Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > Weersomstandigheden van invloed op groei van jonge vogels? Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1


Auteur Onderwerp : Weersomstandigheden van invloed op groei van jonge vogels?
Kilian
Website Member
Posts :151

Website Member
2013-01-20 - 15:13:26 send message to Kilian

Hallo Allemaal,

Zoals de titel al aangeeft is mijn vraag: Hebben de weersomstandigheden invloed op de groei van jonge vogels?

Mvg,
Kilian


Karel
Website Member
Posts :6824

Website Member
2013-01-20 - 17:06:38 send message to Karel

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

Absoluut. Simpel gezegd: vogels gebruiken energie om zich warm (en dus in leven) te houden. Als ze vanwege de kou veel energie in overleven moeten steken, blijft er minder over om goed te groeien.

Om die reden alleen al, is het goed om de nestkasten pas eind april op te hangen.


Kilian
Website Member
Posts :151

Website Member
2013-01-20 - 17:24:06 send message to Kilian

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

Hans,

Ik neem aan dat nu met het koude weer de ouders goed op de jongen blijven zitten? Waardoor de jongen toch warm zullen blijven?

Je ziet wel wanneer het warm is dat de ouders meer van het nest zijn. Ik neem aan dat dit dus andersom ook zo is waarbij ze dan op het nest zullen blijven?


dooren
Website Member
Posts :2443

Website Member
2013-01-20 - 18:02:18 send message to dooren

Dat is niet zeker, sommige koppels kunnen reageren alsof het zomer is. Gevolg koude onderkoelde jongen die niet meer om voer bedelen, en dus dood gaan.
Gert


Kilian
Website Member
Posts :151

Website Member
2013-01-21 - 09:33:18 send message to Kilian

Gert,

Daar heb je idd een punt. Elke vogel is anders en reageert dus ook anders op bepaalde situaties.

Hans,

Je geeft aan dat het alleen al om die reden verstandig is de blokken pas eind april op te hangen. Maar hoe zit dit dan met de vogels die slapen in een nestkast?


Rogert
Website Member
Posts :1303

Website Member
2013-01-21 - 09:54:42 send message to Rogert

En dat de ouders op het nest blijven zitten kan ook weer nadelig zijn:
Door de kou gaan de ouders heel stevig zitten waardoor ze de jongen kunnen pletten.

Of ze willen de jongen niet verlaten en vergeten zo voer te verzamelen en aan de jongen te geven.

Dus ideaal is het niet om met dit weer te broeden.


Ton Koek
Website Member
Posts :3551

Website Member
2013-01-21 - 11:28:29 send message to Ton Koek

Ik heb eens jonge zilverbekjes gehad in januari, buiten. Het vroor toen stevig, maar de ouders hadden een fors natuurblok gekozen. Alle 5 de jongen groeiden uit tot forse en sterke vogels.
Ze vlogen geen dag later uit dan hun "zomerse-soortgenoten".
Het kan dus ook goed gaan. Hier hangt alles het hele jaar, nestjes en de beplanting zijn vooral ook slaap- en schuilplaatsen.


marti
Website Member
Posts :302

Website Member
2013-01-21 - 11:42:40 send message to marti

De belangrijkste reden voor slecht groeiende jongen in de winter is naar mijn mening, de geringe daglengte en daarmee de beperkte tijd voor de vogels om de jongen te voeren. Ik heb een aantal koppels die in de winter broeden(aratinga's)en kou is eigenlijk nooit een probleem gebleken. Ik verleng dan wel de dag naar minimaal 12 uur licht met een gewone lamp. Als ik dit niet doe halen de jongste vogels het niet, omdat de oudste alle voer opeisen en de jongste uiteindelijk sterven. Overigens valt daarbij op dat de tegenoverzittende pyrrhura's ondanks de lamp gewoon het blok in gaan om te slapen, zodra de schemering invalt.


bakeliet
Website Member
Posts :131

Website Member
2013-01-21 - 13:02:08 send message to bakeliet

Hallo ik heb een koppel Pyrrhura`s Lepida met 3 jongen, zijn geboren 24 dec. ze groeien als kool
En ze zitten koud. Nachthok is 1 graad boven nul.
gr. Herman


kornelis
Website Member
Posts :32

Website Member
2013-01-21 - 13:45:41 send message to kornelis

heb 4 jonge roodruggen liggen in een onverwarmde schuur groeien goed is binnen om het vriespunt happy :)



Pagina : 1

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 168 bezoekers op de site, waarvan 3 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede