Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > Verzorging kanaries Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1


Auteur Onderwerp : Verzorging kanaries
RienCo
Oud Lid
Posts :4

Oud Lid
2011-11-23 - 15:32:04

Hallo,
Ik ben onlangs gestart met de hobby kanaries. Nu wil ik graag van ervaren mensen weten of mijn verzorging de juiste is.
Er staat altijd maagkiezel, grit en mineralen (gemengd) ter beschikking.
Verder continue goed mengsel kanariezaad en wildzangzaad.
Eenmaal per week (woensdag) een bakje eivoer en ook eenmaal per week (weekend) een bakje universeel.
Ieder dag vers drinkwater, elke week 2 dagen aaneen aangezuurd met appelazijn (midden van de week) en in het weekend 1 dag met toevoeging van Bogena multi-vitamine. Tweemaal per week badwater met badzout.
Verder vrijwel geen groenvoer, af en toe na een boswandeling wat muur. Soms een stukje appel.
De voliere heeft een vloer van betontegels met daarop een laag beukensnippers (1 x per maand ververst). Voer etc. staat in een aparte ruimte (1 x week schoonmaak) en niet in de vlucht.
Zijn er nog zaken die ik vergeet of wellicht overdijf ik.
De vogels lijken het goed te doen.
Graag advies van meer ervaren kanarieliefhebbers.
Groet, Rien


Ton Koek
Website Member
Posts :3551

Website Member
2011-11-23 - 20:45:08

Dat klinkt bijzonder goed allemaal.

Ik zou zelf alleen de verhouding tussen zaad en groenvoer wat anders doen. Bij mij kregen ze dagelijks groenvoer en er werd flink van gegeten.

Vogels die het gewend zijn, eten uit zichzelf niet teveel. Ik gaf en geef ook veel grassen. Grassen in de lente en zomer bevatten veel onrijpe zaadjes, ideale voeding voor alle vogels.

Succes met de prachthobby.
Groet, Ton.


grasparkiet03
Website Member
Posts :151

Website Member
2011-11-23 - 20:58:42

opletten met alle dagen groenvoer te geven dit kan slecht zijn voor het maagje van de vogel


andre22
Website Member
Posts :68

Website Member
2011-11-23 - 21:00:46

Je zou af en toe trosgierst kunnen geven. en onkruid zaad zullen ze ook wel graag eten denk ik.


paintim
Website Member
Posts :1049

Website Member
2011-11-23 - 23:02:37

Hallo,
Ik ben onlangs gestart met de hobby kanaries. Nu wil ik graag van ervaren mensen weten of mijn verzorging de juiste is.
Er staat altijd maagkiezel, grit en mineralen (gemengd) ter beschikking.
Verder continue goed mengsel kanariezaad en wildzangzaad.
---------------------------------
*Waarom wildzangzaad?
Af en toe een kleine gift onkruidzaad is prima.
-------------------------------------------------
Eenmaal per week (woensdag) een bakje eivoer en ook eenmaal per week (weekend) een bakje universeel.
-----------------------------------------------
*universeelvoer is niet voor kanaries
-----------------------------------------

Ieder dag vers drinkwater, elke week 2 dagen aaneen aangezuurd met appelazijn (midden van de week) en in het weekend 1 dag met toevoeging van Bogena multi-vitamine. Tweemaal per week badwater met badzout.
-----------------------------------------------
*Aanzuren van gewoon drinkwater is overbodig en
heeft geen zin. Als je de kanaries eivoer geeft
1 a 2 x per week een klein theelepeltje is dat voldoende om in de rusttijd aan de behoefte van
vitaminen en dierlijk eivoer te voorzien.
-------------------------------------------------
Verder vrijwel geen groenvoer, af en toe na een boswandeling wat muur. Soms een stukje appel.
De voliere heeft een vloer van betontegels met daarop een laag beukensnippers (1 x per maand ververst).
-----------------------------------------------
*Als je betontegels hebt is het mss beter om
volierezand of metselzand op de bodem te strooien.
Een kleine laag is voldoende.
Wel elke week verversen.
Dit ter voorkoming van ziekten. Het meest voorkomende is coccidiose.
Beukensnippers zijn eigenlijk alleen maar geschikt voor kurkdroge hokken zoals b.v. een binnenhok. Erg schimmelgevoelig.
-----------------------------------------
Voer etc. staat in een aparte ruimte (1 x week schoonmaak) en niet in de vlucht.
Zijn er nog zaken die ik vergeet of wellicht overdijf ik.
De vogels lijken het goed te doen.
Graag advies van meer ervaren kanarieliefhebbers.
Groet, Rien

Hallo Rien,
Leuk,dat je aan kanaries begonnen bent.
Zelf kweek ik ruim 50 jaar kanaries,waarvan ca.36 jaar kleur- en 14 jaar zangkanaries.
Laat ik alleerst zeggen,dat ik geen kritiek geef maar alleen maar wat aanwijzingen,zodat je zoveel
mogelijk plezier met de kanariesport beleeft.

Nog 1 ding. Voer niet te ruim. De hoofdzaak blijft altijd de kanariezaadmengeling.Die moeten
ze helemaal opeten. Je kan dat als volgt doen.
Eerst geef je per vogel 5 gram zaad. Blijft er dan over dan geef je wat minder b.v.4,5 gram.
Eivoer,onkruidzaden e.d. breng je in mindering op het zaad.
Af en toe wat (onbespoten)groenvoer zoals vogelmuur is prima. Je kan ook in b.v. bloempotten wat raapzaad zaaien en als dat opgeschoten is als groenvoer geven.
Veel plezier met de hobby en mochten er nog vragen rijzen nu of in de toekomst dan kan je me altijd een e-mail zenden. Iedereen krijgt altijd antwoord.

Vr.groeten,
ANTONI


RienCo
Oud Lid
Posts :4

Oud Lid
2011-11-25 - 17:34:24

Iedereen hartelijk bedankt voor de adviezen. Ik ga deze adviezen zondermeer opvolgen.
Groet, Rien



Pagina : 1

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 181 bezoekers op de site, waarvan 3 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede