Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > Swiftparkieten ringen Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1


Auteur Onderwerp : Swiftparkieten ringen
Exofauna
Website Member
Posts :141

Website Member
2011-08-21 - 20:50:43 send message to Exofauna

Ik zit er over te denken om een koppel van deze vogels aan te schaffen maar moeten deze geringd worden of is dat niet direct nodig?

Vriendelijke groet Robin!


MrandMrsSwift
Website Member
Posts :388

Website Member
2011-08-21 - 20:57:27 send message to MrandMrsSwift

Hoi,

Het heeft wel de voorkeur vogels die gekweekt worden te ringen, je kunt dan immers altijd zien hoe oud, welke kweker.

Bij swiften als ze 9 a 10 dgn oud zijn, ringmaat 5 mm.

Gr.


Exofauna
Website Member
Posts :141

Website Member
2011-08-21 - 21:10:33 send message to Exofauna

Maar is het verplicht?


MrandMrsSwift
Website Member
Posts :388

Website Member
2011-08-21 - 21:45:46 send message to MrandMrsSwift

Het is niet verplicht.

Maar waarom zou je het niet willen?!

Je wil zelf neem ik aan toch ook liever vogels kopen die geringd zijn?!


Exofauna
Website Member
Posts :141

Website Member
2011-08-22 - 10:37:53 send message to Exofauna

Ik vraag het omdat ik niet zulke goede ervaringen heb met ringen.

Alleen het bestellen is al een heel gedoe omdat de meeste ringen alleen in grote aantallen te krijgen zijn en anders worden er extra kosten aan verbonden.

En tot nu toe is het me met nog geen enkele vogelsoort kromsnavel of prachtvink gelukt om te ringen of uberhaupt in de buurt van het nest te komen zonder dat de vogels het nest voorgoed verlieten.

Met uitzondering van de zebravink natuurlijk.

Dus daarom zou ik alleen de soorten ringen waar dat echt voor nodig is want anders geeft het alleen maar ellende.

Vriendelijke groet Robin!


oli4
Website Member
Posts :745

Website Member
2011-08-22 - 11:24:15 send message to oli4

Ring ze maar wink ;)
Swiften zijn helemaal niet zo gevoellig aan nestverstoring als je wel denkt! Ikzelf vind het ook een feit dat ringen bestellen een hele hoop werk meeneemt, maar dat valt wel mee, en jah, meestal moet je na je kweekjaar de meeste ringen in de vuilbak pieren omdat je ze niet gebruikt hebt (dit jaar maar 1 moeten gebruiken, terwijl ik er een 30-tal besteld heb). Maar ik zou het niet anders willen. Het is een vorm van engagement wat nodig is in de vogelhouderij. Een soort paspoort van de vogel. Als je vogels aankoopt weet je toch ook graag hou oud ze zijn en waar ze vandaan komen?

Als ik van jou was zou ik ze gewoon bestellen, je kan ze dan al hebben en op de moment nog bekijken of je ze wil ringen of niet.


Exofauna
Website Member
Posts :141

Website Member
2011-08-22 - 17:29:34 send message to Exofauna

Hmm,
En dat terwijl ik nog niet zo lang geleden mijn lidmaatschap bij de vogelbond heb opgezegd omdat ik toen niet had voorzien dat ik nog eens de mogelijkheid zou krijgen om dit soort vogels te houden.

Dan moet ik nog maar even goed nadenken wat ik ga doen.

Vriendelijke groet Robin!


MrandMrsSwift
Website Member
Posts :388

Website Member
2011-08-22 - 18:33:36 send message to MrandMrsSwift

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

Hoi,

Ik heb er ook nog nooit problemen mee gehad.
Ik heb ook gewoon de nestblokken verschoond.
Legde ik de jongen even op wat zaagsel in een emmer, maakte ik het nestblok schoon en dan deed ik weer iets zaagsel erin en de jongen terug.
Op een gegeven moment is het gewoon te vies in het nestblok en vooral bij warm weer is het gewoon slecht. Dan doe ik ook (bij warm weer en als ze ouder zijn) het deksel is van het blok af.

Je kan evt. vlak ervoor je handen door het zaadmengsel halen, dan is de 'onbekende geur' van je handen af.

Snap wel dat je bedoelt met zoveel ringen.
Ik was ook geen lid meer en kreeg ineens nog jongen. Ik was dus te laat. Ik dacht dat dat gewoon doorliep, maar bleek niet het geval.
Ik heb toen nog van een collega-kweker ringen kunnen krijgen.

Dan hadden ze dus niet mijn kweeknummer, maar waren ze in ieder geval wel geringd.



Pagina : 1

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 131 bezoekers op de site, waarvan 0 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede