Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > Ara maracana Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1


Auteur Onderwerp : Ara maracana
surveyor
Website Member
Posts :348

Website Member
2015-01-11 - 22:01:39 send message to surveyor

Goedenavond allemaal,

Wellicht is het al vaker op het forum ter sprake geweest maar toch hoop ik dat iemand zijn ervaringen kan en/of wil delen.

Ik ben nu een 3 maanden in het bezig van een koppel ara maracanas. Pop is van 2009 en mannetje 2006.

Nu klikt het goed en kroelen veel met mekaar. Pop is wat meer naar mensen gericht dan de man, popje roept ook een woordje. Mannetje beschermt het popje wel als ik te dicht in de buurt kom.

Maar er hangt van het begin af aan al een blok bij, 30 x 30 x 60 en opening 8 a 9 cm dacht ik. Gewoon blok van Julsa.

Maar nu hoor ik vaak dat ze hierin slapen, nu dacht ik het zal wel een aantal weken duren omdat ze moeten wennen aan hun nieuw verblijf (binnen en buiten) maar tot op heden is zowel het popje als mannetje er nog niet in geweest.
Wel is er aan de opening geknaagd. Maar nog echt niet binnen geweest (waarom ik dit weet? Heb takjes erin gelegd en die liggen nog precies hetzelfde)

De araatjes zijn een goede 2 weken wel in de rui gevallen en zijn er nu volgens mij ver doorheen, althans aan het aantal veren te zien op de bodem van de voliere.

Is het normaal dat dus niet alle maracanas in het blok slapen?
En wanneer treden de maracanas meestal in broedtijd?

Alle tips zijn natuurlijk welkom!

Bedankt

Grtz


Antonia
Website Member
Posts :1945

Website Member
2015-01-12 - 10:15:17 send message to Antonia

Ik heb een koppeltje maracana's (binnen), al enkele jaartjes, hebben hun blok aan alle kanten gesloopt maar slapen er ook niet in.
Een enkele keer zijn ze er wel in geweest, dat zie ik aan veren die er soms liggen en het gesloopte maetriaal, maar heb ze er nooit op kunnen betrappen dat ze er samen in gezeten hebben.


Ann*
Website Member
Posts :134

Website Member
2015-01-12 - 10:46:25 send message to Ann*

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

Mijn koppel maracana's slaapt ook niet in hun blok, wel dicht naast elkaar hangend aan het gaas in een hoekje van hun nachthok. Misschien is dat doordat ze niet meteen een nestkast gekregen hebben en ze het zo gewoon geraakt zijn, geen idee.

Toen ze 3 jaar waren hadden ze voor de eerste keer eieren en jongen. Ieder jaar 1 broedsel. De eerste keer begonnen ze in mei, de jaren erna in april.

Naar wat ik hoor zijn er ook koppels die al in januari aan een nest beginnen, en die hebben dan soms laat op het jaar een 2de broedsel.


surveyor
Website Member
Posts :348

Website Member
2015-01-12 - 19:12:51 send message to surveyor

Alvast bedankt voor jullie ervaringen.
Maar welke tijd van het jaar zitten bij jullie de vogels in de rui? En aan welk gedrag merken jullie dat de vogels broeds worden?

Gr


surveyor
Website Member
Posts :348

Website Member
2015-01-12 - 22:15:22 send message to surveyor

Mooie voliere op VA trouwens Ann. Geweldig om te zien die Jonge papegaaien.

Mijn koppel maracanas slapen trouwens ook heeel dicht tegen mekaar aan en zijn nooit ver van mekaar vandaan, als ik eten geef (noten bijvoorbeeld) dan roept het mannetje het popje gelijk, van zo he naar binnen komen want het baasje heeft wat lekkers voor ons.

Heb trouwens momenteel een koppel grijze op eieren zitten, dus hopelijk over een paar maanden ook zulke mooie jongen op stok als dat jij hebt gehad.


Antonia
Website Member
Posts :1945

Website Member
2015-01-13 - 16:18:27 send message to Antonia

Hier slapen ze ook tegen elkaar aan, kopjes een beetje naar voren hangend, niet zoals andere papegaaien met hun snavel tussen de veren.


Ann*
Website Member
Posts :134

Website Member
2015-01-13 - 22:15:44 send message to Ann*

Dank je voor het bekijken van mijn volière. Ik ben net eens bij de jouwe langs geweest en dat is ook niet mis.

Ruien doen ze in oktober geloof ik. En bij mijn koppeltje merk ik weinig gedragsverandering als ze broeds worden. Ze zitten meer in en rond de nestkast natuurlijk, en de nestkastvulling wordt er gedeeltelijk uitgegooid, en dan ligt er opeens een ei.

Ze zijn hier ook een heel hecht koppeltje. Zitten altijd samen, doen alles samen, zitten dikwijls te kroelen. Leuke vogels om te hebben en bezig te zien happy :)


frehen
Website Member
Posts :169

Website Member
2015-01-14 - 20:31:14 send message to frehen

Hallo mijn maracanas slapen altijd in het blok vanaf begin af aan.Als ze in broedstemming komen maken ze bij mij meer lawaai dan normaal.ze broeden bij mij vaak in mei .
groetjes freek.


surveyor
Website Member
Posts :348

Website Member
2015-01-14 - 22:57:38 send message to surveyor

Bedankt voor jullie ervaringen, top hier kan ik wel het een en ander uithalen.

Uiteraard is ieder exemplaar verschillend en wordt het gewoon afwachten, vogels zitten momenteel toch nog in de rui (zag vandaag nog wat lange pennen liggen)

Grtz


surveyor
Website Member
Posts :348

Website Member
2015-04-25 - 11:06:43 send message to surveyor

Goedemorgen,

Nu het goede weer (helaas dit weekend niet) is aangebroken merk ik dat de ara's meer en meer geluid gaan produceren. sad :(
Mannetje is echt agressief naar mij toe en zodra ik te dicht bij het popje in de buurt komt valt hij mij aan. Helaas merk ik nog niet echt dat het popje broeds wordt of is...

Popje is van 2009 dus zou toch wel broedrijp moeten wezen.

Het klikt super en het blok is van binnen helemaal verbouwd, ook heb ik alleen nog maar het mannetje kunnen betrappen dat hij in het blok zat, ik heb een ip camera dus kan alles mooi in de gaten houden..

Afijn, ik hoop dat het geluid te maken heeft met de broedseizoen van het mannetje, maar nu het popje nog want nu het mannetje zo broeds is zit hij geregeld aan achter het popje aan en die wilt daar allemaal nog niks van weten, wel laat ze zich met de tijd voeren..

Grtz


casier
Website Member
Posts :3

Website Member
2015-04-25 - 15:54:29 send message to casier

Wij hebben al maracana's sinds 2004, deze week zijn onze jongen uit het nest gekomen.
Onze maracana's slapen altijd in de blok zelfs met grote jongen erbij, soms met 5 weten we niet hoe ze het doen!!
Volledig kweekverslag van in de beginjaren vindt je in de WPC-revue van April 2015.


surveyor
Website Member
Posts :348

Website Member
2015-04-26 - 20:00:39 send message to surveyor

Leuk casier.

Ik zal eens een blik werpen.

Bij mij is de man zeer agressief en heeft alle takjes kapot geknaagd.. Popje lijkt nog niet echt broeds. Hopelijk komt dit nog van de zomer!.!

Afijn, ze zitten nog geen jaar in deze nieuwe omgeving, dus kan zomaar een jaartje niks zijn..

Grtz




Pagina : 1

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 164 bezoekers op de site, waarvan 0 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede