Ik kweek onder andere ayamaparkietjes.
Weet iemand of er hiervan mutaties bestaan en zo ja welke ?
Het zou ook handig zijn te weten waar ze te bekomen zijn.
Alvast bedankt !
mvg
Benny
Zoals Moderator Karel al aanhaalt bestaat er een bonte mutatie;
"Perruches aymara en mutations panachè"
Volgens Franse informatie zou er ook een blauwe mutatie bestaan.
De bonte aymara parkiet blijkt altijd een niet vererfelijke variant te zijn. vaak is het een vogel die zelf een afwijking in de veren kleur heeft maar dit niet vererft. ik heb aymaras gehad die 10 tot 15 st gele veren had maar dit niet vererfde. de veren werden na de rui vaak ook groen. wat mij opgevallen is, is dat koppels elkaar zeer veel kroelen. vooral in de rui kroelen ze de veren schacht waar de veertjes uitkomen stuk en komt hier een mooie groene veer uit bij koppels die minder kroelen blijft de veer langer in de schacht en wordt deze lichter. ik heb veel gezocht naar een mutatie maar nooit gevonden.
mocht ik tijd over hebben dan al ik dezze vogel zeker weer aanschaffen want het karakter van de vogel is een van de mooiste die er is.
een echt vinnig beestje voor zijn groote. een vogeltje die een kaketoe aandurft helaas echter niet aan kan groetjes egon
Aan de foto te zien is dit een wildkleur man die extra blauw is in de borst. het is pas goed te zien of die echt volledig blauw door de veren heeft als ook de rug te zien is.
dus ik zou de rug ook wel eens willen zien.
groetjes egon
Als ik de tweede foto zie ben ik nog niet overtuigd dat dit een mutatie is gewoon een wildkleur die wat blauwer uitvalt. ik heb dit wel vaker gezien de vererving is een beedtje het zelfde als bij de opaline roodrug deze heb je grotendeels met een gele rug maar ook met meer rood en hoe meer rood de vogels hebben hoe rooier de jongen het zou dus mogelijk zijn als je de aymara met meer blauw gaat kweken met andere aymaras met meer blauw dat ze steeds meer blauw krijgen.
het blijven daar in tegen dan wildkleuren mer veel blauw>
groetjes egon>