Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > Gele zwartoogrosella Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1


Auteur Onderwerp : Gele zwartoogrosella
peter en rian
Oud Lid
Posts :20

Oud Lid
2013-11-11 - 17:02:54

Ik ben.me aan t orienteren.op.de gele.zwart.oog kan.iemand.mij hiermee verder helpen. Groeten.peter

"Onderwerp aangepast tbv zoekfunctie"


Dit bericht is door moderator Karel aangepast

enkeling
Oud Lid
Posts :355

Oud Lid
2013-11-11 - 21:29:19

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

Om welke soort rosella gaat het?

Heeft het te maken met dilute/overgoten, of heeft het te maken met pastel, of heeft het te maken met beide?

Pastel en dilute/overgoten zijn genetisch niet dezelfde mutatie/mutant.

Pastel heeft te maken met de ino factor. Terwijl dilute/overgoten doorgaans te maken heeft met meerdere factoren.

Doordat pastel te maken heeft met ino factor, vererft pastel altijd geslachtsgebonden recessief.

Wanneer pastel autosomaal recessief vererft, gaat het eigenlijk om verdunnen/dilute-overgoten +/- 50%.
Noemt men eigenlijk EF dilute/overgoten.

Bij geel zwartoog gaat eigenlijk om verdunnen/dilute-overgoten vanaf 75%.
Noemt men eigenlijk DF dilute/overgoten.

Geel zwartoog heeft te maken met partieel albinisme (partieel dominantie).
Vererft altijd autosomaal recessief of dominant.

Wanneer men het heeft over NSL lutino (ino), dan heeft men het eigenlijk over verdunnen/dilute-overgoten 100%.
Zoals NSL lutino, die al bestaat bij de Adelaide Rosella.

Dit is onder andere de reden waarom volgens sommigen mutaties/mutanten pastel: zowel geslachtsgebonden recessief, en of autosomaal recessief, en of dominant, kunnen vererven.

Maar volgens sommigen zal het wel terug onzin/onwaar zijn.

Mutatie/mutant zuiver genetisch pastel vererft altijd geslachtsgebonden recessief.


mreyder
Website Member
Posts :608

Website Member
2013-11-12 - 22:12:01

De Pastel Prachtrosella vererft autosomaal recessief. Maar ik ga d'r even van uit, dat er geen Pastel bedoelt wordt, maar de zgn suffused (gele zwartoog)? Die wordt hier aangeboden door een Fransman, vererft volgens z'n site ook autosomaal recessief. Hij toont op z'n site een foto van een suffused-cinnamon: deze oogt op de foto zo geel als een lutino, de "gewone" suffused hebben toch nog wel redelijk wat aanslag en kun je volgens mij niet echt gele zwartoog noemen, hoewel ze wel zo genoemd worden.... Als ik interesse zou hebben, zou ik ns kontakt opnemen met deze Fransman.


enkeling
Oud Lid
Posts :355

Oud Lid
2013-11-13 - 15:55:28

Dit bericht is 3 keer gewijzigd

Bekijk de kleur-mantel van de drie ondersoorten.

Eigenlijk zijn er in Europa drie types pastellen (aka pastellen)
(1) Goud-mantel: vergelijkbaar met ondersoort Platycercus eximius cecilae.
(2) Geel-mantel: vergelijkbaar met ondersoort Platycercus eximius eximius.
(2) Groen mantel: vergelijkbaar met ondersoort Platycercus eximius diemennensis

Bovendien zijn er nog heel wat tussen types.

NSL lutino = NSL complete-albinistic mutatie met een complete (99%) eumelanine reductie.
Ogen en hoorndelen veranderen van kleur.

Aka pastel (dilute/overgoten) = NSL onvolledige -albinistic mutatie (partieel albinisme) met ongeveer 90% eumelanine reductie.
Ogen en hoorndelen veranderen niet van kleur.

Pastel (aka NSL-Lime) = NSL onvolledige-albinistic met ongeveer 50% eumelanine reductie.
Ogen en hoorndelen veranderen niet van kleur.

NSL Lutino, aka pastel en pastel hebben te maken met een zekere percentage albinisme-partieel albinisme (verdunnen-dilute/overgoten).
Vandaar de drie verschillende mantel-kleuren, en de verschillende tussen types, bij mutatie/mutant geel zwartoog (aka pastel).

Dat betekent eigenlijk dat er in Europa drie types "pastel" allel bestaan/voorkomen.

PS. Voor diegenen die niet begrijpen wat "aka pastel" betekent.
Een combinatie van dominant (pastel) x co-dominant (pastel).
Term "aka" wordt regelmatig gebruikt in de reptielenhobby (mutaties/mutanten).


DirkD
Website Member
Posts :408

Website Member
2013-11-13 - 18:37:41

Bij Lutino wordt de aanmaak van eumaline verhinderd . Heeft gevolgen voor alle lichaamsonderdelen die deze bevatten (ogen, poten, nagels)

Bij dilute is er aanmaak van eumaline maar wordt enkel transport naar de veer verhinderd. De overige lichaamsonderdelen blijven de kleur behouden.

Bij pastel, fallow en pallid is er een gedeeltelijke reductie van eumaline.

Wat suffused inhoud weet ik niet, maar ben wel benieuwd.

Mvg
Dirk


Karel
Website Member
Posts :6824

Website Member
2013-11-13 - 19:23:56

quote
Bij pastel, fallow en pallid is er een gedeeltelijke reductie van eumelanine.


Dirk, heeft dit dan ter grootte van de reductie ook invloed op de overige lichaamsdelen?




Dit bericht is door moderator Karel aangepast

enkeling
Oud Lid
Posts :355

Oud Lid
2013-11-13 - 19:42:58

Dit bericht is 5 keer gewijzigd

Suffused in het Engels betekent: overdekt/overgoten.

In Australie wordt dit soms ook gebruikt voor olijf, in verband gebracht met olijf.
Vanwege combinatie dominant x recessief pastel.
Bij voorbeeld valkparkiet mutatie/mutant olijf ( een zeer licht opgebleekte vogel).

Suffused - Dilute/overgoten is eigenlijk niks anders dan combinatie van dominant x autosomaal recessief pastel.

Aka is eigenlijk een verwijzing naar suffused-dulit/overgoten.
Wordt meermaals voor andere termen/namen gebruikt.
Zoals:
Gezoomd.
Edged (dominant pastel).

Vandaar dat men hier niet kan spreken van zuiver genetisch pastel.

PS. Een van de mooie voorbeelden is Amerikaans dominant bont.
Dominant bont split voor recessief bont.



DirkD
Website Member
Posts :408

Website Member
2013-11-13 - 20:51:03

Deze reductie heeft ook invloed op andere lichaamsonderdelen op het ene al meer dan het andere.

Zo hebben fallow’s steeds rode ogen en is dit niet het geval bij pallid en pastel.

Mvg
Dirk


enkeling
Oud Lid
Posts :355

Oud Lid
2013-11-13 - 23:22:46

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

Is het mogelijk dat er zich verschillende types pastellen (dilute/overgoten) kunnen voordoen, afhankelijk van de ter grootte van de reductie, en of afhankelijk van ondersoort?

http://rozella.pl/an/autosomalne.html


kamervoliere
Website Member
Posts :516

Website Member
2013-11-14 - 09:40:39

bij cinnamon word het transport van de zwarte melanine toch ook verhinder maar is het wel aanwezig toch,of maak ik een fout nu,dit zou dan het zelfde zijn als dilute.waarom ziet een dilute eranders uit dan een cinnamon?


DirkD
Website Member
Posts :408

Website Member
2013-11-14 - 11:51:18

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

Bij chinamon verkleurd de eumaline van zwart naar bruin (kwalitaieve reductie).In tegenstelling tot dilute wordt het transport naar de veer niet verhinderd. Ook combinatievogels of crossingover’s zullen steeds een bruine waas in de slagpennen vertonen.

Gekende eumalinemutaties zijn.
NSL ino, pastel (allele van NSL ino), dec (allele van NSL ino), bronze fallow (allele van NSL ino??)
SL ino, pallid (allele van SL ino),pale(allele van SL ino??), platinium (allele van SL ino??).
Marbled,dilute, pale fallow, dun fallow, cinnamon, recessief bont, dominant bont, mottle, misty, dominant gezoomd, euwing, faded.
Dmv kweekresultaten kan men het verband of verschil aantonen.

De hier aangehaalde benaming is ook gekend als dec een reductie van 95% zonder invloed op het oog en poten. Het zou een multiple allele zijn van NSL-ino waardoor het zich onderscheidt van dilute (90%.

Ook een combinatie van eumalinemutaties zou zo een vogel kunnen geven.

Mvg
Dirk


bva118
Website Member
Posts :290

Website Member
2013-11-14 - 18:04:46

Aka is de afkorting van also known as. Dit geeft dus aan dat er meerdere benamingen voor dezelfde mutatie gebruikt worden. Er kan echter maar een juiste benaming zijn. De andere benamingen zijn dus per definitie fout.


peter en rian
Oud Lid
Posts :20

Oud Lid
2013-11-21 - 20:02:43

Bedankt allen vor reacties heb me geen.kleur vogel.kunnen aanschaffen.wel.3 splitten en.nu.maar hopen.dat ik.vilgens jaar een.kleurvogel trek ik zet split op split en.de andere spljt tegen.mijn.kleurvogel weliswaar geen overgoten. Das jammer eigenlojk maar ja zie t wel on t voorjaar . Zijn er meer overgoten.kwekers kinnen.we.volgend jaar elkaar helpen mms



Pagina : 1

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 143 bezoekers op de site, waarvan 0 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede