Hanna 42,
wanneer u kleurstof, of om het even welk product toevoegd aan het water, kan het zijn dat er een chemische reactie optreed.Indien dit gebeurt dan zal het effect van de kleurstof volledig verdwenen zijn, en kan je bezinksel krijgen.
Om zeker te zijn dat dit niet gebeurt zou je metingen moeten uitvoeren met een pH meter, liefst een digitale , de controle strookjes die te verkrijgen zijn zijn te onnauwkeurig.
Hoe moet je dan te werk gaan?
1) je meet de pH van het drinkwater zoals het uit de kraan komt (best wachten tot het water op kamertemperatuur is)
2) je voegt de kleurstof toe die je nodig hebt.
je mengt alles goed en wacht ongeveer 10 min.
3) je meet opnieuw de pH
Indien de pH waarde niet is veranderd, dan mag je bijna zeker zijn dat er geen chemische reactie heeft plaatsgevonden.
Ik druk op BIJNA.
Het gebruik van appelazijn is zeker aan te raden, maar wel op een gecontroleerde manier.
Vergeet niet dat wanneer uw pH waarde van 7 naar 6 daalt, het water 10x zuurder wordt, wanneer de pH van 7 naar 5 daalt wordt het water 100x zuurder, dit heeft te maken met de schaalverdeling, deze is voor de pH logaritmisch opgesteld.
Ter indicatie , de pH van gewone (keuken)azijn, welke ik gebruik, is ongeveer 3 Ã 3,3.
Ik wens ook nog op te merken dat het toevoegen van appelazijn geen zin heeft indien de pH niet beneden 7 daalt.
Ik raad u sterk aan, indien u gebruik maakt van appelazijn tevens een goede pH meter aan te schaffen.
De kleurstof in het eivoer wordt eerst opgenomen en in de krop van de vogel voorverteerd, de pH waarde in de krop stijgt dan van 4 !!! naar ongeveer 7 (neutraal).
Dit betekend dat de kleurstof op dat ogenblik zijn normale werking blijft behouden.
Hopelijk is mij antwoord nu vollediger.