ik ben sinds kort in bezit van 5 bruinoor parkieten bij 2 verschillende kweekers van daan maar ik zie nog niet veel verschil in de vogels tussen man en pop wie weet of dit wel tezien is of moet ik ze laten sexen
Ik ben kweker van Pyrrhura's. Ik kan je verzekeren dat je het geslacht van Pyrrhura's op uiterlijke kenmerken NIET met zekerheid kunt vaststellen. Er zijn soms wel enkele aanwijzigen op uiterlijk te vinden, maar deze geven geen enkele zekerheid. Er zijn namelijk ook poppen met een grof postuur, poppen met meer rood op de buik dan menig man en poppen met een groffe snavel inplant enz enz. Daar komt bij dat twee poppen of twee mannen samen zich als een perfect koppel gedragen, inclusief voeren, poetsen en zelfs paringen. Onderzoek middels DNA of endoscopie geeft deze zekerheid wel! sukses.
Jan Verhoeven hier uit Erp (meerdere keren wereldkampioen met bruinoorparkieten) laat ook altijd zijn vogels sexen. Gezien de hoeveelheid ervaring deze kweker heeft riskeert hij beslist niet op uiterlijke kenmerken mbt geslachten. Dus inderdaad laten sexen is beste optie. Groet Gert
waarom zet je niet alle vogels bij elkaar en laat je ze zelf koppels vormen en laat je alleen de overgebleven vogel(s) sexen(al zit daar natuurlijk wel een risico bij als je meer dan 3 vogels van 1 geslacht hebt)
over alles in een kooi heb ik ook gedacht maar ik wel eens gelezen dat ook al zijn ze van het zelfde geslacht toch zo bij elkaar kunnen zitten dat het op het oog een koppel lijkt . uit de andere antwoorden die ik gekregen heb denk ik aan sexen dmv dna
Als je de vogels bij 2 kwekers vandaan heb en je doet ze in 1 kooi zullen de vogels die elkaar kennen, elkaar toch blijven opzoeken ook al zijn ze van het zelfde geslacht. Laten sexen is de enige optie.