Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > Koloniebroed goulds; tips&tricks wat betreft huisvesting Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1


Auteur Onderwerp : Koloniebroed goulds; tips&tricks wat betreft huisvesting
Holland
Website Member
Posts :2

Website Member
2014-06-25 - 19:46:06 send message to Holland

Hallo,

Dit is mijn eerste keer op dit forum en ik wil graag informatie van ervaren kwekers.
Ik ben de afgelopen weken bij verschillende natuurbroedkwekers langs geweest.
Koudbroed, warmbroed, kolonie/broedkooi, alle varianten zijn voorbij gekomen.
Nu heb ik in het verleden een paar jaar een groot wandhok gehad met allerlei soorten vogels.
Het wandhok hing in ons tuinhuis en was ongeveer 160x160x75(lentgte-hoogte-diepte).
Hierin had ik ook een koppel gouldamadines en die vond ik de mooiste van allemaal.

Nu een jaar later wil ik graag beginnen met gouldamadines.
Ik ga sowieso zelf het hok bouwen, het wordt inmiddels de 3e, de vorige heb ik verkocht met winsthappy :)
Ik heb geinformeerd bij van keulen, gehu, pascal hemel. Pascal hemel levert geen maatwerk en dat is mijn situatie wel nodig.
Van de andere heb ik dingen gezien waar de kweker zelf ook niet blij mee was en me die merken afgeraden heeft.
Het was me sowieso te duur.

Aantal aandachtspunten wat betreft huisvesting;

1. Ik streef naar een fitte vogel die voldoende ruimte heeft en niet agressief is
2. Ik heb geen tijd/behoefte om naar tentoonstellingen te gaan
3. Ik koop bij 3 verschillende kwekers goulds dus inteelt is het eerste seizoen uitgesloten
4. De ruimte die ik kan gebruiken; 200cmlang,140hoog,60diep

Optie A: 1 grote vlucht van bovenstaande afmetingen met 15 goulds(7 poppen-8mannen)

Voordelen Optie A:

*Eventueel een buitenvlucht aan de andere kant van het schuurtje zodat ze naar buiten kunnen.
*Gegarandeerde koppels (misschien niet de meeste jongen maar wel de sterkste)
*Eigen plezier aan het zien van een groep vogels die de ruimte hebben
*Goedkoper bouwen
*Verwarmen is eenvoudiger omdat ons tuinhuis NIET geisoleerd is, een vorstbeveiliger IN het hok zou dus voldoen
*Verlichten+Voeren is eenvoudiger

Nadelen Optie Asad :(nou komt het op ervaring aan, die ik niet heb)

*Verstoorde nesten?
*Dode jongen?
*Constant ruzie en onrust tijdens de kweek(roodkoppen)
*Wat me verder niet perse uitmaakt, je kan niet koppelen
*Welke jongen zijn van wie? zou in principe opgelost kunnen worden met kleurringen

Beste lezers, het gaat met vooral om de eerste 3 nadelen want hier moet je ervaring voor hebben.
Als u oplossingen heeft om deze 3 nadelen te verminderen, GRAAG
Kijk, als die vogels tijdens de kweek niks anders doen als achter elkaar aan jagen heb ik er geen zin meer in.
Uiteraard is het niet uitgesloten dat er in broedkooien geen jongen sneuvelen.


Optie B; 9 broedkooien van 60x50x40(lxbxh), kunstof nestkasten aan de buitenkant. 3 boven op elkaar en 3 naast elkaar=blok van 9.
Voor de jongen een buitenvlucht(160langx100hoogx50diep) ZONDER nachthok. De zon staat er praktisch de hele dag vol op!
Ik ga dan kweken van april tot september en als de herfst nadert stop ik de jongen in de onderste laag van de broedkooien.

Deze optie vind ik ook nog niet zo gek maar, kunnen de jongen dag en nacht buiten blijven?
Bij slecht weer en in de nacht doe ik er een plexiglas wand voor.

Dit wat betreft huisvesting.
Graag u mening en draag daarbij het liefst realiseerbare oplossingen aan, alvast dank!

punt 2; Voeding.

Ik ben van plan dit mengsel jaarrond te gaan voeren; graag uw mening en waarom u dat vindt.

50% Witzaad
20% Japanse Millet
10% Graszaad
10% Rode panis
5% Negerzaad
5% Gepelde gebroken haver

Waarom dit mengsel?
Ik hoor en lees veel over voeding en variatie, naar mijn mening is het die paar cent waard om alleen de beste grondstoffen in de mengeling te doen.
Ik zie geen voordelen als ik er ook nog gele en witte millet bij in moet mengen.
Gele panis is wat mij betreft hetzelfde als trosgierst, waarom dan de rode versie? Mooi kleurtje

Daarbij ga ik apart aanbieden;

*een mengsel van wilde zaden, onkruidzaden en graszaden, altijd
*een mengsel van chiazaad en foniopaddy, zo af en toe
*zo af en toe groente/fruit/trosgierst(natuurlijk dagelijks tijdens kweek)
*eivoer van vogro(betrouwbaar product, bied ik jaarrond aan), dit vul ik aan met cede protein mix tot het gewenste eiwitgehalte,
eventueel met rode panis/japanse millet voor jongen
*darba+calci lux door het drinkwater, altijd
*terra mix van versele laga, altijd
*en uiteraard het hele ratteplan aan grit-maagkieze-sepia en indien voorhanden eierschalen, altijd



Het is allemaal een lang verhaal maar ik hoop echt dat er mensen zijn die mij hiermee verder kunnen helpen.
Alvast bedankt voor uw tijd en moeite.

mvg,


medaar
Geroyeerd
Posts :1001

Geroyeerd
2014-06-25 - 20:36:24 send message to medaar

amaai : zooon lange reke .
ik heb mijn plumen al ze .
haha : ik geniet de suskewiet in de week maar de zondag niet .
haha: zelf kweken man , na jaren zal je het wel weten .


Holland
Website Member
Posts :2

Website Member
2014-06-25 - 20:42:30 send message to Holland

Hey kerel,

ik wil dit forum maximaal benutten dus vraag ik alles wat ik wil weten.
Als ik de tijd en het geld had deed ik beide maar nu moet ik kiezen.
Het grootste punt is;
kunnen gould jongen buiten zitten met +-15graden?


eabe80
Website Member
Posts :297

Website Member
2014-06-25 - 21:18:59 send message to eabe80

Zijn genoeg Gould kwekers welke de vogels gewoon koud hebben zitten, ook in de winter. Ik zou dan ook mijn vogels daar aanschaffen.


bottenberg
Website Member
Posts :71

Website Member
2014-06-28 - 20:46:48 send message to bottenberg

Ik sluit me aan bij het vorige antwoord. Ik heb in het verleden meer malen goulds in kolonie gekweekt. De vogels zaten bij mij onverwarmd.ze hadden de optie voor een binnenhok maar zaten liever buiten ook met vorst! Zorg dat je niet teveel vogels in de voliere doet en dat je koudkweek vogels aanschaft.


lZebravinkjel
Website Member
Posts :513

Website Member
2014-07-10 - 14:45:27 send message to lZebravinkjel

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

De twee artikelen over (wilde) Goulds in de laatste twee uitgaves van 'Onze Vogels' (het tijdschrift van de NBVV) verschaft ook erg interessante informatie.

Ik zou de Goulds zeker bij koudkwekers kopen overigens, want zelfs al zet je ze in de zomer buiten blijven Goulds risico vogeltjes.



Pagina : 1

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 210 bezoekers op de site, waarvan 4 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede