Voor geslachtbepaling is het gemakkelijk om wat veertjes uit te trekken. Maar sommigen nemen zelf bloed af om de eventuele ziektes te detecteren of uit te sluiten.Hoe wordt het bloed afgenomen en waar? een veerschacht misschien?
voor deze procedure gewoon naar de dierenarts gaan. ik heb het toen der tijd laten doen bij hedwig van der horst. Zij heeft alles opgestuurd en 7 dagen later de uitslag binnen en de vogels zonder te korte nagels mooi in de kooi.
groetjes egon
Jonge vogels die nog in het blok liggen kun je simpelweg een staartveer trekken voordat ze uitvliegen.. deze bevatten genoeg bloed voor DNA of virustesten.
Bij volwassen vogels is het eenvoudig om bij de dierenarts 21 Cauge steriele naalden te halen. hiermee prik je een teen aan. Even wachten tot er een druppel bloed op de teen komt...
Druppel op het papiertje in het buisje of in het staafje in het buisje wat het lab geleverd heeft..(ze doen dit niet allemaal hetzelfde)
Ik prik zelf altijd het kussentje onder de nagel aan van een van de voorste tenen..dit levert bijna altijd in een keer genoeg bloed op.
Bedankt voor de reacties.Ik ga het nu voor een al zelfstandige Ara doen, en heb toch maar een afspraak bij de dierenarts gemaakt.Inderdaad, voor een jong met onvolgroeide pennen zal het geen probleem zijn.
Ik prik zelf altijd het kussentje onder de nagel aan van een van de voorste tenen..dit levert bijna altijd in een keer genoeg bloed op.
Vergeet je niet iets meer te vertellen?
Je hebt het niet over ontsmetten en waar je dat dan mee doet, onder de poten zitten zeer veel bacteriƫn.