Ieder jaar 2x preventief bij mij. In februari en september-oktober vervang ik hun drinkwater.
Ik zet ze 24u zonder drinken en geef dan kleine potjes drinken met daarin CODIVERM 100 ( uit apotheek). Dit laat ik 3 dagen staan en na 10 dagen wordt dit nog eens herhaald.
@ Antonia: als je het weet is het te laat! Als ze wormen hebben, zijn ze een vogel voor de kat.
Dus maken dat er geen wormen kunnen ontwikkelen!
Hoorde van oudere kwekers dat ze ook water met look in toedienen (wormen zouden niet tegen lookgeur kunnen)maar ik neem het zekere voor het onzekere en geef een kuur tegen wormen.
Preventief ontwormen wat een onzin.(bedacht door dierenartsen die geld tekort komen)
Je slikt ook geen pijnstiller omdat je hoofdpijn zou kunnen krijgen.
Als je vermoedt dat er een worm besmetting is dan laat je ontlasting onderzoeken.
En wat blijkt; 99 van de 100 keer zitten er geen wormeieren in de ontlasting zitten.
Ps
Probeer het boek Whats vets don't tell you is te lezen er gaat een wereld voor je open.
Let wel met preventief ontwormen dat de kans bestaat dat het gebruikte medicijn op den duur niet meer werkt bij de vogel. Lichaam raakt eraan gewend.
Ikzelf denk dat als je de hygiene in de voliere goed in de gaten houdt, dat preventief ontwormen onnodig is. Maar dat is mijn mening. En zoals met alles heeft ook dit onderwerp voor en tegenstanders.