Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > Zaadmengeling Aziatische edelparkieten Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1 2
volgende >>>


Auteur Onderwerp : Zaadmengeling Aziatische edelparkieten
Glansspreeuw
Website Member
Posts :199

Website Member
2017-08-19 - 19:08:26 send message to Glansspreeuw

Collega`s vogelkwekers, ik ben kweker van Aziatische edelparkieten (halsband, pruimkop en Malabar) en geef deze vogels momenteel als basisvoer een mengeling voor grote parkieten zonder zonnepitten. Zijn er kwekers van deze vogels die hun
zaadmengeling zelf samenstellen en deze willen delen? Alvast bedankt.


Antonia
Website Member
Posts :1945

Website Member
2017-08-20 - 00:10:04 send message to Antonia

Waarom geen zonnepitten ?


P.Rooth
Website Member
Posts :2797

Website Member
2017-08-20 - 15:57:04 send message to P.Rooth

waarom zelf een zaadmengsel willen maken en waarom zonder zonnepitten zoals Antonia ook al vroeg .
Zijn prima zaadmengsels voor handen met en zonder zonnepitten en ik prefereer met .
Zonnepitten voer ik zelfs extra maar dat is afhankelijk van jaargetijde broedperiode en hoe de vogels gehouden worden .

Paul


www.wim
Website Member
Posts :119

Website Member
2017-09-11 - 11:34:12 send message to www.wim

Kweek ook met p.koppen en malabar gewoon standaard mengeling niks zelf samen stellen..voer wel veel fruit en paprika erbij 2× per week maar dan krijgen ze minimaal zaad...gewoon alles op eten.


marc1
Website Member
Posts :416

Website Member
2017-09-11 - 19:59:59 send message to marc1

Dit bericht is 2 keer gewijzigd

Gewone standaard mengeling bestaat voor 80% uit milet..als er dan ook nog vette zonnepitten in zitten..krijgen de vogels veel te weinig binnen...arm aan calcium en te rijk aan fosfor..

Dit is goed te kompenseren door calcium en duivenvoer en onkruidzaden toe te voegen..

Zaadmengsels hebben vele tekorten ten aanzien van vitaminen, mineralen, aminozuren en sporenelementen. Daarnaast bestaat de kans dat vogels heel selectief eten van het zaadmengsel, waardoor er nog meer tekorten optreden.
Daarnaast is het goed te weten WAAR je zaadmengsel wegkomt, in veel afrikaanse landen waar dit gekweekt word gebruiken ze gifstoffn die hier al 50 jaar verboden zijn..


parrotmaniak
Website Member
Posts :581

Website Member
2017-09-11 - 23:28:16 send message to parrotmaniak

maar wat is dan het alternatief voor deze al dan niet bespoten zaden???


marc1
Website Member
Posts :416

Website Member
2017-09-12 - 08:39:41 send message to marc1

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

Dan zou ik reckame moeten maken, maar de fabrikant kan heel dudielijk aangeven waar zijn zaden vandaan komen..vraag dat na als je ze op de beurzen ziet staan.

Zelf voer ik Himbergen


a.kooyman
Website Member
Posts :74

Website Member
2017-09-12 - 11:53:45 send message to a.kooyman

Marc 1
Er zijn zoals Rooth al stelde prima zaadmengsels voor parkieten met zonnepitten in de handel waarvan Himbergen zeker er 1 is.
Heb toch wat halsbanden van mijn leven gekweekt en nog, maar altijd mengsel met zonnepitten er in.
Goed zaadmengsel + eivoer heel het jaar ! buiten de kweek met mate en van tijd tot tijd wat groenvoer en fruit en tijdens kweek wat kiemvoer er zijn geen problemen.
Maar als je het goedkoopste zaad wil voeren dan zal er veel millet in zitten.
En gezwam van bespoten dacht je dat hier in Holland zaadleverancier precies weet waar elk zaad vandaan komt. Als men niet spuit verhongerd heel de wereld nog meer .Nederlandse kortzichtigheid en wereld verbetering met vingertje opsteken. Beste als men tegen spuiten is kunstmatige korrels uw vogels gaan geven die zorgen wel dat de mensen sprookjes blijven geloven via lobby.
Veel plezier met je hobby ik gelukkig al60 jaar wel.
A.Kooyman.


marc1
Website Member
Posts :416

Website Member
2017-09-12 - 18:32:03 send message to marc1

Wat zijn we weer vriendelijk meneer Kooyman!
Zal me maar niet tot hetzelfde niveau als u verlagen, heel fijn dat u al zolang halsbanden kweekt👍


a.kooyman
Website Member
Posts :74

Website Member
2017-09-12 - 20:25:41 send message to a.kooyman

Hallo Marc !
Zie dat ik er weer een fan bij heb.
Jammer dat je niet gewoon met je naam artikelen en meningen plaatst maar dat terzijde.
Dit is gewoon wat ik voer en mijn mening is en mening heeft niets met vriendelijkheid te maken.
A.Kooyman


mreyder
Website Member
Posts :608

Website Member
2017-09-12 - 22:52:40 send message to mreyder

Wat je voert heeft natuurlijk ook te maken met hoe je ze houdt. Als ze 's winters buiten zitten, hebben ze 's winters meer behoefte aan een vettere zaadmengeling, vooral als ze veel bewegingsruimte hebben. We hebben veel Aziaten en Zuid Amerikanen, maar ook Australische kromsnavels. Ik voer al bijna 40 jaar zaad met zonnepitten, elke dag (365 dagen per jaar) krachtvoer en elke dag fruit of groentje. Behalve op de dagen dat het heel hard vriest, hoewel wortel bv iets minder snel bevriest en ik dat dan nog geef. Mijn vader zegt altijd: 's winters moet je je jonge vogels voor het komende kweekseizoen verdienen: ouders goed in conditie dus. Ik ben het roerend met hem eens.


marc1
Website Member
Posts :416

Website Member
2017-09-13 - 08:45:15 send message to marc1

Klopt helemaal mee eens, maar ik kweek met pruimkoppen binnen, en vind ze te gauw vet worden op al die zonnepitten, het is idd hoe zijn de omstandigheden


marc1
Website Member
Posts :416

Website Member
2017-09-13 - 11:45:35 send message to marc1

En waar moet je op letten bij aanschaf van je zaadmengsel?

Zaden en granen worden van alle delen van de wereld betrokken: Australië, Noord-en Zuid-Amerika, Canada, Azië en Europa. Alle zaden die in de Europese Unie worden verbouwd, zijn onderworpen aan de EU-richtlijnen en voldoen aan de EU-richtlijnen. Dit wordt door de verantwoordelijke overheidsinstantie gecontroleerd. In Nederland is dit de VWA, in België bijvoorbeeld het F.A.V.V.

Zaden en granen, die van buiten de EU komen, worden doorgaans geïmporteerd m.b.v. een fytosanitair certificaat. D.w.z. dat het zaad/graan van goede kwaliteit is. Bedrijven die zaden importeren en een GMP (Good Manufacturing Practice) certificaat hebben, moeten de kwaliteit middels analyses door een geaccrediteerd laboratorium laten controleren. Indien zaden en granen niet aan de eisen voldoen, worden deze door desbetreffende fabrikant afgekeurd/niet aangekocht. Fabrikanten, die volgens de GMP richtlijnen werken, worden jaarlijks door een geaccrediteerde keuringsinstantie gecontroleerd. Het is dus in het belang van de fabrikant zelf, dat geen onrechtmatige grondstoffen in de fabriek terechtkomen.


P.Rooth
Website Member
Posts :2797

Website Member
2017-09-13 - 13:45:27 send message to P.Rooth

of alle zaden die in Europa verbouwt worden betrouwbaar zijn zonder rotzooi waarmee ze besproeit worden is zeer de vraag .
Je kunt wel stellen Marc1 dat er aan de geldende normen voldaan wordt en onderworpen aan de EU-richtlijnen en voldoen aan de EU-richtlijnen. Dit wordt door de verantwoordelijke overheidsinstantie gecontroleerd. In Nederland is dit de VWA zijn werk zou doen is mij nog steeds niet gebleken en komt ook niet overeen wat ik vaak zie dat granen enorm besproeit worden en zelfs tot enkele dagen voor het dorsen nog een flinke douche krijgen .Of de vwa dit allemaal wel kan controleren met d'r steeds kleiner wordende en slecht georganiseerde instantie is weer pijnlijk duidelijk geworden . Dat de vwa zijn werk niet altijd even goed doet is wederom gebleken met het eierschandaal waarbij foute middelen gebruikt zijn die absoluut verboden zijn .


marc1
Website Member
Posts :416

Website Member
2017-09-13 - 13:58:04 send message to marc1

Precies..dus als dat al niet betrouwbaar is..hoe betrouwbaar is je zaadmengsel dan?

En iedereen maar klagen over slechte bvruchting...


www.wim
Website Member
Posts :119

Website Member
2017-09-13 - 14:54:14 send message to www.wim

Volgens mij ligt dat weer aan ander zaad😠



Pagina : 1 2
volgende >>>

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 137 bezoekers op de site, waarvan 5 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede