De Geelvleugel ara.
Komt in verschillende maten voor in gevangenschap.
Je kan er vinden die klein en fragiel zijn.
De reden waarom dat zo is laat ik even in het midden.
Maar er zijn er ook die werkelijk groot zijn, en pracht ara's om te zien.
Maar er is ook veel verschil van de gele band over de vleugels.
Je hebt er die amper wat gele veertjes hebben.
En er zijn er die een mooie brede gele band hebben zonder maar ook een veertje van een andere kleur.
Persoonlijk, gaat mijn voorkeur uit, naar een grote (85 cm) met een brede gele band.
Zoals op de foto een baby van 5 maanden oud.
Het karakter van een geelvleugel is pittig.
Kwekers die met 10 tallen koppels kweken, beschrijven hen als de Dobberman onder de ara's.
Ze zijn geneigd om zich te hechten aan een persoon, en maken wel degelijk verschil tussen man/vrouw.
De een zal kiezen voor de vrouw en de ander zal de man kiezen als zijn lieveling.
Ze kunnen soms last hebben van een slecht humeur.
En laten dat op een ara manier merken...AU.
Deze beschrijving geld voor de Geelvleugel als huisdier.
En heeft met opvoeden niets van doen, het is hun karakter en daar verander je niet zoveel aan, of je moet angst gaan kweken in de vogel, dan komt het verhaal stress heel vlug om de hoek.
Als koppel/kweekkoppel is dit niet van belang, dan is het vooral belangrijk dat ze elkaar goed kunnen zetten.
Voeding een goed basis mengsel arazaad, aangevuld met, eivoer met dierlijke eiwitten,fruit,groente,kiemzaden,noten,mineralen en vitaminen.
Bij totaal geen ervaring met ara's.
Kan de Geelvleugel ara iets te hoog gegrepen zijn.
Een advies, toon nooit geen angst, ze zijn slimmer dan je denkt.
Was op bezoek in Engeland bij een arakweker die had er als huisdier verschillende los binnen.
Een blauwgele/Groenvleugel ara zal je met een bezoekje vereren om je te begroeten, deze Geelvleugels deden dat ook maar niet om je te begroeten zoals je zou verwachten, de eigenaar moest toch regelmatig ingrijpen om deze ara's tot de orde te roepen.
Je kon gewoon zien dat ze probeerde om je even te laten voelen wie daar de baas was.
De vrouw was bezig met het bereiden van het voer, en er zat er een boven op een deur die toegang gaf tot de keuken waar zij bezig was, nou ik met mijn nieuwsgierigheid ging toch even kijken wat ze te eten kregen.
Op het moment dat ik richting keuken liep maakte de ara al aanstalte om in een scheervlucht op mij af te komen vliegen.
Zij waarschuwde de ara met luide stem en hij koos eieren voor zijn geld, en bleef toch maar onder luid protest op de deur zitten, en mij met flitsende ogen alle verwensingen toe wensen die maar denkbaar zijn.
Ja zonder meer een lekkere pittige ara, een vogel naar mijn hart.
Hou van alle ara's hoor geen enkele uitgezonderd.
Leer omgaan met de ara zijn karakter, lees hem alsware elke dag, geld voor alle dieren.
Oke ik hoop dat je er wat aan hebt, zijn persoonlijke ervaringen en heb ze van heel nabij mee mogen maken voor langere tijd.
Tevens heel veel opgestoken van de eigenaren en kwekers waar we mochten verblijven.
Mocht je kiezen voor de geelvleugel, ga voor de 85 cm met brede gele band.
Succes
Peter.