posted by agabird
Ik heb nog wat engelstalige informatie kunnen vinden. Ik weet zo niet van alles de nederlandse vertaling
Red-rumped Parrot
Wild-Type Designation: Normal
Autosomal Recessive Mutations
Faded
Dun Fallow
Bronze Fallow (Golden)
ADM Pied
Black-eyed Clear
Sex-Linked Mutations
Cinnamon
Opaline
Lutino , codominant with Lime and Platinum
Lime , codominant with Lutino and Platinum
Platinum , codominant with Lutino and Lime
Dominant Mutations
Grey
Multiple Allele Mutations Group #1
Blue
Turquoise (Parblue)
----
Misschien dat een echte roodrug kweker kan helpen wat vertalingen te geven?
Op voorwaarde dat ik geen echte roodrugkweker ben geef ik toch even een reactie
.
De bovenstaande mutaties zijn niet allemaal in Europa.De benamingen zijn internationaal en dat geeft het voordeel dat met gebruik van deze benamingen wereldwijd iedereen weet met welke kleurslag men te maken heeft.
Faded is voor ons in Europa een vrij onbekende mutatie.Deze mutatie is o.a. bij de grasparkiet bekend(ook in Australie).Naar verwachting zal deze mutatie in Nederland ook gewoon faded genoemd gaan worden.
Van de fallow zijn wederom in Australie twee vormen bekend,de dun fallow en de brons fallow.
Ben niet helemaal zeker maar volgens mij is de dun fallow al ombenoemd in pale fallow.
ADM pied is bij ons beter bekend,dit is de olijfbonte.ADM bont zou een betere benaming zijn.
ADM staat voor AntiDiMorfie,simpel gezegd betekent dit dat bij soorten waar de man en pop te onderscheiden zijn(zoals bij de roodrug)dit verschil wordt opgeheven.De rode stuit als mannenkenmerk is verdwenen en het "olijf" is niets anders dan de grauwe lichaamskleur van de pop.Er is dus geen (dubbele)donkerfactor in het spel.
Black eyed clear is voor ons de gele zwartoog.
Dan de geslachtsgebonden mutaties:
Cinnamon en opaline zijn ook bij ons bekend.
Lime,platinum en lutino,deze mutaties vormen een meervoudige mutatiereeks.Lime is de kleuslag die we vroeger eerst gele en later pastel genoemd hebben.De benaming die we nu gebruiken is pallid.
Platinum is de volgende in de reeks,deze is alleen in Australie bekend.Is bijna zo sterk opgebleekt als lutino.Pallid en platinum zijn in feite onvolledige ino's.Als laatste in deze reeks de lutino,deze is als zodanig ook bij ons bekend.
Tussenvormen kunnen gekweekt worden en worden dan beschreven als PallidPlatinum,PallidIno en PlatinumIno.
Grey is de grijsfactor,alleen in Australie bekend.
Als laatste de blauwreeks,blue is bij ons bekend als Australisch blauw,Turquoise is bij ons bekend als Europees blauw maar zou eigenlijk gewoon zeegroen moeten heten.Ook Australisch blauw zou simpelweg gewoon blauw oh hemelsblauw moeten heten.
Naast deze genoemde mutaties is er ook nog een dominant bonte,de donkerfactor en zelf heb ik een gezoomde gehad.