Hallo allemaal,
(nieuw op het forum)
ik ben de afgelopen tijd bezig geweest met forum lezen om de doodeenvoudige reden dat ik iets wil doen waar ik normaal gesproken tegen ben: een papegaai in de huiskamer.
(even wachten met collectief ontploffen alsjeblieft javascript:smileyInsert(topicform.message,%20'
'); )
Ik ben opgegroeid met een model grijze roodstaart (niet bijten, niet schreeuwen, helaas wel een onverklaarbare plukker) een 4e handsje(of meer/ geen ring dus niet te traceren)die ik kado kreeg omdat ie bij mij een beter leven had dan op zijn eigen adres waar ze bang voor hem/ vies van hem waren.
Het grijsje heeft de eeuwwisseling niet gehaald helaas - en ik heb altijd geroepen dat ik nooit meer tweede zou nemen omdat ik ze te slim vind voor een bestaan in een kooi/huis/tuin.
Maar ik mis een tamme gaai in huis hebben en alle gekkigheid die zo'n beest nu eenmaal met zich meebrengt nog steeds *enorm*.
Nu is het als 'noob' al lastig genoeg om een goede kweker te vinden - maar ik ben nog lastiger:
ik wil geen handopfok/jong want -even optimistisch blijven-, ik ben inmiddels een 45-er en hoewel mijn neefjes nu roepen dat ze mijn gifkikkertjes willen erven (liever morgen dan later) denk ik niet dat ze op een gaai zitten te wachten, die me - als alles goed gaat- ver gaat overleven.
(En de kikkers zal het een rotzorg zijn - zolang die hun natje en droogje maar hebben is het leven goed, dat ligt bij een gaai toch even anders.)
Natuurlijk staat marktplaats stijf met de 'wegens omstandigheden aangeboden' --- maar hoe vind ik er eentje die geen vervelende ziektes (PBFD en andere engerds), te grote trauma's etc. heeft?
(Om de een of ander reden stuit de adoptie-instantie die ze verplicht op brokken/pellets heeft zitten me tegen de borst. Beetje te uebercontrolling voor mijn smaak - verder niets ten nadele hoor.)
Ik zoek geen 'sier'vogel maar een gezellige doe-mee-vogel en het hoeft niet 'nu meteen'.
Grijzen zijn dus bekend terrein, ara trekt me ook (ik heb grasparkieten, sierduiven, kanaries, kleine troopjes, kwartels etc. gehad zowel binnen als in de voliere - maar nooit zoveel 'klik' mee ervaren als met de grote jongens/meiden ).
De bedoeling is het dier zoveel mogelijk deel te laten uitmaken van mijn sociale leven (gelukkig ken ik bijna alleen maar dierenvrienden) en ja - ik zit heel veel thuis.
(te lang verhaal voor een eerste rondje / hoewel dit verhaal ook al veel te lang geworden is)
Ik realiseer me dat het een erg egocentrische wens is - dus ipv een jonge papegaai 'op te offeren' wil ik er een oudere 'recyclen' op een manier waar beide partijen er baat bij hebben.