Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > GRIT Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1


Auteur Onderwerp : GRIT
JAK
Website Member
Posts :83

Website Member
2004-12-11 - 17:30:47 send message to JAK

Ik ben nog niet lang gestart met het houden van
rose kaketoes,een koppel goffini s en meyertjes
Graag zou ik willen weten of die papegaaien grit
nodig hebben
Ik heb het aan verschillende personen gevraagd maar niemand weet het precies
Ik moet wel zeggen indien ik de boeken inkijk
betreffende de kweek van vogels is dit een must
Graag een reactie a.u.b.


Dennis Fr.
Website Member
Posts :1399

Website Member
2004-12-11 - 20:00:08 send message to Dennis Fr.

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

elke zaadetende vogel heeft grit of kiezel nodig.gewoon een bakje in de voliere/kooi/nachthok waar je het ook wilt hangen bij de vogels ze nemen het wel op naar eigen behoefte

Groeten Dennis


rogert
Website Member
Posts :1303

Website Member
2004-12-17 - 11:42:59 send message to rogert

Grit is er in verschillende varianten. De gemalen schelpen zijn goed voor de kalkbehoefte van de vogel, en helpt iets met het malen van zaden. Kiezel is het belangrijkste als je het hebt over het malen van zaden in de spiermaag. Roodsteenkorrels zijn er voor de mineralenbehoefte.
Koolstof is goed voor het neutraliseren van giftige stoffen en bacterieen in de darmen, maar hierdoor worden ook de goede bacterieen geneutraliseerd. In de natuur zie je veel papegaaien klei eten. Hieruit halen ze ook veel mineralen, en tevens neutraliseerd klei ook giftige stoffen. (pas op!! klei uit de achtertuin is hier niet voor geschikt.)

Deze soorten zijn allen los te koop, maar ook in mengelingvarianten. Het belangrijkste doel van grit/maagkiezel is het malen van zaden in de spiermaag. Hierdoor kunnen de darmen eerder beginnen met het opnemen van voedingstoffen uit het voer. Geeft je geen kiezel, dan zal een vogel veel ontverteerd voedsel uitschijden, waardoor er dan meer gegeten moet worden. Dus de kosten van de kiezel wordt terugverdiend in de opname van het voer (er hoeft minder voer verstrekt te worden)

Kiezel kan onbeperkt aangeboden worden, de vogel kan dan naar behoefte kiezel opnemen, maar je kan het ook twee keer per week aanbieden.

Afgesleten kiezel wordt via de darmen gewoon uitgescheden. Let wel dat je niet te fijne kiezel voert. Het moet wel in verhouding zijn tot de vogel en tot de zaden die hij eet.


golemm
Website Member
Posts :151

Website Member
2004-12-21 - 18:31:39 send message to golemm

In de meeste literatuur wordt ervan uitgegeaan dat alle zaadeters grit nodig heben voor het vermalen van de zaden. Ik heb echter ook ergens gelezen dat dit een fabeltje is en alleen geldt voor vogels die zaden inclusief de schil eten! mineralen en koolstof hebben ze natuurlijk wel altijd nodig.



Pagina : 1

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 206 bezoekers op de site, waarvan 4 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede