Wie heeft ervaring met herdermania's of kent de gedragingen van andere spreeuwsoorten ?
Ik heb enkele maanden geleden een koppel Herdermania gekocht, zelfs met DNA papieren.
In het begin hebben ze in een kleine kooi gezeten omdat m'n nieuwe volieres nog niet klaar waren.
In de kleine kooi nooit ruzie gezien en het viel op dat 1 van beide vogels veel meer "fluitte" ren "riep" dan de andere, dus ik dacht dat dat de man wel zou zijn.
Sinds vorige week zaterdag is de voliere klaar. Direct een nestkast ingehangen (berkenstam).
De 2de dag zaten de vogels al in het nest en droegen ze wat in en uit het nest. De "man" was opvallend sneller en heviger met nestmateriaal.
Zo ging het 2 dagen, wat in en uit het nest en geen problemen.
Echter vanaf dag 4 begonnen beide vogels ruzie te maken, het ene moment al wat erger dan het andere. Ze verwonden elkaar niet en soms zitten ze nog wel in de buurt van elkaar.
Ze gaan de laagste paar dagen ook opvallend minder in het nest.
Ook al heb ik DNA bewijs begin ik te twijfelen of de papieren wel echt of correct zijn.
Misschien is dit gedrag normaal voor een koppeltje of misschien ook niet.
Heeft iemand hier ervaring mee ?
Ik wil ze evt. opnieuw laten sexen, maar als kenners hier zeggen dat dit normaal gedrag is voor een paartje, is het natuurlijk helemaal niet nodig.
En nu de foto's dan :
Jong roodoorbuulbuul
Jongen + ouders roodoorbuulbuul
Jong Japanse Nachtegaal
Jonge zanglijsters
Zus van bovenstaande van vorig jaar, heeft intussen zelf eieren