Hallo allemaal
Heb een vraagje, mijn vogels krijgen geen direct zonlicht alleen daglicht door het raam dus krijgen ze vitamine D3 veels te weinig. Hoe los ik dit op
heb gelezen over uv licht maar er zijn er zoveel dat ik niet weet wat goed is voor de grote kamer.
Heeft er iemand een idee?
gr janie
Okee, jaa een voliere is wat anders.
Ik heb voor binnen twee uv tl buizen met een electronische voorschakelaar om het trillen te voorkomen.
Of soms heb ik ook een therapie lamp tegen winterdepressie aan staan.
Waar koop je UV TL verlichting voor de vogels.
Ik zie door de bomen het bos niet meer ,kom vooral op reptielen sites maar die verlichting geeft ook heel veel warmte af en dat is niet nodig.
Je moet het probleem niet groter maken dan het is .. bij goede voeding incl. bv eivoer en insecten zit er in de voeding voldoende D3. De kans dat door gebrek aan zonlicht je problemen krijgt is niet bijzonder groot.
De UV lampen zijn nogal wat verschillende verhalen over. er is in Duitsland onderzoek naar gedaan en blijkbaar hebben ze op meer dan 30cm afstand al weinig effect meer. Eventueel kun je een speciale terrariumlamp ophangen en die af en toe aanzetten.
Bedankt Marti
Het probleem is juist dat je als leek maar weinig informatie kan binnen halen of allerlei dingen hoort die totaal verschillend zijn. Mensen hebben ook zonlicht nodig dus kan me voorstellen dat vogels het ook nodig hebben. D3 neem je op via uv stralen vandaar de vraag uv licht i.p.v. zonlicht.