Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > De kroeg > geslachtsonderscheid lutino bourkes Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1 2
<<< vorige


eric 008
Geroyeerd
Posts :932

Geroyeerd
2012-05-23 - 23:57:55 send message to eric 008

beste dirk

de negatieve en positieve eigenschapen haal ik er ook uit zonder inteelt.
het koppelen van gelijk waardige vogels uit lijn teelt breng alleen uniformigheid die vogels kunnen mekaar NIET meer verbeteren .
en geeft zeker op de lange termijn zwakke vogels

met koppele van vogels onverwant met verschillende fouten in het exterieur kunnen elkaar wel verbeteren naar het interieur hoef ik niet te kijken want dat is het zelfde als in de natuur.
gewoon goed zeker in de factoren die je op noemt.

inteelt is mischien handig om goede dingen vast te leggen maar je leg ook altijd fouten vast denk aan hart ,lever ,spijsvertering enz

dus ik mijt het liever

m.v.g eric


DirkD
Website Member
Posts :408

Website Member
2012-05-24 - 18:00:45 send message to DirkD

Hallo Eric:
Voor velen is 100% onverwant al van toepassing indien het koppel niet bestaat uit zuster en broer.

Indien vogels in andere hokken worden geplaatst wordt snel vergeten dat het over identieke koppels gaat, indien er dan een kweekseizoen of twee tussenzit wordt het snel opnieuw 100% onverwant.

Uit twee koppels worden onverwante koppels samengesteld maar blijkbaar wordt vergeten dat alle jongen uit deze combinaties kunnen aanzien worden als broer en zus. Ook deze worden als onverwant voorgesteld.
Als koppel A bij kweker A zit en koppel B bij kweker B wordt het nog moeilijker.

Jonge vogels worden aangehouden maar als er een terugkoppeling naar het ouderkoppel is of naar een koppel samengesteld met een nestbroer of zus is er ook geen sprake meer van onverwant.

Zolang er geen correcte stambomen zijn is het onmogelijk vast te stellen of koppels onverwant zijn.
En de geloofwaardigheid van stambomen ?

Vaak wordt er ook bepaalde lijnen als referentie aangehaald. Hier is onverwant totaal niet van toepassing.

Mvg
Dirk


eric 008
Geroyeerd
Posts :932

Geroyeerd
2012-05-24 - 18:17:25 send message to eric 008

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

beste dirk
quote
Vaak wordt er ook bepaalde lijnen als referentie aangehaald. Hier is onverwant totaal niet van toepassing


dit is dus de rede dat ik wel onverwant probeer bezig te zijn van al mijn vogels zijn er misschien iets meer als bij een ander maar ken elke veer .ik vraag in prencipe alleen wat voor mutatie,s er mogelijk in kan zitten als ik een vogel aankoop .koppels en jonge registratie moet je doen wil je gezond verder kweken zonder inteeltwink ;)ik begrijp wat je bedoelt dirk

m.v.g eric


DirkD
Website Member
Posts :408

Website Member
2012-05-25 - 10:47:19 send message to DirkD

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

Hallo Eric:

Indien ik een vogel koop ,koop ik enkel wat ik zie en wat ik denk, indien nodig te kunnen verbeteren.
Om te weten wat hij inwendig meedraagt zal er steeds een testkoppel worden samengesteld.
Of de vogel verder wordt ingezet is van de kwaliteit van deze jongen afhankelijk.

Vooral bij selectiekweek is er een enorme terugval indien men voor 100% onverwant kiest .
Voorbeeld: Koppel maar eens roodbuik aan geelbuik en je staat terug in de kinderschoenen.

Ik ondervind bij het opzetten van een geelbuiklijn veel meer problemen dan met de op selectie gefokte roodbuiken. En dit terwijl men hiervoor kan terugvallen op de oorspronkelijke wildkleur.

Voor een in mijn ogen goede splendidlijn heb ik nu voor de eerste maal goede hoop maar ook niet meer dan dat. De vogels die het niet gehaald hebben zijn niet meer te tellen.

Mvg
Dirk


rob75
Website Member
Posts :80

Website Member
2012-05-25 - 11:36:47 send message to rob75

Met hoe veel koppels kweekt u wel niet dan?wink ;)


eric 008
Geroyeerd
Posts :932

Geroyeerd
2012-05-25 - 12:54:30 send message to eric 008

@rob
ik kweek met een 80 koppels en volgend jaar wil ik hier in gaan minderen aan gezien de nesten dit jaar boven gemiddelt zijn.


mollejong
Website Member
Posts :32

Website Member
2012-05-27 - 03:35:01 send message to mollejong

Ik zou de pop er gewoon bij aanhouden, niets ruilen of verkopen, denk aan de toekomst.


mollejong
Website Member
Posts :32

Website Member
2012-05-27 - 04:17:58 send message to mollejong

Maar Eric en Dirk als we nu eens naar de oorsprong gaan kijken van blauw factorige vogels die destijds door inteelt aan elkaar zijn gepaard in den beginnen van weinig maar later door gewenning algemener werden waardoor mensen het meer gingen en gaan doen om kleurmutanten te verbeteren qua kleur waar ligt dan nu nog het begin en het end.
Kom je toch weer terug op een inteelt lijn in den beginnen om het te behouden (want is en was speciaal destijds wat niemand wil verliezen) En waar we nu nog op teren. Dus we gaan er maar van uit wanneer we het terug koppelen in deze maatschappij aan een wildkleur of wildvorm dat in ene alle genetische gedragscodes weer op 1 lijn zitten of in ieder geval de vogel weer in ene een stuk sterker maakt.
Voor dat de mensheid zich ging bemoeien met vogels waren de kleuren zo als de wildvorm ze nog laten zien, wij vinden tegenwoordig dat het een vanzelf sprekendheid is geworden om vogels een andere kleur te willen geven. Het is zo ingebakken bij de mens in de hoop dat je er ooit financieel beter van word als kweker maar dat zal voor de 95% nooit gebeuren van allen.
Wat is de invloed door ons techniek op de vogels door met deze vogels ongelimiteerd te experimenteren waardoor we steeds meer tussen kleuren kweken maar ook vogels die steeds minder oud worden. Tegenwoordig is het zo, zelf wanneer je de zekerheid heb als kweker qua uitkomst en het is een plaatje dat je hem niet langer vast moet houden bij de neo's als twee jaar wat eigenlijk al veel is in deze cultuur.
Vogels van 3 jaar worden niet of bijna niet verkocht aan mensen die volledig gericht zijn op een doel binnen de kleurmutatie kweek. Vogels van 3 of 4 jaar kom je ook niet tegen in de winkels. En dat kunnen van alle soorten winkels zijn ook al is het de intra tuin of de petsplace. maakt niet uit, die leeftijd zie je niet of zelden.
Raar vinden jullie ook niet.
Hoe genetische fuck up hebben wij dan al dan niet gemaakt en niet alleen qua kleur maar dan de gehele inhoud van een vogel om dit te kunnen berijken. Je veranderd iets op kleur wat wij alleen zien aan de buitenkant op het oog. wat er verder veranderd in het lichaam is nooit gezien of willen het gewoon niet zien maar we gaan wel akkoord met een 3 jarige levensduur van een vogel.

En dan gaan we weer over naar kleur, kleur en vogel wat al een aardige genetische verandering achter de rug heeft zowel financieel en aanzien wat een vogelvlucht maakt van hier tot yesterday.

Grijsfactor, een goede (door kruising of inteelt daar gelaten) een jaar of 4 geleden 650 euro voor een grijs, aqua Nu pak hem beet 50 euro max. De violet hobbelt ook dik achteruit alleen iets minder hard dan verwacht maar voor het eind van het jaar zul je ze zien op de marktplaats voor onder de 100 euro. Op een gegeven moment verzinnen we of krijgen we wel weer wat nieuws wat juf en het is en geworven door transmutaie of wat dan ook wat geld opleverd maar we vergeten met zijn alle wel de eerste keer dat je een vogel in huis haalden of kreeg van je moeder omdat je het leuk vond. Toen ging het nog niet over deze zoals boven beschreven zaken.
Wij zelf zijn denk ik wat dat aangaat net even een stapje te ver aan het gaan en moeten er goed op waken waar we nu mee bezig zijn.
Mensen, kijk aub met zijn alle in de spiegel voor dat het te laat is, als het dat al niet is.

Mvg
Frans Meijer


mollejong
Website Member
Posts :32

Website Member
2012-05-27 - 04:22:34 send message to mollejong

Zwakke vogels zwakke genen, wellicht worden ons vogels daardoor ook makkelijker ziek.


eric 008
Geroyeerd
Posts :932

Geroyeerd
2012-05-27 - 07:36:00 send message to eric 008

goede morgen frans in bed geplastwink ;)

het sop met het badwater wegdoen is ook niet verstandig frans wink ;)


mijnkaketoes.nl
Oud Lid
Posts :2103

Oud Lid
2012-05-27 - 10:24:52 send message to mijnkaketoes.nl

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

Frans een zeer helder en aansprekend verhaal. Hopelijk opent dit een aantal ogen en kweekt men wat verantwoordelijker.

Henk


DirkD
Website Member
Posts :408

Website Member
2012-05-27 - 12:25:13 send message to DirkD

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

Frans
Mijn oudste rubino bourks pop is 10 jaar en ook dit jaar zij het voor het laatst ingezet. De jongen van dit jaar heb ik moeten elimineren.

Bijna al mijn kweekkoppels turquoisine zijn 6 jaar. Ondertussen worden er wel jongere vogels uitgetest maar weinig zijn uitverkoren.


Indien je enkel naar op één factor kweekt (kleur, tentoonstelling) heb je gelijk. Maar verantwoord kweken houd meer in dan dat. Hier heeft nog geen enkele kweekvogel antibiotica gezien.Natuurlijke weerstand is voor mij selectiecriteria nr 1

Met neophema’s kweek ik in principe niet voor ze 2 jaar zijn, en indien ik nieuwe kleuren binnenhaal worden deze in geselecteerde vogels ingebracht. Duurt langer en het sop is inderdaad van de kool. Maar voor goede vogels zullen er altijd liefhebbers zijn.

Nieuwe kleuren hebben immers meestal dezelfde oorspong. Als je het dan als een investering ziet kan je je niet veroorloven meer dan één selectiecriteria te handhaven.

Met splendids is er inderdaad een probleem maar daar is vooral het steeds rechtstreeks koppelen van mutaties voor verantwoordelijk. Indien je dit zelfs met geslachtsgebonden verervingen gaat doen is het hek helemaal van de dam.

Bij mij gaan bijna alle kweekkoppels over split.

Ps Van de 30 vogels die ik vorig jaar heb aangeschaft zijn er momenteel nog 8 aanwezig er zal dus inderdaad wel een probleem zijn.

Van degene die ik twee jaar geleden heb aangeschaft nog 1

Mvg
Dirk



Pagina : 1 2
<<< vorige

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 191 bezoekers op de site, waarvan 6 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede