Ik heb het www even afgestruind en het volgende heb ik gevonden over aluminium:
Als stof wordt het beschouwt als een ongevaarlijke stof. Alleen als je grote hoeveelheden alu-stof binnen krijgt kunnen er wel degelijk ernstige gezondheidsproblemen ontstaan en men verdenkt de stof er van als een mogelijke veroorzaker van Alzheimer.
In mindere mate: verandering van eetgedrag, lusteloosheid en vermagering, trillen, aantasting van het centrale zenuwstelsel,etc..
Mijn gevoel zegt dat als je toch aluminium bij de vogels zou willen gebruiken dat je dan de geannodiseerde versie moet gaan gebruiken daar deze (bijna)niet oxideert (roest)!
Bij de gewone (glimmende)versie onstaat zeer snel oxidatie, welke natuurlijk zeer veel aluminiumstof bevat! Let op snavel gebruik bij klimmen en klauteren door papagaaien.
Let wel: alle (non) ferro metalen roesten..... ook RVS! (Roest is niets anders dan een beschermlaag voor de rest van het materiaal om het overige metaal wat er onder ligt te beschermen en af te sluiten voor de zuurstof in de buitenlucht)
Want RVS is niets anders als gewoon metaal waar bijna alle koolstof is uitgehaald en de koolstof heb je nodig om te roesten (is eigenlijk verbranding en voor verbranding heb je zuurstof en koolstof nodig).....
Voor de duidelijkheid nog even: RVS betekent Roest Vast Staal en geen Roest Vrij Staal.....
Groetjes, Lennart