Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > Genetica Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1


Auteur Onderwerp : Genetica
eric 008
Geroyeerd
Posts :932

Geroyeerd
2012-02-19 - 17:02:53

Vererven stucturele mutaties altijd dominant?

m.v.g eric


Karel
Website Member
Posts :6824

Website Member
2012-02-19 - 20:21:59

Wat versta je onder structurele mutaties, Eric? Mutaties in de structuur van de veren?


DirkD
Website Member
Posts :408

Website Member
2012-02-19 - 21:10:55

Eric:
Er is een verschil tussen een mutatie en een structurele afwijking op een chromosoom.
In tegenstelling tot een afwijking op aantal, vereven deze ongebalanceerde (afwijking op de normale structuur) chromosoomafwijkingen dominant.
De ouders bezitten meestal een gebalanceerde chromosoomafwijking en zijn gezond. Structurele chromosoomafwijkingen zijn meestal niet levensvatbaar of zorgen voor sterke afwijkingen.
Mvg
Dirk


eric 008
Geroyeerd
Posts :932

Geroyeerd
2012-02-19 - 22:33:50

het gaat mijn om dit stukjeConclusies:
1. De blauwe Bourke is het resultaat van een mutatie geen modificatie.
2. De oorzaak is niet gelegen in het verlies van geel en rood pigment (P-factor)
3. Het is niet een gevolg van de mutatie factor (M-factor) van de opaline
4. De oorzaak is een structuur factor (S-factor), een verandering van de veerstructuur, van veren van het gewone type in veren van het structurele type. Dit gebeurt in de veren van de kop, de rug, de vleugel en de staart.
5. Deze mutatiefactor vererft recessief en vererft onafhankelijk van de mutatie factoren van het eumelanine.
.

wat naar mijn idee dus niet klop ook gezien ik het in de wildkleur gewoon inselecteerd met de juiste vogels en er dus van uit ga dat het dominant aanwezig is.of zie ik dit verkeerd?


Fonje
Website Member
Posts :439

Website Member
2012-02-20 - 19:07:52

Eric,
Het klopt dat mutaties die effect hebben op de vederstructuur dominant zijn. Ik ken niks van Bourkes parkieten maar ik meen te weten dat de Blauwe verschijningsvorm een selectiekweek is van de Opalinemutatie. De opaline heeft als voornaamste kenmerk dat het de distributie van kleuren veranderd. Bij de Bourke zou deze mutatie ook een toename van achtergrondmelanine veroorzaken in veervelden die dit normaal niet hebben. Achtergrondmelanine is te samen met de veerstructuur verantwoordelijk voor de Blauwe kleur.
Wat de schrijver van jouw artikel beweerd is natuurlijk iets anders. Volgens hem is er een toename van(Blauw)structuurveren in velden die dit normaal niet hebben. Ik weet niet welke stelling waar is.

Gaat het bij jouw ook om Opaline?

Groetjes
Peter


eric 008
Geroyeerd
Posts :932

Geroyeerd
2012-02-20 - 21:13:25

onder andere de opaline we zitten tegen hele blauwbezit ,,BB,, wildkleuren aan heb al wildkleuren met een blauwe omzoming en uit breiding van blauw structuur in borst en buik,
een kweker waar ik mee uit wissel heeft al een hele BB wildkleur gekweekt maar de vogels die maar half zijn tonen aan dat het niet REC kan zijn maar ik had daar dus een menings verschil in dus hoe duidelijker dat men weet hoe het zit hoe beter voor iedereen die er mee kweek. vandaar de vraag.
m.v.g eric


Fonje
Website Member
Posts :439

Website Member
2012-02-20 - 21:36:04

Dus als ik het goed begrijp zijn er ook niet-Opalines die Blauw vertonen?

Groetjes
Peter


eric 008
Geroyeerd
Posts :932

Geroyeerd
2012-02-20 - 22:21:22

jazeker zelfs zoveel dat men dacht dat ze al psittacine vrij waren .


m.v.g eric



Pagina : 1

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 110 bezoekers op de site, waarvan 5 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede