Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > Verenpikken bij opgroeiende kuikens Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1


Auteur Onderwerp : Verenpikken bij opgroeiende kuikens
Rogert
Website Member
Posts :1303

Website Member
2012-07-12 - 09:38:48 send message to Rogert

Vandaag constateerde ik dat bij mijn kuiftinamoe kuikens er een paar kaal op de rug zijn. Na wat observatie zag ik ook dat er een enkel kuiken de ander aan het pikken is. Ik heb gelijk de kuikens ingespoten met P.B.H. spray (tegen verenpikken), maar de oorzaak ligt natuurlijk dieper.

Ik vond de volgende link op VA, maar hopelijk zijn er wat aanvullende adviezen en ervaringen?

http://www.vogelarena.com/forum/forum_read.php?id=11216&recordnum=0

Mijn ouderdieren zitten goed in de veren en leggen optimaal bevruchte eieren. Bij kuikens uit eerdere nesten heb ik geen problemen en het betreft hier een enkel kuiken.

Ik vermoed dat het iets met de voeding te maken heeft, mogelijk heeft een van jullie een goede tip?

Alvast bedankt voor de reacties


Rogert
Website Member
Posts :1303

Website Member
2012-07-13 - 20:09:49 send message to Rogert

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

Niemand een aanvulling?

Zie dat het momenteel al minder is. Kreeg van iemand de tip om meer dierlijke eiwitten te voeren. En deze te verstrooien door het hok (in de vorm van meelwormen).

Ook de zaden wat meer verspreiden om de kuikens meer af te leiden.


Karel
Website Member
Posts :6824

Website Member
2012-07-14 - 12:27:08 send message to Karel

Bij de opfok van kwartelkuikens komt het ook wel voor. En inderdaad, het dagelijks verstrekken van meelwormen doet veel goed.

Af en toe komt het echter voor dat één bepaald kuiken altijd het doelwit van de andere kuikens is. De reden van dit selectief pestgedrag heb ik nog niet kunnen achterhalen. Meestal zet ik zo'n kuiken dan maar apart...


Rogert
Website Member
Posts :1303

Website Member
2012-07-14 - 17:17:15 send message to Rogert

Dank je Karel. Het probleem bij deze soort is dat ze niet te veel eiwitten binnen mogen krijgen i.v.m. te snelle groei en hangvleugels. Vandaar dat ik heel beperkt meelwormen had gevoerd. Maar het gevolg is dus het pikken.

Maar kun je nu zeggen dat het een gebrek aan verrijking is of een te kort aan eiwitten?


hoogervorst
Website Member
Posts :411

Website Member
2012-07-15 - 14:53:04 send message to hoogervorst

Rogert, ik heb bij de opfok van montezumakwartels ook het probleem van weinig eiwitten gehad. Ik toen 30% havervlokken door de voeding gedaan, toch maagvulling weinig eiwitten, meelwormen vervangen voor bufallos of pinkies, zijn ze langer bezig dit geeft afleiding, meelwormen zorgt voor meer broeddrift en misschien ook wel verenpikken.
Contact anders Huub Dijcks uit Beesel eens, misschien kan hij je verder helpen.
heb je vochtige ondergrond met mest en ammoniak-uitstoot de laatste tijd misschien?


Rogert
Website Member
Posts :1303

Website Member
2012-07-16 - 15:43:28 send message to Rogert

Dank je voor de reactie. Ik merk dat ze inderdaad zo goed als niet meer pikken. Maar weet niet of het door de P.H.B. Spray komt of door het voeren van insecten.

Eerdaags verplaats ik ze ook naar een grotere volière, dus hoop ze zo meer bezig te houden. Gooi er nu ook beperkt groenvoer in waar ze wel even mee bezig zijn. Het gaat de goede kant op.

Ik zal deze heer eens contacten, las ook dat hij tinamoes heeft, dus dat komt mooi uit.

Dank je!



Pagina : 1

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 189 bezoekers op de site, waarvan 7 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede