hallo, ik zeg nergens dat ik de waarheid in pacht heb, ik ben zoals gezegd klein behuisd en dus mijn Poicephalussen ook. Elk mengsel voor papegaaien heeft 14 tot 30% zonnepitten, ook soms aardnoten, soms andere noten en gedroogd fruit, enz...
Ik wens dit tot een minimum tot zelf nul te beperken al die vettige zaken.
Een grote parkietenmengeling zonder zonnepitten is wel te vinden maar dan heb je minder grotere zaden voor de sterkere snavels van papegaaien. En een papegaaienmengeling zonder zonnepitten.... ik ken er momenteel geen.
Waarom 100 kg? Omdat dit makkelijk is om in percenten te rekenen. Ik heb van de beroemde Rosemary Low op één van haar voordrachten het "recept" gekregen van een vriend van haar, een Duitse kweker. Wintermaanden 5% zonnepitten, in de zomer (kweek) zelfs geen.
Ook Peter Dejongh adviseert op zijn website
www.poichepalussen.nl om "mager" te voeren.
Heb dit nog bij andere kwekers ook gezien, mager voeren om dan te verhogen, de natuur nabootsen hé.
In de kweek, aanloop naar en opkweken jongen meer groenten en fruit geven, minder zaden. Volgens mij in de natuur gaan vogels ook eerder onrijp fruit eten voor andere dieren met de rijpe weg zijn, eten ze meer zaden in de rust- en winterperiode als er minder verse zaken te vinden zijn.
Er zijn wel mengelaars in mijn streek maar die starten maar met 500 kg te mengen, minder willen ze niet.
Ik ga misschien proberen met die betonroergarde en 25 kg in een ton; lijkt me inderdaad iets te zijn dat kan lukken.
bedankt voor de tips, er mogen er nog bijkomen!!