nadeel van gif is dat een naaktslak en of huisslak het gif door de voliere verspreid en vooral over het voer ., huisslak is bier goed voor / maar wil je je pilsje niet aan die etters verpesten, een naakt slak kan fijne rottende gedeelte van een komposthoop(je) niet weerstaan.
Naar aanleiding van voortdurend onderzoek aan specifieke onderwerpen (zoals bijvoorbeeld predatie door- en op vogels) kwam ik onlangs ik het bezit van prachtig beeld/bewijsmateriaal, waarbij naaktslakken vogelnesten bezoeken en zich vervolgens tegoed doen aan de daarin aanwezige jonge vogels.
Had ooit in mijn tuin een kleine volière staan met hierin cubavinkjes. Ik kreeg vervolgens te maken met een slakkeninvasie vanuit het naastgelegen bos. Heb toen 5 kg zout gehaald en lange de hele linie een zoutspoor gelegd zodat deze slakken het zout moesten passeren. Toen was ik er vanaf.
Ik was verbaasd dat deze slakken alle hoekjes en gaatjes weten te bereiken. Maar of ze op het voer of jongen afkwamen is mij onduidelijk gebleven. Mistte nooit een jong.