Ik heb een koppel meeuwen dat vorige maand met succes een bruinborst jong heeft grootgebracht (was maar 1 bevrucht ei).
Nu wilde ik ditzelfde koppel meeuwen inzetten voor blauwkopblauwfazantjes. Van het weekend (was het nog erg warm in de schuur) kwamen de eitjes uit en tot mijn verbazing waren er meteen twee jongen dood (1 jong lag in de kooi en de ander lag "platgedrukt" in het nest). Het enige wat opviel aan de twee overige gebleven jonge was dat de haartjes helemaal bij elkaar gekleefd zaten en dat ze zo leek het naar lucht aan het happen waren. Ik concludeerde dus meteen dat de warmte voor de andere twee vogels tot de dood had geleidt.
Ik denk zelf aan flagellaten echter vraag ik me af wat jullie denken dat het probleem kan zijn. Overigens heeft een andere koppel meeuwen in de kooi erboven met succes twee blauwkopblauwfazantjes grootgebracht.
Het eerste waar ik aan denk,Jordy, is de
beluchting.
Komt er via roosters/ventilatie gaten,ventilator
voldoende frisse lucht in de schuur?
In mijn buitenvoliere,die de hele dag tot de
avond in de zon ligt kan 's middags de temperatuur gigantisch oplopen.
Vr.groeten,
ANTONI
Dat is zeker een mogelijkheid. Echter ligt er in dezelfde schuur nu een nest met cubavinken en dat gaat super. Wel zijn de cubavinken altijd bezig met het zoeken naar voedsel en zitten ze niet op de jonge vogels.
Ik denk dus inderdaad dat de jonge blauwkopblauwfazantjes vooral het zaadmengsel hebben gevoerd en dat dit dus niet voldoende was voor de jonge vogels?