Ik heb een jong koppel kardinaal ze heeft voor het eerst eieren 2 in nest de rest tussen planten gaat niet op zitten en de man heeft een kale kop nu doet de pop dat of er zitten. Zwart kop sijzen bij 1 koppel Mvg
Van hieruit moeilijk te beoordelen natuurlijk. Misschien je vogels meer observeren, ga je snel weten of de zwartkopsijzen het doen.
Mij lijkt het eerder te wijzen op vedermijt. Komt veelvuldig bij kardinalen voor. EĂŠn drupje ivermectine in de hals tussen de schouders op bloot vlees, en de vogel is ervan verlost.
het gaat wel om een kardinaal he dat is geen botvink. (en om je voor te zijn, geen bisschop ook)Het kan natuurlijk de partner zijn die dit doet en hoe zit het rond de ogen??
Mooi dat het jonge koppel al voor eieren zorgt in het eerste jaar. Nu nog afwachten of de eieren bevrucht zijn.
Mijn kardinalen houd ik per koppel in een voliere. Andere vogels erbij geeft alleen maar onrust. Nu de pop aan het broeden is zou ik terughoudend zijn in het aanbieden van levend voer. Ook bij kardinalen loop je het risico dat de man te broeds wordt en vervolgens de pop gaat lastig vallen. Hoeveelheid levend voer verhogen zodra er jongen zijn. Blijf goed obeserveren.
De kale plek kan binnen een week of 6 weer van veren voorzien zijn, anders zal dit plaatsvinden tijdens de rui. Succes!
Wim