Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > kakariki Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1


Auteur Onderwerp : kakariki
renee
Website Member
Posts :9

Website Member
2015-11-11 - 17:04:24 send message to renee

heb eigenlijk 2 vraagjes...


1...
lees steeds vaker in een advertentie dat het gaat om een kakariki split voor blauw.
vragen ze dan ook meer geld voor.
Maar kan er echt niets anders aan zien dan bij andere kakariki's
Is er hier iemand die mij daar meer over kan vertellen.

2...
Voorheen had ik 2 koppels kakariki's
2 groene gvh en 2 gele rvh
Na 2 jaar gingen ze zelf omkoppelen waardoor ze geen goeie koppels meer zijn qua kleurcombinatie.

Nu heb ik voor de gezelligheid van alles wat zitten
groen gvh, geel gvh, groen rvh, bonte en cinnamon gvh
nou mogen ze volgend jaar zelf kiezen wie bij wie gaat.

Hoor graag verschillende meningen.
mensen die bv wel voor soort bij soort gaan of ervaringen van mensen die ook verschillende kleursoorten bij elkaar hebben.

Mijn mening is ook dat ze, zover ik denk, in de natuur ook niet op zoek gaan naar een perfecte partner en dat ze daar dus ook kruisen tussen kleur soort

Ik ben overigens een hobby dame, de kakariki's hoeven van mij niet te jongen, maar geef ze we de mogelijkheid hiervoor, omdat ze dat van nature ook doen.

Alvast bedankt



Karel
Website Member
Posts :6824

Website Member
2015-11-11 - 17:46:52 send message to Karel

1.
Of een vogel split is voor blauw kun je idd aan de buitenkant niet zien. Aankoop van zo'n splitvogel is een kwestie van vertrouwen.

2.
Wat het onderling kruisen betreft moet je twee zaken goed uit elkaar houden:

RVH en GVH zijn verschillende (onder)soorten, die je niet met elkaar moet kruisen. De jongen (hybriden) zijn namelijk niet zuiver en kunnen er bij verdere kweek voor zorgen dat er op termijn geen zuivere (onder)soorten meer te vinden zullen zijn in de avicultuur. Dit moeten we voorkomen en wat dat betreft onze verantwoordelijkheid als kweker/liefhebber nemen!

Het kruisen van kleurslagen binnen de (onder)soort is geen enkel probleem en vaak zelfs nodig om een bepaalde kleurslag vast te houden.
Dus Groene RVH x Gele RVH is bijv. geen enkel probleem.

Dus RVH x RVH of GVH x GVH is geen probleem, maar RVH x GVH: liever niet!


parrotmaniak
Website Member
Posts :581

Website Member
2015-11-11 - 21:32:13 send message to parrotmaniak

Een vogel split voor blauw kun je niet zien ,maar heeft wel de blauw factor in zich.
Hij komt bvb uit een koppel groen x blauw
Hiervan zijn alle vogels groen met de factor blauw in zich
Dit blauw komt er alleen uit als het met een blauwe gekruist word ( 50 procent blauw en 50 procent split blauw)
Of met een split blauwe (25 proc. Groen,50 proc. Split , 25 proc. Blauw )
Dit is even simpel hoe deze vererving werkt.


renee
Website Member
Posts :9

Website Member
2015-11-12 - 16:48:10 send message to renee

Bedankt voor jullie reactie....

Dat het gvh niet goed is samen met rvh had ik ergens al opgevangen. dit probeer ik dan ook zeker tegen te gaan.
had ik er misschien bij moeten zetten.
Maar fijn te horen dat de ondersoorten geel/bont/groen verder geen problemen geeft.

Bedankt ook voor de uitleg parrotmaniak.
Hoef ik in elks geval niet naar het uiterlijk van de vogels meer te kijken. begrijp het nu al beter


henkdelaat
Website Member
Posts :1328

Website Member
2015-11-12 - 17:38:10 send message to henkdelaat

Renee,

De GEEL VOORHOOFD KAKARIKI

CYANORAMPHUS FORBESI (LT) (NL) staat op Lijst I A van beschermde vogels en moeten altijd geringd zijn met de juiste ringmaat.

Henk.


renee
Website Member
Posts :9

Website Member
2015-11-18 - 18:42:38 send message to renee

hoi henk,

daar was ik me van bewust en heb me na het aanschaf van het 1ste koppel mezelf daarom ook gelijk aangemeld bij een vereniging zodat ik hiervoor ringen kon bestellen voor het geval ze een nestje zouden krijgen.


Daniel
Website Member
Posts :3286

Website Member
2015-11-18 - 21:42:08 send message to Daniel

quote
Renee,

De GEEL VOORHOOFD KAKARIKI

CYANORAMPHUS FORBESI (LT) (NL) staat op Lijst I A van beschermde vogels en moeten altijd geringd zijn met de juiste ringmaat.


Henk dit geldt alleen voor Cyanoramphus forbesi en niet voor Cyanoramphus auriceps welke valt onder CITES II. Forbesi is niet aanwezig in gevangenschap zelfs niet in Nieuw Zeeland. Dus de geelvoorhoofden in Europa hoef je niet perse te ringen. Je moet dan wel aantonen dat ze een legale herkomst hebben.


henkdelaat
Website Member
Posts :1328

Website Member
2015-11-19 - 14:50:10 send message to henkdelaat

Daniel:

Ik heb even op Google gekeken maar zie hier inderdaad 2 verschillende namen voor de GVH Kakariki,maar als ik de foto's bekijk die erbij geplaatst zijn zie ik hierop geen verschiltussen deze twee soorten.

Misschien kan jij hier wel foto's plaatsen waarop het verschil te zien is.

Henk.


Daniel
Website Member
Posts :3286

Website Member
2015-11-19 - 15:57:26 send message to Daniel

Foto's doen de verschillen niet zo goed recht aan. Het is net als met de echoparkiet. Toen ik deze soort voor het eerst levend zag, merkte ik pas hoe verschillend ze zijn van halsbandparkieten.

Bij balgen zie je de verschillen tussen C. forbesi en C. auriceps veel duidelijker dan op foto's. Ten eerste is de kleur groen bij forbesi veel minder gelig dan bij auriceps. Verder loopt de rode band boven de snavel niet door tot aan de ogen.

Ook zijn ze wat groter in lengte en zwaarder in lichaamsbouw.


henkdelaat
Website Member
Posts :1328

Website Member
2015-11-19 - 21:02:56 send message to henkdelaat

Daniel,

Klopt wat je zegt heb eens even doorgezocht naar de verschillen tussen deze 2 soorten.

Maar als je moet aantonen dat ze een legale afkomst hebben moet je ze toch ook vast ringen.

Henk.


Daniel
Website Member
Posts :3286

Website Member
2015-11-19 - 21:37:37 send message to Daniel

Een overdrachtsverklaring geldt voor auriceps ook als voldoende bewijs. Dit omdat de soort in zulke mate gekweekt wordt dat smokkel onwaarschijnlijk is.



Pagina : 1

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 148 bezoekers op de site, waarvan 0 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede