Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > Kleurmutaties bij grasparkieten Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1


Auteur Onderwerp : Kleurmutaties bij grasparkieten
Papegaaienhulp
Website Member
Posts :63

Website Member
2014-05-25 - 21:02:43 send message to Papegaaienhulp

Sinds een jaar of 8 probeer ik wildkleur grasparkieten te kweken. Begonnen met een groep wildkleurvogels waren de eerste jaren nog redelijk wat kleurmutaties onder de jongen. Na verder selecteren en het toevoegen van nieuwe bloedlijnen is dit geleidelijk terug gedrongen.

Omdat ik de vogels in kolonieverband kweek is het natuurlijk moeilijk om streng te selecteren en bleven er enkele mutaties opduiken.

Omdat ik de groep komend jaar wil verhuizen naar een voliere van 350 M2 heb ik dit jaar gekozen voor het kweken in broedkooien om de vogels die de mutaties doorgeven eruit te kunnen selecteren.

Gelukkig blijken de meeste koppels nu 100% wildkleur te geven maar ik heb toch nog wat vraagjes.
Om te beginnen bleef na het apart zetten van de koppels 1 man en 2 poppen over in de voliere.
In beide blokken is nu 1 van de jongen cinnamon, kan ik nu concluderen dat de man (die beide poppen heeft bevrucht)deze mutatie doorgeeft of kunnen ook beide poppen de "schuldigen" zijn?

Alvast bedankt voor jullie reactie.

Mvg Michel


bva118
Website Member
Posts :290

Website Member
2014-05-25 - 22:09:13 send message to bva118

Als er cinnamon jongen zijn geboren én de poppen zijn zelf niet cinnamon dan weet je dat de jongen zeker poppen zijn. Dit komt dan alleen uit de man. De jonge mannen zijn dan kanssplit cinnamon. De jonge normale poppen kan je zonder problemen benutten, deze kunnen niet split zijn voor een geslachtsgebonden mutatie.


Papegaaienhulp
Website Member
Posts :63

Website Member
2014-05-26 - 13:41:39 send message to Papegaaienhulp

Hartelijk dank dat is precies de info die ik zocht.
Volgende punt is dat een koppel in een kweekkooi alleen bonte jongen heeft, beide ouders nu uitsluiten voor de verdere kweek of kan het ook van een van beide komen?


Rik
Oud Lid
Posts :1398

Oud Lid
2014-05-26 - 14:21:44 send message to Rik

Kan ook één van beiden. Zolang je ze maar niet aan elkaar komt.

Gaat om recessief bont (beide ouders zijn split).


Papegaaienhulp
Website Member
Posts :63

Website Member
2014-05-26 - 17:11:38 send message to Papegaaienhulp

Dat is dus toevallig dat die elkaar uitgezocht hebben want ik had de afgelopen jaren geen bonte in de groep. Dan haal ik ze maar beiden eruit want dat wordt waarschijnlijk een moeilijke zaak om te achterhalen welke eventueel niet recessief bont is.


Papegaaienhulp
Website Member
Posts :63

Website Member
2014-05-31 - 11:33:21 send message to Papegaaienhulp

Nu een nest van 5 jongen waarvan 1 lichtblauwe. Hoe werkt het met de vererving hiervan?


Daniel
Website Member
Posts :3287

Website Member
2014-05-31 - 13:23:14 send message to Daniel

autosomaal recessief dus beide ouders zijn split


Karel
Website Member
Posts :6824

Website Member
2014-05-31 - 17:29:03 send message to Karel

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

Bovendien zijn de overige 4 (groene) jongen kanssplit blauw, dus die kun je niet verder inzetten voor jouw doel.


Papegaaienhulp
Website Member
Posts :63

Website Member
2014-05-31 - 20:38:43 send message to Papegaaienhulp

Hartelijk dank voor de snelle reactie.


Caipiri
Website Member
Posts :8

Website Member
2014-05-31 - 20:57:47 send message to Caipiri

Eigenlijk dien je ook een combimutant aan te houden om testparingen te doen met de kweekvogels die je selecteert. Op die manier kan je de vogels die drager zijn van een recessieve mutatie eruit halen.


Karel
Website Member
Posts :6824

Website Member
2014-06-01 - 00:34:15 send message to Karel

Dat klopt wel wat Caipiri schrijft, maar kost je wel veel ruimte.

Als je de 4 groene jongen van hierboven, allemaal verpaart aan blauwe partners, merk je snel genoeg welke groene er split voor blauw zijn en welke niet. Als er gedurende meerdere nestjes alleen maar groene worden geboren, kun je er wel vanuit gaan dat de groene ouder in dat geval geen blauwsplit is.


Papegaaienhulp
Website Member
Posts :63

Website Member
2014-06-02 - 17:52:59 send message to Papegaaienhulp

Ik heb liever niet teveel vogels in kweekkooien vanwege het vele extra werk dat je ervan hebt dus ik hoop op deze manier nog een verdere selectie te hebben gemaakt. Er zullen ook in de toekomst vast nog wel eens mutaties blijven opduiken maar hopelijk wordt dit steeds minder.

Zolang het maar niet zo gaat als in de dierentuin in Nordhorn die in 2008 een mooie doorloopvoliere vulden met alleen maar wildkleur (en wat andere tinten groen) en vorig jaar toen ik er nog eens ging kijken bestond het bestand uit alle mogelijke mutaties met nog slechts 1 wildkleur man.

Ik heb tot slot nog 1 andere mutatie, dit is een pastel jong (grijze vleugels) in een nest met 4 wildkleuren, kunnen jullie me nog vertellen hoe deze vererving tot stand gekomen is?


Daniel
Website Member
Posts :3287

Website Member
2014-06-03 - 12:49:36 send message to Daniel

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

Mij vermoeden is dat je hiermee grijsvleugel bedoeld en dat vererft autosomaal recessief. Dus dan zijn weer beide ouders split.

En dierentuinen met doorloopvolieres hebben een bijkomend probleem met mensen die hun niet-gewenste grasparkieten gewoon loslaten in die volieres. Dan kan je wel beginnen met pure wildkleuren, maar zit je al snel met allerlei mutaties die op gaan duiken via deze nieuwe vogels.



mreyder
Website Member
Posts :608

Website Member
2014-06-03 - 20:15:50 send message to mreyder

Misschien heeft Nordhorn er wel geen probleem mee dat er allerlei mutanten in die vlucht vliegen, is over het algemeen voor bezoekers veel aantrekkelijker dat een vlucht met 10-tallen (in Nordhorn denk ik zeker zo'n stuk of 50 stuks) groene grasparkieten.....


Papegaaienhulp
Website Member
Posts :63

Website Member
2014-06-03 - 21:10:23 send message to Papegaaienhulp

Ongetwijfeld hebben ze er in Nordhorn geen problemen mee, maar ik vond het toen ze de voliere net openden wel grappig om te zien dat het idee leek te zijn om uit educatieve doeleinden de wildkleur grasparkiet uit Australië te tonen (wat wij nu ook willen gaan doen). Al snel vlogen de eerste jongen in allerlei kleuren uit en bij mijn laatste bezoek was de wildkleur dus vrijwel verdwenen.

Ik ben laatst gevraagd door Gaia Zoo uit Limburg die een nieuwe Voute voliere willen openen met de vraag of we een grote hoeveelheid grasparkieten konden leveren. Helaas was dat na het broedseizoen dus ik had helaas niets te bieden. Nu las ik in De Harpij dat de eerste groep van 68 parkietjes in quarantaine zit. Ik ben benieuwd of de keuze is gevallen op wildkleur of toverballen (daar waren ze destijds nog niet helemaal uit).

Bedankt voor alle reacties, hier kan ik weer verder mee.



Pagina : 1

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 253 bezoekers op de site, waarvan 2 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede