen en een koppel Timneh erbij. happy :)



gille parkiet
Website Member
Posts :51

Website Member
2017-09-23 - 16:46:10 send message to gille parkiet

hallo beste wat voor voeding kaapse



Pagina : 1

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 264 bezoekers op de site, waarvan 6 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede