Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > geslacht grasparkiet Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1


Auteur Onderwerp : geslacht grasparkiet
BJ
Oud Lid
Posts :109

Oud Lid
2004-09-22 - 16:41:16

Een van mijn grasparkieten, een gele, heeft een wat onbestemde kleur op de washuid. Niet bruin, niet echt blauw, maar een beetje wittig. Hoe weet ik wat voor geslacht dit is?


Asura
Website Member
Posts :282

Website Member
2004-09-22 - 16:45:25

Bij gele en witte/lichte parkieten is het inderdaad moeilijker te zien.. misschien kun je hier een foto plaatsen?

Mijn witte mannetje heeft toch wel een klein beetje een blauwige gloed..


BJ
Oud Lid
Posts :109

Oud Lid
2004-09-22 - 16:56:17

Hm... helaas ben ik niet in het bezit van een digitale camera, dus dat gaat moeilijk worden... Maar ik heb weleens gehoord dat de washuid duidelijk bruin moet zijn voor een vrouwtje en dat het anders een mannetje is. Klopt dit?


Asura
Website Member
Posts :282

Website Member
2004-09-22 - 17:16:47

Niet helemaal.. m'n gele vrouwtje (die leeft helaas niet meer en heb ik ook geen foto's van) had meer een "witte" neusdop.. en de neusdoppen van m'n 2 vrouwtjes veranderden van kleur (werden wit) toen ze bezig waren met broeden.. (maar die zijn nu weer terugveranderd naar bruin)

Als er echt helemaal niks blauwigs in te zien is, dan zou ik gokken op een vrouwtje, maar ik vind het bij sommige vogels heel moeilijk te zien..


Hawkeye_NL
Oud Lid
Posts :1918

Oud Lid
2004-09-22 - 17:24:39

Bij de natuurkleur grasparkieten is het overduidelijk. Blauwe dop is man en bruine dop is pop!
Bij de huidige grasparkieten is dit veel moeilijker te zien. Door het mengen van verschillende soorten en eigenschappen is ook de kleur van de dop niet altijd meer doorslaggevend. Hoe lichter de kleur van de vogel hoe onzekerder de stelling. Vaak komt het voor dat vogels met blauwe dop toch een pop blijken te zijn of het blauw zo zacht te zijn dat je denkt dat het wit is en dus weer het geslacht mist.

Ook een foto kan hier geen 100% zekerheid geven.
Als het echt belangrijk is om te weten dan zou je altijd eens kunnen overwegen of de kosten van bijvoorbeeld DNA seksen de moeite waard zal zijn!

Erwin


Gert Jan
Website Member
Posts :191

Website Member
2004-09-22 - 17:35:47

Van de ino's (lutino, albino) en sommige bontvormen is de dop van de man vleeskleurig en van de pop bruin. Volgens bovengenoemde zou jou genoemde gele parkiet dus waarschijnlijk een man zijn!
groeten Gert Jan


Asura
Website Member
Posts :282

Website Member
2004-09-22 - 17:51:49

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

Oh oeps! Wat ik hier boven schreef over m'n gele vrouwtje klopt niet! *schaamt zich diep*
Ik had haar gekocht van een kweker die zei dat het een vrouwtje was, maar later bleek het toch een mannetje te zijn! Maar ik heb dus jarenlang gedacht dat het een vrouwtje was..

Sorry.. sad :(


BJ
Oud Lid
Posts :109

Oud Lid
2004-09-25 - 14:00:16

Okee, dus als ik het goed begrijp is het niet met zekerheid te zeggen wat het geslacht is van deze parkiet. DNA laten testen is voor mij geen optie... ik hou de vogels gewoon als hobby. Wel vind ik het heel leuk om in het broedseizoen jongen te hebben, dus vandaar dat ik wilde weten wat voor geslacht deze vogel heeft. Maar dat moet ik dan maar even afwachten... happy :)


tonnl
Website Member
Posts :3032

Website Member
2004-09-25 - 14:44:38

Bij grasparkieten is nog een trucje om het geslacht te bepalen.
Pak er om de beurt eens een paar in de hand en merk (eventueel) verschil in de felheid. Vrouwtjesgrasparkieten zijn bijna altijd veel sterker en proberen meer te ontsnappen uit je hand. Daarnaast bijten ze beduidend harder.
Geen garantie maar het klopt opmerkelijk vaak.

Groeten, Ton.


Ice
Website Member
Posts :18

Website Member
2004-09-26 - 07:39:09

Je kunt het ook aan de poten zien. Het mannetje heeft blauwachtige poten en die van de pop zijn roze. Hopelijk helpt dit je verder op weg.


gouldamadine
Website Member
Posts :262

Website Member
2004-09-27 - 04:06:07

als het een gele grasparkiet isis het een lutino dan is de neusdop bij de pop bruin en bij de man vleeskleurig de vogel moet dan wel rode ogen met een witte iris hebben Heeft de vogel zwarte ogen dan is het een gele zwartoog en dan is het ook an de neusdop niet te zien .
dit alles komt uit de standaard voor de grasparkiet
gouldamadine kweker van engelse grasparkieten


BJ
Oud Lid
Posts :109

Oud Lid
2004-09-28 - 19:32:32

Hm... Fel is dit beestje wel... Vanwege de vogelpokken moet ik het rond de snavel elke dag insmeren met een bepaald goedje. Daarbij moet mijn vriend hem met twee handen vasthouden vanwege het gespartel(we zijn niet zo heel erg bedreven in het goed vasthouden van de vogels wink ;)) en moet ik een extra stokje erbij houden zodat het dier niet in het pipetje bijt... Dus wat dat betreft zou het een pop kunnen wezen, volgens Tonnl... of niet?


tonnl
Website Member
Posts :3032

Website Member
2004-09-29 - 01:15:50

Nogmaals, het is geen waterdichte methode, maar heel vaak klopt het wel.
Als ze straks weer gezond is gewoon bij andere parkietjes zetten, is ze dominant over een of meer mannetjes, dan zal het echt een dametje zijn. Legt ze eitjes, dan weet je het zeker. happy :)


Lori-lover
Website Member
Posts :46

Website Member
2004-09-29 - 07:25:22

Ik kweek met mijn engelse grasparkieten zelf vooral ino's en daarbij is de dop/neus van een man zachtroze en van een pop meer caramelkleurig. Bij alle overige kleuren weet ik niet beter of bij de man is de dop/neus blauw en bij de pop bruinig. Tot nu toe klopt het altijd.
Groeten van Ad


Arianne
Oud Lid
Posts :1

Oud Lid
2006-04-30 - 19:18:01

Ik kweek niet, maar heb gewoon 2 grasparkieten in huis. Eentje daarvan is een gele zwartoog. Mij is verteld dat het een mannetje zou zijn, maar nu hij bijna een jaar oud is, is zijn neusdop wel erg donkerbruin geworden i.p.v. blauw. Is het nu een vrouwtje? Of gelden er andere regels voor de gele zwartoog vergeleken met een gewone grasparkiet??



Pagina : 1

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 140 bezoekers op de site, waarvan 7 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede