Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > ontwormen bij koud weer en vorst Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1


Auteur Onderwerp : ontwormen bij koud weer en vorst
henri versfeld
Website Member
Posts :2

Website Member
2004-11-01 - 22:26:14 send message to henri versfeld

Kan iemand mij vertellen hoeveel keer per jaar je rosella's moet ontwormen,ik gebruik levamisol in het drinkwater gedurende 3 dagen.De voliere is geheel overdekt,dus geen uitwerpselen van wilde vogels in de vluchten.Ook heb ik gehoord dat je met vorst geen kuur moet geven omdat de vogels dan dood kunnen gaan,is dit waar?


Hawkeye_NL
Oud Lid
Posts :1918

Oud Lid
2004-11-01 - 23:47:39 send message to Hawkeye_NL

Wat ik weet over ontwormingskuren is vrij simpel.
Alle kuren bevatten dezelfde werkzame stoffen. Je dient voor het ontwormen twee maal de kuur te doorlopen met een tussen tijd van een aantal weken. Dit omdat de cyclus van de worm een paar weken duurt en het middel alleen wormen dood en niet de larve.

Ontwormen kan je ongeveer drie tot vier maal per jaar doen zonder gevaar! Het is een worm-dodend middel en niet een vogel-dodend middel. De kuren werken dan ook alleen op de dag van toegift en niet langer omdat de stof door het darmkanaal het lichaam weer verlaat.

Ik heb nog niet eerder gehoort dat dit bij vogels anders zou zijn als bij andere dieren dus kan ik dit niet bevestigen dat dit anders zou zijn nog kan ik dit ontkrachten. Wellicht dat een ander hierop duidelijkheid kan verschaffen.

Erwin


sansear
Oud Lid
Posts :46

Oud Lid
2004-11-02 - 00:46:46 send message to sansear

Niet ontwormen als er geen wormen zijn.
Eerst onderzoeken of je last hebt van wormen dan pas ontwormingskuur toepassen.
Een mest onderzoek van je vogels kost je c.a. €12,- dat is niets om 2 keer per jaar te laten toepassen. Eventuele andere onregelmatigheden komen dan gelijk aan het licht. Je zult zien dat het aantal worm besmettingen reuze meevalt. En je bespaart dan ook op ontwormingsmiddel.


johanblok
Website Member
Posts :1971

Website Member
2004-11-02 - 20:01:41 send message to johanblok

Ik ontworm meestal in het na- en voorjaar. Het is niet zo dat alle middelen dezelfde werkzame stoffen bevatten. Ik heb een duits naslagwerk waarin ik dat op heb gezocht. Het spectrum, het aantal verschillende soorten wormen varieert, en ook de schadelijkheid van overdosering. Levamisol is wat dat betreft geen probleem. Bij anderen, zoals panacur (merknaam), wordt geadviseerd om dit niet tijdens de rij of bij jongen te doen en alleen bij aanbevolen hoeveelheden, omdat dit middel meer risico op schadelijkheid heeft.



Pagina : 1

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 145 bezoekers op de site, waarvan 0 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede