Auteur |
Onderwerp : Betrouwbaarheid DNA-test |
Papegaaienhulp
Website Member
|
2015-05-11 - 13:27:28 |
|
Weer wat geleerd, in 2009 hebben we een Venezuela amazone waarvan ik het vermoeden had dat het een pop was DNA laten seksen. Helaas bleek uit de DNA test dat het een man was en de vogel heeft daarna al die tijd in een mannengroep geleefd.
Helaas is hij vorige week na een korte inzinking plots overleden, bij de sectie bleek dat de vogel overleden is aan een ontstoken eileider!!!!
Vandaar dat we geen juiste therapie om hem te redden konden vinden.
Ik twijfel nog of ik het destijds gebruikte laboratorium hier zal noemen, we zijn al een tijdje overgestapt op een andere.
|
Karel
Website Member
|
2015-05-11
-
15:00:11 |
|
De betrouwbaarheid van DNA-testen is zeer groot, maar nooit 100%. Het kan daarom altijd gebeuren dat je nĂŠt het ene geval bent, waarbij een foutje is gemaakt.
Jammer, maar helaas nooit helemaal te voorkomen.
|
P.Rooth
Website Member
|
2015-05-13
-
14:35:04 |
|
ken je ook twijfels hebben over endoscopisch onderzoek , endoscopisch onderzoek was mijn pionus max een man maar na 3 jaar legde deze man eieren bij de vleet toch geen man ?
|
marti
Website Member
|
2015-05-13
-
14:52:29 |
|
van alle vogels die bij mij in de afgelopen jaren verkeerd gesekst bleken was er slechts 1 met DNA geslachtsbepaling, alle overige ( een stuk of 8) waren endoscopisch gesekst. Vooral bij kleinere vogels heb ik de indruk dat het foutpercentage bij endoscopische geslachtsbepaling toch relatief vrij hoog is, zeker als ze vrij jong gesekst worden. niets is echter 100% betrouwbaar.
|
Papegaaienhulp
Website Member
|
2015-05-13
-
17:27:36 |
|
Klopt, ik heb het in het verleden ook wel eens meegemaakt met endoscopisch seksen maar dit lag vooral aan de onervarenheid van de dierenarts. Helaas zijn er tegenwoordig steeds minder dierenartsen die nog (veel) ervaring hebben met endoscopie.
We zullen er mee moeten leren leven.
|