Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > ara's in gemeenschapsvoliere Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1 2
volgende >>>


Auteur Onderwerp : ara's in gemeenschapsvoliere
johanblok
Website Member
Posts :1971

Website Member
2015-02-24 - 17:38:39 send message to johanblok

Wie heeft ervaring met gemeenschappelijk houden van ara's?

Het gaat mij om 2 situaties:

1. Wegens renovatie van de schuur moeten de jonge ara's (4 blauwgele van 2 jaar oud en 2 groenvleugels van 1,5 jaar) tijdelijk elders ondergebracht. Is het verantwoord om ze met zijn zessen voor enkele weken in een volière van 4,5 bij 2 m oppervlak onder te brengen?

2. Na renovatie van de schuur wil ik deze zodanig inrichten dat deze als 1 echt grote volière dient. Het gaat om een wagenberging van 15x25m met een hoogte van 4-6m.

Het Lexicon of Parrots geeft aan dat blauwgele ara's ook in het broedseizoen wel met andere papegaaien in een grote volière gehouden kunnen worden. Het plan is om dit te gaan proberen samen met een koppel amazones en mogelijk enkele losse jonge vogels. Zolang de groenvleugels jong zijn wil ik ze er ook in laten vliegen, maar ik verwacht gezien de literatuur dat dit bij de broedrijpe leeftijd niet meer zal lukken.

Het idee is om, als ze over enkele jaren broedrijp worden, de broedblokken in de volière dan zodanig op te hangen dat ze bij teveel agressie zonodig afgezonderd kunnen worden van de rest, (kleine volière in de grote), zoals Loro Parque ook wel gedaan heeft.

Wie heeft ervaringen met dit soort situaties?

Mijn grootste zorg is dat het meer observatie vereist om zonodig te kunnen ingrijpen en dat dit er in drukke periodes net te veel bij in kan schieten.


henkdelaat
Website Member
Posts :1328

Website Member
2015-02-25 - 14:11:18 send message to henkdelaat

Johan,

Jonge ara's kan je rustig in een grote voliere plaatsen wel zou ik enkele voer en drink plaatsen maken.

suc6 ermee.

Henk.


rupicola
Website Member
Posts :1712

Website Member
2015-02-25 - 16:12:52 send message to rupicola

Gezien de leeftijd van de vogels zijn er weinig problemen te verwachten.

Mijn aandacht zou (in tijdelijke opslag situatie) met name uitgaan naar de amazones.

Zoals Henk ook al heeft opgemerkt is het verstandig om te voorkomen dat rang- en pikorde gedrag zich concentreert bij de voerplek.
Dat is gemakkelijk te verhelpen door hiervoor meerdere opties te bieden.

Ten aanzien van de bestemmingsafmetingen zou ik meervoudige voerplekken gewoon handhaven.

Daarnaast spreekt het voor zich dat er bij dergelijke afmetingen veel meer mogelijkheden voor natuurlijk gedrag ontstaan.

Succes!



rupicola
Website Member
Posts :1712

Website Member
2015-02-25 - 16:15:10 send message to rupicola

aanvulling:
de mogelijkheid om kleiner op te delen in de broedperiode is meer dan eens succesvol en nuttig gebleken en om die reden een prima faciliteit.


johanblok
Website Member
Posts :1971

Website Member
2015-03-06 - 09:55:41 send message to johanblok

Een groep jonge amazones zitten in de tijdelijke situatie bij elkaar in 2x2, dat gaat prima. De broedrijpe koppels zitten uiteraard apart.

We gaan het na de renovatie in de komende maanden voorzichtig proberen met enkele jonge ara's en amazones. Het is dan afwachten of het werkbaar is als ze broedrijp worden.

We hopen dan inderdaad ook meer natuurlijk gedrag te zien, en met name de ara's hun vliegspieren en vlieghandigheid beter te laten ontwikkelen. We vinden dat ze daar ook breedte bij nodig hebben. De huidige hokken van 3,5x7x2 zijn voldoende om te laten zien waar ze toe in staat zijn, maar meer hoogte is voor ara's toch wel erg fraai. Nu het dak van de schuur toch gerenoveerd moet worden, is het dan eigenlijk eenvoudiger om er 1 grote volière van te maken.


rupicola
Website Member
Posts :1712

Website Member
2015-03-06 - 11:25:22 send message to rupicola

Lijkt me een bijzonder goed plan, waar weinig tegen in te brengen valt. wink ;)

succes!


sebastiaan
Website Member
Posts :75

Website Member
2015-03-06 - 19:08:51 send message to sebastiaan

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

En vergeet niet om hier foto,s te plaatsen
Ik ben wel heel erg benieuwd


ineznick
Website Member
Posts :654

Website Member
2015-03-07 - 01:01:35 send message to ineznick

Dat ben ik ook, laat maar komen die foto's!


johanblok
Website Member
Posts :1971

Website Member
2015-03-08 - 21:16:20 send message to johanblok

Te zijner tijd zal ik die wel plaatsen. Vooralsnog is het vooral hard werken om de vogels te verplaatsen en de schuur te renoveren.


Karel
Website Member
Posts :6824

Website Member
2015-03-09 - 14:15:04 send message to Karel

Succes met de verbouwing Johan en we zien de foto's tegemoet.


Ubernoob
Website Member
Posts :405

Website Member
2015-10-16 - 17:16:43 send message to Ubernoob

Hoe staat het met deze verbouwing? Ben wel nieuwsgierig eigenlijk.


goudparkietje
Website Member
Posts :49

Website Member
2015-10-16 - 22:32:15 send message to goudparkietje

Ook ik ben nieuwschierig.


dan
Website Member
Posts :296

Website Member
2015-10-19 - 14:31:18 send message to dan

Ik ook


casehulsebosch
Website Member
Posts :152

Website Member
2015-10-20 - 04:07:23 send message to casehulsebosch

Off topic maar ik bezocht niet zo lang geleden een vogelliefhebber in Zuid Australie waar Zwarte Roodstaart, geelstaart kakatoe, inka's, rose en corella's allen samen zaten in een grote vlucht.
Ging volgens de eigenaar prima samen. Vlucht lengte 30 meter.

Groet, Kees, Tauranga, Nieuw Zeeland.


johanblok
Website Member
Posts :1971

Website Member
2015-10-20 - 22:46:11 send message to johanblok

Dit bericht is 4 keer gewijzigd

@Kees: interessant om te horen.


Inmiddels is er wel een en ander verbouwd. De voliere is nog niet helemaal zoals ze moet worden. Het is o.a. de bedoeling om nog diverse lichtplaten aan de achterkant aan te brengen en de inrichting is ook nog erg summier. Voorals nog is het ook een experiment om te kijken hoe het bevalt om op deze manier vogels te houden. Ze zitten er nu enkele maanden in en ze beginnen te wennen en daarmee begint het ook leuk te worden. Hieronder een paar beelden van de observatiecamera.



Als je goed kijkt kun je ze ontdekken in de 'boom', deze staat ongeveer in het midden van de schuur, met de camera zie je ongeveer de helft.



Hier zitten ze op de sluis waar ook de voerbakken hangen. Er zitten nu enkele blauwgele ara's, het is de bedoeling om dat uit breiden naar 6-8. We overwegen om er een broedrijp koppel muller amazones bij in te zetten, of later misschien een kleine groep edelpapegaaien.

Om hybridisering te voorkomen willen we in ieder geval geen verschillende ara soort in de voliere.


goudparkietje
Website Member
Posts :49

Website Member
2015-10-20 - 23:53:39 send message to goudparkietje

Mooie ruimte zo. Daar kunnen er nog wel een paar bij 1 zo te zien. Succes



Pagina : 1 2
volgende >>>

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 87 bezoekers op de site, waarvan 1 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede