Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > pellets Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1 2
volgende >>>


Auteur Onderwerp : pellets
Daniel
Website Member
Posts :3287

Website Member
2011-09-22 - 21:27:10 send message to Daniel

Pellets is een onderwerp dat hier al vele malen voorbij is gekomen. En hier op het forum zitten zowel voor- als tegenstanders. Na de ervaringen aangekeken te hebben van enkele bevriende kwekers, heb ik besloten om het weer te proberen. Dit keer eerst bij een koppel pyrrhura's en een koppel nigrigenissen (en indien het goed gaat, dan gaat alles over, al heb ik wel besloten om 5% zaad bij te blijven iedere dag.).
Het omschakelingsschema lag al klaar maar omdat ik van het weekend niet thuis ben en vrouwlief niet wil opzadelen met dit, had ik alvast wat pallets gegeven bij hun zaden. Ik kom thuis vandaag en wat blijkt beide koppels hadden al hun pallets op en de zaden waren maar gedeeltelijk aangeraakt. Nu zullen ze komende dagen pallets bij hun voer blijven krijgen en dan vanaf volgende week wordt de hoeveelheid zaad afgebouwd tot 5% van hun totale voeding.
Nu wordt het de komende 2 maanden hun ontlasting en conditie goed in de gaten houden. Indien deze niet verslechtert dan gaan ook alle andere koppels over. Al is 2 maanden eigenlijk te kort om de lange termijn effecten te zien (daarvoor zou je koppels eigenlijk voor enkele jaren moeten bestuderen). Maar voor de korte termijn is dit voldoende (en de vogels die ik heb gezien die voor lange termijn op deze pallets zitten zien er uitstekend uit en zijn ook regelmatig in uitstekende broedconditie. De 2 maanden is dan ook enkel bedoeld om de effecten op mijn specifieke koppels in te schatten).

Zijn er meer mensen waarbij het overschakelen zo snel gaat?


Rik
Oud Lid
Posts :1398

Oud Lid
2011-09-22 - 21:53:11 send message to Rik

Welk merk pellets voer je?


Ruben31
Website Member
Posts :791

Website Member
2011-09-22 - 21:56:20 send message to Ruben31

Ik ben anti pallets Daniel.
Persoonlijk denk ik dat het mischien de conditie van de vogel verbetert omdat er alles in zit zegt men.

maar lichaamelijk kan het voor de vogel nadelen hebben.
Zoals jij vast wel weet heeft een vogel een spiermaag en deze blijft zijn werk goed doen bij het eten van zaad etc.
maar pallets lossen op in water dus ook in de vogelmaag en dus hoeft de spiermaag minder te werken en ik denk dat dit consenquenties gaat hebben voor de vogel op langere termijn.

Het eten van zaden en fruit/groente in combi met eivoer zie ik persoonlijk ook als een stuk verrijking voor de vogel.
Immers, het beest is bezig met zaden pellen waar tijd in gaat zitten en kan daarnaast nog eens een bakkie verderop zijn groenvoer/eivoer meepikken.
Bij pellets heeft de vogel weinig keus en moet steeds maar weer dezelfde pellets vermorzelen uit hetzelfde bakkie.

Ook denk ik dat vogels die pellets eten meer gaan drinken om deze droge brokken weg te krijgen met de kans op dunne ontlasting.

Persoonlijk vind ik het een verschraling voor de vogels.
Ik begin er iig nooit aan.

Hopelijk heb je er wat aan.


Daniel
Website Member
Posts :3287

Website Member
2011-09-22 - 22:30:49 send message to Daniel

@ Rik
Ik gebruik Nutribird

@Ruben

Ik begrijp je positie en dit is een van de redenen waarom ik een klein beetje zaden blijf voeren. Maar de evenwichtigheid van het voer en de compleetheid zijn voor mij doorslaggevender uiteindelijk. Verrijking wordt daarnaast op andere manieren aangeboden (plus ik blijf gewoon fruit voeren).


Ruben31
Website Member
Posts :791

Website Member
2011-09-22 - 22:50:26 send message to Ruben31

Ik zie idd dat je 5% zaad wil blijven voeren.\
Persoonlijk lijkt me dit te weinig en ik zou het dan op 50/50 inzetten.

Als je toch fruit blijft voeren zijn die pellets dan wel nodig? wink ;)
En wie gegarandeerd de kwaliteit van die pellets?
Je kunt niet zien wat ze erin stoppen maar bij een goede zaadmengeling met klasse a zaden die je zelf samenstelt kan denk ik geen pellet tegenop.
Ik vertrouw overigens die prietpraat dat pellets alleen eerlijke producten bevat etc totaal niet.
Alles wat grootschalig word geproduceerd kan je nu eenmaal niet moeilijk doen door eco producten erin te verwerken en na mijn idee komt het allemaal van een grote hoop.
Rest producten dus.

Dit is iig mijn idee erachter,ik kan het natuurlijk mis hebben.
Zoals je merkt ik heb er mijn twijfels bij



Daniel
Website Member
Posts :3287

Website Member
2011-09-22 - 23:03:22 send message to Daniel

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

Hoi Ruben,


Ik had dezelfde twijfels als jij, maar enkele mensen wiens mening ik erg respecteer en die in mijn ogen zeer veel kennis van zaken hebben hebben me deze mening doen bijsturen. Hun vogels zijn in uitstekende conditie en kweken uitstekend. Dit heeft mij reden gegeven om het te proberen.

Plus zaadmengenlingen zijn net zo onzeker qua ingredienten als pellets. Ik heb de laatste maanden een aantal keer flink pech gehad met de kwaliteit van mijn zaden en heb aardig wat zaden weggegooid. Ik moet wel toegeven dat de voedingswaarde bij pallets moeilijker te controleren is.


ej roelofs
Website Member
Posts :261

Website Member
2011-09-22 - 23:13:26 send message to ej roelofs

hallo,

ik geef ook pellet voeding van supreem fruit blend
Ik ben er super tevreden over,overschakeling met nieuwe vogels op pellet duurd vaak maar een paar dagen tot dat ze het kennen en eten

ik voer als volgt 50 % pellet savonds met 25 % toevoegingen,zoals kiemzaad/eivoer/brocoli/paprika/appel/noten/etc, dit wissel ik af ong 2 soorten per dag waarvan eivoer om de dag
in de ochtend voer ik nog eens 25% zaad bij,mits al het andere aardig op is,zoniet sla ik zaad over,ik voer ong 10% van het lichaamsgewicht van de vogel
ik hoop dat je hier wat aan hebt

mvg erwin


Daniel
Website Member
Posts :3287

Website Member
2011-09-22 - 23:14:32 send message to Daniel

Bedankt Erwin dit is inderdaad goed om te weten.


ferry1
Website Member
Posts :196

Website Member
2011-09-23 - 18:37:16 send message to ferry1

ik heb ook diverse keren wat geprobeerd en blijf ook bij mijn vertrouwde zaad mengsels en toebehoren.

misschien ff off topic maar heb radar gezien en ging over honden rassen. ff googelen en toen kwam ik op een radar site met forums. daarin werd ook de hondenbrok volledig omlaag gehaald door sommigen.
dit zie ik dan toch een beetje het zelfde als de pellet voor vogels.
alleen vreemde moet ik toegeven ik geef wel honden brok aan mijn hond.

wat het beste is??
is altijd maar weer de vraag. deze discussie over voor en tegenstanders is eindeloos.

iedereen moet doen wat ie denk dat goed is.

succes ermee.


Ruben31
Website Member
Posts :791

Website Member
2011-09-23 - 19:15:28 send message to Ruben31

Daniel..

Ik laat sinds kort mijn zaadmengeling samenstellen met losse zaden.
Allemaal kwaliteit a zaden,je ziet het aan de zaden dat ze vers zijn en ze kiemen zeer snel.



mijnkaketoes.nl
Oud Lid
Posts :2103

Oud Lid
2011-09-24 - 13:27:10 send message to mijnkaketoes.nl

En hoe heb je de juiste samenstelling bepaald.


johnveraart
Website Member
Posts :77

Website Member
2011-09-24 - 14:45:49 send message to johnveraart

hoi daniel
ik voer al jaren 50/50 de pellets,die ik voer zijn senic,je weet in ieder geval ,dat de vogels alles binnen krijgen.veel van de zaden,die gebruikt worden voor de vogels komen uit afrika hier zijn de regels voor bestrijdingmiddelen heel anders dan in europa,dus je weet niet waar je goed aan doet,ieder wat dat betreft zijn ding


Rik
Oud Lid
Posts :1398

Oud Lid
2011-09-24 - 17:29:46 send message to Rik

Hoi Daniel,

Even voor de goede orde..welke Nutribird voer je precies? Mijn ervaring met Nutribird P15 Original is slecht. De tropical-uitvoeringen worden volgens mij veel makkelijker opgenomen.

Harrisons is helemaal geweldig. Ik vind die rommel alleen te duur. De prijs hiervan gaat nergens over.


molineti
Website Member
Posts :1604

Website Member
2011-09-24 - 20:33:18 send message to molineti

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

quote
ik voer al jaren 50/50 de pellets,die ik voer zijn senic,je weet in ieder geval ,dat de vogels alles binnen krijgen


Vraagje? waarop baseer jij dit?

Als het al waar zou zijn wat scenic beloofd en je twijfels hebt over zaad,doe je ze al voor de helft tekort.
Dan zou ik alleen voorpellets gaan.

Ik heb al diverse pellets geprobeert bij papagaaien en goed gekeken bij andere liefhebbers die pellets voeren maar tot heden voegt het mijn inziens niks toe(ook Harrisons niet)

Wel ben ik zeer tevreden over de pellet van versele lage voor vruchten en insecteneetende vogels,deze voegen wel iets toe.

groeten rene


mijnkaketoes.nl
Oud Lid
Posts :2103

Oud Lid
2011-09-24 - 21:01:03 send message to mijnkaketoes.nl

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

Ik ben zo als de meesten weten al helemaal geen pellet man. Echter ik heb een rose die slecht in de veren bleef twee jaar geleden maar een keer bij wijze van proef op de Harrison gezet (kolere wat een duur spul) En eerlijk is eerlijk vogel zit weer goed in de veren.

Op mijn eigen voer zit de rest al jaren perfect en strak in de veren en is de conditie top. Dit even voordat we weer krijgen gebruik je wel het goede zaad. Verder ben ik ook zeer tevreden over de versele laga producten

Henk


johnveraart
Website Member
Posts :77

Website Member
2011-09-24 - 21:53:06 send message to johnveraart

wie zegt,dat die 50,alleen maar zaad is,ik voer ze ook eivoer en vers fruit.



Pagina : 1 2
volgende >>>

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 133 bezoekers op de site, waarvan 0 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede