Ik heb op de gok twee pyrrhura's gekocht, in de hoop dat ik misschien een koppel heb. Heb ze in een broedkooi zitten met een broedblok erbij. Heb er wat stukjes wilgentak bij in gedaan om ze zo misschien in broedstemming te krijgen. De laatste dagen zitten ze ook steeds in het broedblok. En er zijn inmiddels ook twee eieren. De vraag is eigenlijk: kan ik uit het gedrag opmaken dat ik twee poppen heb? Omdat ze de laatste dagen allebei meer in de nestkast zitten. Zijn er verder dingen in gedrag waaraan ik kan zien of het een man of pop is?
nee dat kan je niet zien. 2 mannen of 2 poppen kunnen zich ook gedragen als een koppel. De enige oplossing is om ze te laten sexen. Of indien je eieren bevrucht zijn dan weet je het ook.
Het hier vermelden van bedrijven waar vogels DNA of endoscopisch gesext kunnen worden is geen probleem.
De meesten van ons maken gebruik van Gendika, maar als het ergens anders net zo goed, maar goedkoper kan......
Ik weet ook wel dat de beste manier om het geslacht te laten bepalen is om ze te laten sexen. Maar ik heb dus pyrrhura's die allebei op het nest zitten te broeden. Er zijn inmiddels 7 eitjes. Is dit een normaal aantal voor pyrrhura's? Of kan ik uit het gedrag en het aantal eieren opmaken dat ik twee poppen heb?
Ik ben ook nog wel eens grotere nesten tegengekomen bij Pyrrhura's (een nest van 9) en dan ook nog eens allemaal bevrucht. Dus de hoeveelheid eieren zegt niks.
Over dat seksen in Spanje. Er staat o.a. dat je de veertjes niet in plastic mag verpakken, mijn Spaans is niet goed genoeg om het op de site op te zoeken, maar weet iemand waarom dit is?