Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > spreidpoten al 2nesten Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.



Rik
Oud Lid
Posts :1398

Oud Lid
2011-07-28 - 11:12:37 send message to Rik

@Grasparkiet03

Stel: het werkt allemaal en de pootjes groeien inderdaad weer recht. Wat doe je dan met de jongen als ze zelfstandig zijn?


Rik
Oud Lid
Posts :1398

Oud Lid
2011-07-28 - 13:27:58 send message to Rik

Oké...'k zal maar open kaart spelen. happy :)

Ik heb één keer een jong met een speidpoot gehad. Ik heb dit jong om deze reden geeuthanaseerd. Ik was namelijk in veronderstelling dat een dergelijk jong voor de toekomst moet worden uitgesloten voor de kweek.


Geert-Best
Website Member
Posts :199

Website Member
2011-07-28 - 13:48:28 send message to Geert-Best

Dat vind ik eigenlijk de enige juiste oplossing.
Ik heb het zelf nog niet meegemaakt, maar als er bij mij in een nest een keertje een met spreidpoten tussen ligt dan gaat hij direct de kliko in.

Groetjes uit Best


arjandaf
Website Member
Posts :980

Website Member
2011-07-28 - 14:07:12 send message to arjandaf

zo ...krachtig ingrijpen . dus als jij verkouden bent en het is oplosbaar met een fikse dosis vitamine C .. JAMMER geert het deksel van de kliko staat al open ??? kansloos om zo met iets levends om te springen
/ terwijl het probleem bij de houder . verzorger what ever ligt . maar te weinig rust te korten aan kalk . vitaminen enz omdat er te veel gekweekt moet worden !! word niet naar gekeken ..
gr arjan


grasparkiet03
Website Member
Posts :151

Website Member
2011-07-28 - 16:16:45 send message to grasparkiet03

@ arjandaf :

Kijk qua kweek bij de grasparkieten broeden ze maar 2 nesten per jaar met telkens een tussenpauze van 3weken. dus overkweek zal je bij mij niet tegenkomen. qua vitaminne en kalk en dergelijke hebben ze ook niets te kort. en het elastiekje doet duidelijk zijn werk want het jong zit mooi op zijn pootjes en gaan niet meer uitelkaar ik bedoel hiermee ze gaan niet terug naar spreidstand. nu ik kweek al 9 jaar met de grasparkieten en het is het eerste jaar dat ik dit voor heb in mijn bestand.

mvg grasparkiet03


Geert-Best
Website Member
Posts :199

Website Member
2011-07-28 - 16:18:55 send message to Geert-Best

Als ik verkouden ben dat is wel even wat anders.

Al mijn vogels krijgen dezelfde verzorging. Als dit bij 1 koppel voorkomt en dan 2 keer achter elkaar dan nog rigoreuzer. Dan is het waarschijnlijk erfelijk en dan gaan de ouders achter dat jong aan.

Veel kwekers denken dan bij zichzelf daar moet ik niet mee verder kweken dus die ouders verdwijnen naar de handel.
Daarna wordt er een beginnende kweker mee opgezadeld met alle gevolgen van dien.

Nee dan maar liever op mijn manier.

Groetjes uit Best.


grasparkiet03
Website Member
Posts :151

Website Member
2011-07-28 - 16:21:20 send message to grasparkiet03

@rik : als het jong zelfstandig is kan het dienen als huiskamervogeltje en huiskamergenootje van onze flip en kuifje (valkparkiet en ander grasparkietje).

daar het maar 1 jong is kan er dit nog wel bij.

mvg grasparkiet03


Rik
Oud Lid
Posts :1398

Oud Lid
2011-07-28 - 18:36:56 send message to Rik

quote
zo ...krachtig ingrijpen . dus als jij verkouden bent en het is oplosbaar met een fikse dosis vitamine C .. JAMMER geert het deksel van de kliko staat al open ??? kansloos om zo met iets levends om te springen
/ terwijl het probleem bij de houder . verzorger what ever ligt . maar te weinig rust te korten aan kalk . vitaminen enz omdat er te veel gekweekt moet worden !! word niet naar gekeken ..
gr arjan


Lijkt mij beetje een onzinnige vergelijking.

Als de vogel niet voor de huiskamer is, vind ik het vele malen kanslozer om zo'n vogel in leven te laten! Zo help je vogelbestanden naar de knoppen en zadel je iemand anders op met jouw rommel.

Denk je dat ik of Geert het leuk vinden om vogels in de kliko te gooien? Wat denk je wat er in de natuur gebeurt met dergelijke vogels?

Bovendien zijn verkoudheid en spreidpoten niet te vergelijken. Verkoudheid is tijdelijk en spreidpoten een aangeboren afwijking. Een aangeboren afwijking help je niet uit de wereld met een elastiekje of iets dergelijks. Je verhelpt de kwaal...maar de afwijking blijft.

Overigens wel respect dat je het voor de vogels opneemt Arjan. (Da's niet ironisch of spottend bedoeld...dan meen ik écht).


whitebulldog
Oud Lid
Posts :1314

Oud Lid
2011-07-28 - 20:37:47 send message to whitebulldog

Dit bericht is 2 keer gewijzigd

quote
Als ik verkouden ben dat is wel even wat anders.

Al mijn vogels krijgen dezelfde verzorging. Als dit bij 1 koppel voorkomt en dan 2 keer achter elkaar dan nog rigoreuzer. Dan is het waarschijnlijk erfelijk en dan gaan de ouders achter dat jong aan.

Veel kwekers denken dan bij zichzelf daar moet ik niet mee verder kweken dus die ouders verdwijnen naar de handel.
Daarna wordt er een beginnende kweker mee opgezadeld met alle gevolgen van dien.

Nee dan maar liever op mijn manier.

Groetjes uit Best.



begrijp heel goed je redenatie laat dat geen misverstand zijn aub, maar.... zou je dit ook doen bij je beste/mooiste koppel? of zou je dan kijken of er een andere oplossing is ?
en zou je dit ook doen bij duurdere vogelsoorten? of doe je dit omdat het maar een parkietje is? ( financiel bedoeld). Qua spreidpoten hoeft het niet altijd erfelijk te zijn, en kunnen er dus duidelijk meerdere oorzaken zijn ( getuigende dit topic).
Helaas heb ik van grasparkiet03 geen antwoord gekregen ( eerder in dit topic) of het een (te) jonge pop betreft. ( dit kan nl ook weer een oorzaak zijn)


Geert-Best
Website Member
Posts :199

Website Member
2011-07-28 - 20:54:15 send message to Geert-Best

Ik heb zelf geen grasparkieten maar over het algemeen betaal ik redelijk geld voor mijn vogels.
Zodra ik een koppel heb wat erfelijke afwijkingen vertoont (uiteraard sluit ik wel eerst andere zaken uit) dan is er voor mij maar 1 oplossing.
Nu heb ik gelukkig geen vogels van duizenden euro's. Misschien dat ik dan inderdaad zou proberen het eruit te kweken, maar ik zou er absoluut niet een ander mee opzadelen.

Groetjes uit Best.


whitebulldog
Oud Lid
Posts :1314

Oud Lid
2011-07-28 - 20:59:08 send message to whitebulldog

quote
Zodra ik een koppel heb wat erfelijke afwijkingen vertoont (uiteraard sluit ik wel eerst andere zaken uit) dan is er voor mij maar 1 oplossing


dit is even wat ik wilde horen, dan liggen we op één lijn, kreeg nu de indruk, van hoppeta de kliko in zonder echt de oorzaak op te sporen.
Dus dit antwoord is geheel helder. en wat betreft het niet opzadelen van anderen met jouw ellende helemaal mee eens, zo zou iedereen er over moeten denken, dan zou het niveau van de kooi en vollierevogels er een heel stuk beter uit zien. Helaas worden nog steeds vogels willens en weten met (niet zichtbare) gebreken verkocht. JAMMER!!!!!!


Rik
Oud Lid
Posts :1398

Oud Lid
2011-07-28 - 21:28:49 send message to Rik

quote
Helaas worden nog steeds vogels willens en weten met (niet zichtbare) gebreken verkocht. JAMMER!!!!!!


Voorbeeld: ik had een keer pyrrhura's gekocht (€150,--). Later bleek dat de pop een erfelijke afwijking had. Pyrrhura is een hechte vogel dus daar heb je snel een band mee. Uiteindelijk heb ik de vogels verkocht en heb alleen geld gevraagd voor de man (€50,--) met het eerlijke verhaal erbij. Een jaar later staan de vogels weer op Marktplaats (€200,--).

Dan heb ik 'm aardig zitten.sad :(


grasparkiet03
Website Member
Posts :151

Website Member
2011-07-28 - 22:05:16 send message to grasparkiet03

@whitebulldog:

De pop is anderhalf jaar oud dus mooi kweekrijp

mvg


grasparkiet03
Website Member
Posts :151

Website Member
2011-07-28 - 22:08:33 send message to grasparkiet03

natuurlijk ga ik dat koppel ook niet verkopen het is een zeer mooi koppel dat ik zeker ga houden maar mee kweken zal ik misschien niet meer mee doen.

ofwel probeer ik het volgend jaar nog eens daar het bij een ander koppel dit jaar wel is gelukt 1 jong te hebben zonder spreidpoten

mvg


Rik
Oud Lid
Posts :1398

Oud Lid
2011-07-28 - 22:31:16 send message to Rik

Ach...ik heb ook wel eens koppel gehad. In totaal een stuk of 20 jongen en uiteindelijk één met spreidpoten.

Of vogels waarvan bij sommige jongen de nagels ontbraken (aangeboren).

Het is nu eenmaal zo dat niet altijd alle jongen 'lukken'.




Plaats een reactie



Er zijn in totaal 152 bezoekers op de site, waarvan 4 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede