Hallo allemaal,
Ik heb een vraag ivm mijn koppel caiques.
Een 5 tal maanden geleden hebben we een heel mooi koppel roestkop caiques gekocht.
Ze zijn beide van 2012 (onverwant natuurbroed).
We hebben ze tijdelijk in een kooi gestoken met een ovale bovenkant in de garage. Elke keer we de garage binnenkwamen begonnen deze te roepen, we hebben daar opzich geen last van tenzij we de kooi gingen kuisen, was het wel pijnlijk
Ik had besloten een maand geleden om deze koppel in een ander kooi te stoppen waar ik een broedblokje aan kon hangen. Sindsdien was het schreeuwen gestopt. We horen ze niet meer buiten af en toe wat piepgeluidjes. ze kruipen graag in hun blok en kunnen daar wel een hele dag door spenderen. Wanneer ik eten geef blijft de pop in de blok en de mannetje komt eruit, eens ik de deur uitga (sleutelgat
) gaat mannetje de pop voederen. Al bij al vind ik het echt een prachtig koppel.
Nu is het zo dat de pop sinds eergisteren wat dik is geworden, alsof ze elk moment een ei gaat leggen. Ze blijft wel redelijk actief.
Nu is mijn vraag, hoelang blijft een caique dik voor ze gaat leggen?
De vorige eigenaar vertelde wel dat ze in een ander half jaar 11 eieren hebben gehad in drie ronden, de eerste 4 waren onbevrucht, de 2de 4 waren deels bevrucht maar niet op gebroed en de laatste 3 waren allen bevrucht maar half op gebroed geweest.
Dus ik vrees ervoor of ze dit keer de eieren zullen broeden.
Enige tips?
Grtjes